ميلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها / سال 173 قمري

ميلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها / سال 173 قمري

امام كاظم علیه السلام داراي سي و هفت فرزند بود، كه والاترين و فاضل‌ترين آنان، حضرت علي بن موسي الرضا علیه السلام، امام هشتم شيعيان است.(1)

امام رضا علیه السلام و برادرش قاسم علیه السلام و خواهرش حضرت معصومه سلام الله علیها از يك مادر، بنام نجمه (يا تكتم و يا سكن و يا اروي) كه معروف به ام البنين بود، ديده به جهان گشودند.(2)

هنگامي كه امام رضا علیه السلام بنا به درخواست مأمون عباسي (هفتمين خليفه عباسيان) از مدینه منوره به “مرو” در شمال خراسان رفت و بااكراه و اجبار مأمون، ولايت عهدي وي را پذيرفت، يك سال بعد، خواهرش حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در پي برادر ارجمندش، از مدينه منوره، راهي خراسان شد. هنگامي كه به شهر ساوه رسيد، بيمار گرديد. از اطرافيان پرسيد: از اين جا تا قم چقدر فاصله است؟ گفتند: ده فرسخ. آن حضرت به خدمت كارش دستور داد كه وي را به طرف شهر قم حركت دهد.

آل سعد، كه از شيعيان و محبان اهل بيت علیهم السلام بوده و در قم زندگي مي كردند، همين كه از ورود خواهر امام رضا علیه السلام باخبر شدند به استقبال آن حضرت شتافته و از شهر قم بيرون رفتند و چون به وي رسيدند، بسيار شادماني و اظهار خوشحالي نمودند. موسي بن خزرج بن سعد، كه از بزرگان آل سعد و از معاريف شيعه در قم بود، افسار شتر آن حضرت را به دست گرفت و به سوي قم آورد و آن بانوي شريف را در خانه خويش اسكان داد و از او به شايستگي پذيرايي كرد.

اما حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بيمار و مريض احوال بود و سختي راه دراز و تحمل رفتار و كردار برخي از مغرضان و دشمنان، روح شريف و بلندش را آزرده كرده بود. بدين جهت، چندان دوام نياورد و پس از شانزده روز اقامت در خانه موسي بن خزرج، دار فاني را وداع گفت و روح بلندش به اعلي عليين پيوست.

موسي بن خزرج، پس از غسل و كفن كردن بدن شريف آن حضرت، جنازه‌اش را به باغستان خويش، واقع در بابلان، كه هم اكنون مزار شريفش در آن جا است، منتقل و به خاك سپرد و با بوريا بر سر قبرش سايباني بنا نهاد.(3)

در پايان، سه حديث از سه امام معصوم علیه السلام درباره شخصيت حضرت معصومه سلام الله علیها و زيارت قبر شريفش به استحضار مي رسانيم:

1- عن الامام الصادق علیه السلام، قال: إنّ لله حرماً و هو مكه، ألا اِنّ لرسول الله صلی الله علیه و آله حرماً و هو المدينه، ألا و اِن لأميرالمومنين علیه السلام حرماً و هو الكوفه، ألا و اِنّ قم الكوفه الصغيرة، ألا اِنّ للجنه ثمانيه ابواب، ثلاثه منها اِلي قم. تقبض فيها امرأة من ولدي اسمها فاطمه بنت موسي علیه السلام، و تدخل بشفاعتها شيعتي الجنه بأجمعهم.(4)
2- عن سعد بن سعد، قال: سألت اباالحسن الرضا علیه السلام عن فاطمه بنت موسي بن جعفر علیه السلام؛ فقال: من زارها فله الجنه.(5)
3- عن ابن الرضا علیه السلام، قال: من زار قبر عمّتي بقم فله الجنه.(6)

پی نوشت

(1). بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 101، ص 121.
(2). وفيات الائمه، ص 313.
(3). مستدرك سفينه البحار، علي نمازي، ج 8، ص 261.
(4). همان، ص 262.
(5). همان.
(6). همان، ص 263.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تقويم شيعه
تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام) 26 رجب

تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام)  26 رجب سد بطحاء حضرت ابو طالب سه سال قبل ازهجرت و درسال 10 بعثت از دنیا رفت. نام مبارک آن حضرت عمران است و پدرشان جناب عبد المطلب و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عائذ است. ابو طالب با عبد الله پدر پیامبر(صلی …

تقويم شيعه
شب های قدر چه اعمال و وظایفی دارد ؟

شب های قدر اعمال و و ظایفی دارد که در اینجا به اعمال مشترکه در این شب ها اشاره می کنیم تا کسانی که طالب خوش بختی و سعادت هستند، به انجام آنها بپردازند: 1. غسل شست و شویى كن و آنگه به خرابات خرام تا نگردد ز تو این …

تقويم شيعه
شب قدر مختص زمان پیامبر است؟

شب قدر مخصوص زمان پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست برخى از برادران اهل سنت(1) گمان كرده اند كه شب قدر در زمان حیات رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) بوده و پس از آن نیست . این قول ، ضعیف است ، زیرا …