سران بابيگري و بهائيگري

1) ميرزا علي محمد باب شيرازي

ميرزا علي محمد ، فرزند ميرزا رضا بزاز در سال 1325 قمري در شيراز به دنيا آمد و بعد از تحصيلات مقدماتي ،‌ در سال 1260 قمري به تحريک و تشويق پرنس دالگورکي (نماينده دولت روس) ادعاي بابيت و سپس ادعاهاي قائميت ، نبوت و خدايي کرد . سرانجام در 1264 قمري ، در مجلسي که وليعهد ، ناصرالدين ميرزا ترتيب داد در حضور علماي تبريز توبه نامه ي معروف خود را نوشت و در آن تمام ادعاهاي خود را صريح و واضح تکذيب و از شاه تقاضاي بخشش کرد . ميرزا علي محمد در سال 1266 به دنبال اغتشاش هاي مختلف در سطح کشور که به رهبري پنهان و آشکار خودش صورت مي گرفت به دستور امير کبير در تبريز اعدام شد .
القاب ميرزا علي محمد شيرازي:‌ باب ، نقطه ي اولي ، حضرت اعلي ، ذات حروف سبع (صاحب هفت حرف ع- ل- ي- م- ح – م- د) علي قبل نبيل. (نبيل به حرف ابجد 92 بوده و برابر با کلمه محمد است ؛ پس علي قبل نبيل يعني علي محمد)
مهمترين آثار وي عبارتند از : تفسير سوره ي يوسف يا حسن القصص ، تفسير سوره ي بقره ، تفسير سوره ي کوثر صحيفه ي عدليه ، بيان فارسي ، بيان عربي .


2) ميرزا يحيي معروف به صبح ازل

ميرزا علي محمد فردي به نام ميرزا يحيي نوري را در کتاب خود به جانشيني خود برگزيد . (ميرزا علي محمد شيرازي، الواح خطي صفحه 5 به بعد) ميرزا حسين علي نوري بيش از 10 سال از برادر خود ميرزا يحيي که کارگردان نقشه هاي دولت روس بود تبعيت کرد سپس به هوس رياست افتاد ؛ عليه او شوريد و در کتاب خود به برادرش و جانشين ميرزا علي محمد لقب حمير (الاغ) داد. (ميرزا حسين علي نوري ، بديع/ 174) وي اعلام کرد که برادرش ميرزا يحيي به همسر ميرزا علي محمد باب تجاوز کرده و سپس او را در اختيار ديگران قرار داده است. (ميرزا حسين علي نوري ، بديع/ 379)
پس از آن ميرزا حسين علي با دسيسه ي پنهان دولت روسيه ادعاي پيغمبري و من يظهره اللهي کرد و از برادر خود جدا شد . پيروان ميرزا يحيي به ازلي و پيروان ميرزا حسين علي به بهايي معروف شدند . بر اثر اختلاف شديد ميان دو برادر دولت عثماني ميرزا يحيي را به جزيره ي قبرس و ميرزا حسين علي را به عکا تبعيد کرد .

3) ميرزا حسين علي بهاء
ميرزا حسين علي نوري معروف به بهاء الله فرزند ميرزا عباس معروف به ميرزا بزرگ نوري مازندراني بود . پدرش در دستگاه حاکم تهران سمت منشي گري داشت . ميرزا حسين علي در سال 1260 در زمره ي پيروان باب درآمد و به پشتيباني دولت روس ، بلواها و آشوب هايي را در کشور سازماندهي کردر.
آشوب خراسان ، بلوای بابل ، فتنه ي قلعه ي طبرسي ، آشوب زنجان ، واقعه ي ننگين بدشت و ايجاد زمينه ي توطئه براي ترور ناصرالدين شاه از جمله ي فعاليت هاي اوست . ميرزا حسين علي پس از اختلاف با برادرش ، خود را محور اصلي آيين جديد معرفي کرد و ميرزا علي محمد باب را مبشر خود دانست و با اين ادعا بهائيت را به راه انداخت .
القاب ميرزا حسين علي : بهاء‌الله ، جمال قدم ، جمال مبارک ، جمال ابهي ، من يظهره الله ، مالک وجود .
از جمله ي آثار او : يقان ، اشراقات ، اقتدارات ، اقدس ، ادعيه ي حضرت محبوب ، مبين و بديع .

4) عباس افندي
ميرزا حسين علي سفارش کرد که بعد از او دو فرزندش به ترتيب عباس افندي به لقب غصن اعظم و سپس محمد علي به لقب غصن اکبر جانشين او باشند .( ميرزا حسين علي نوري: ادعيه ي محبوب، صفحه 418) ولي پس از مرگ وي ، عباس افندي به مخالفت با برادر برخاست و شوقي افندي را که نوه ي دختري خودش بود بر خلاف وصيت پدرش به جانشيني خويش برگزيد . پيروان عباس افندي به نام ثابتين و پيروان محمد علي به نام ناقضين معروف شدند .
مقاله شخصي سياح ، مفاوضات ، خطابات در دو جلد مکاتيب در سه جلد و الواح وصايا از جمله آثار عبدالبهاء است .

5) شوقي افندي
چنان چه ذکر شد عباس افندي بر خلاف سفارش پدرش نوه ي دختري خود به نام شوقي افندي را به جانشيني خود معرفي کرد . آنگاه تاکيد ورزيد که تعداد جانشينان پدرش ، ميرزا حسين علي بهاء دو برابر جانشينان پيامبران اديان قبل يعني بيست و چهار نفر هستند .( عباس افندي، مفاوضات ، صفحه 46) نفر اول خودش و نفر دوم شوقي افندي (به لقب ولي امرالله و رياست دايمي بين العدل مرکز جهاني بهائيان در اسرائيل) و بيست و دو نفر ديگر پس از وي که در فرزندان ارشد از نسل شوقي ادامه مي يابد . در کتاب نظر اجمالي سدر ديانت بهائي (احمد يزداني : نظر اجمالي درديانت بهائي، صفحه 62) آمده است که از قضاي روزگار شوقي افندي عقيم بود و از وي فرزندي به وجود نيامد و بيست و دو نفر ديگر از جانشينان در صلب شوقي موفق شدند .
از جمله آثار شوقي کتاب قرن بديع در چند جلد است .

6) بيت العدل عمومي
پس از مرگ شوقي رهبري بهاييان بر عهده بيت العدل عمومي يا مرکز جهاني بهاييان در اسرائيل قرار گرفت که به رغم پيش بيني عبدالبها ، درباره رهبري بيست و چهارگانه در حال حاضر بدون رياست جانشينان پيش بيني شده به فعاليت مشغول است . بيت العدل ، مجمعي نه نفره است که با همکاري صهيونيسم ، انگليس ، امريکا و بعضي از دول غربي ، جامعه ي بهائيان را در جهان اداره مي کند و اعضاي آن عمدا امريکايي ، انگليسي ، اسرائيلي و بعضاً ايراني اند .

منبع : مهدویت و آخرالزمان

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تاريخچه مكاتب
یهودیان مخفی

یهودیان مخفی چگونه یهود توانایی آن را پیدا کرد که از طریق پیروی از گام‌های شیطان که لشکر و حزب او می‌باشند و کار سخت و طاقت‌فرسا و برنامه‌ریزی دقیق و فتنه‌انگیزی و دسیسه‌چینی به برتری و سیطرة کنونی و تسلّط و کنترل و خراب کردن دیانت مسیحی بر سر …

تاريخچه مكاتب
مقایسه وهابیت و بهائیت

مقایسه وهابیت و بهائیت هرچه زمان گذشته بر تعداد مدعیان در کشور اضافه شده و کسانیکه در لباس‌های ‌‌ مختلف خودشون را مربوط و منتسب به امام عصر (ع) اعلام میکنند و حتی از این هم پا فراتر گذاشته اند. خدمت عزیزانم عرض میکنم که بیش از اینکه در این …

تاريخچه مكاتب
آشنایی با تاریخ فرقه جعلی بهائیت

آشنایی با تاریخ فرقه جعلی بهائیت «توطئه ترور ناصرالدین شاه توسط بابیها و دستگیری آنها توسط ناصرالدین شاه، و پناهندگی به سفارت روسیه نزاع بین میرزا یحیی و میرزا حسین علی بر سر جانشینی و جدایی ازلیه و بهائیه» ردیف کتاب گویا «آشنایی با تاریخ فرقه جعلی بهائیت» دانلود حجم(کیلو …