چهره های آخرالزمانی (2) / یمانی

چهره های  آخرالزمانی (2) / یمانی

یمانی از مهمترین چهره هایی است که پیش از ظهور خروج می کند. ظهور یمانی نیز همچون سفیانی از علائم قطعی ظهور است؛ با این تفاوت که یمانی چهره ای سپید و سفیانی چهره ای سیاه در روایات دارند.
امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرمایند:

«قیام سه نفر: سفیانی، سید خراسانی و یمانی در یکسال و یک ماه و یک روز است و هیچکدام مانند پرچم یمانی بر حق نیست چرا که به حقیقت دعوت می کند.» (1)

نام مشخصی در روایات برای یمانی ذکر نشده است، جز اینکه در برخی از آنها اشاره شده است که احتمالاً نام او حسن یا حسین است و از فرزندان زید بن علی بن حسین (ع) است. (2)

احتمالاً همین مشخص نبودن نام یمانی به دلیل حفظ امنیت اوست. چرا که شخصیت یمانی در آخرالزمان بسیار حساس و مهم است و همین حساسیت سبب پیدایش بسیاری از مدعیان دروغین شده است. تا کنون ده ها یمانی جعلی در اقصی نقاط جهان ظهور کرده و خاموش شده اند و برخی در غیبت اند! (3)

در بر حق بودن یمانی هیچ شکی نیست. امام باقر (ع) ضمن حدیث بلندی می فرمایند:

«… و هرگاه یمانی قیام کرد به سوی او حرکت کن و بشتاب که آن را پرچم هدایت خواهی یافت. احدی از مسلمانان اجازه ندارد با او مقابله کند و هرکس چنین کند، جهنمی است؛ چرا که یمانی به حق و صراط مستقیم دعوت می کند.» (4)

همین بر حق بودن یمانی یکی از نشانه هایی است که می شود او را به وسیله ی آن شناخت. چرا که شناخت یمانی و کمک کننده ی او یعنی سید خراسانی می تواند طرف حق و باطل را نیز به درستی نشان دهد.

باید دانست که یمانی از یمن خروج می کند و خراسانی از ایران و هر دو برای مقابله با سفیانی به پا می خیزند و به تعبیر امام صادق (ع) این دو نیروی خیر و شر «همچون اسبان مسابقه هستند» و می کوشند از هم سبقت بگیرند. (5)

یمانی و قحطانی به احتمال زیاد یکی نیستند. چرا که رنگ پرچمی که برای یمانی ذکر شده است سفید (6) و برای قحطانی زرد است. در ضمن قحطانی در مقابله با سفیانی شکست می خورد در حالی که از شکست یمانی در روایت ما چیزی ذکر نشده است. (7)

در نهایت یمانی به سپاه امام زمان (عج) پیوند می خورد و با دستان خودش سفیانی را به هلاکت می رساند. (8)

پی نوشت:

1.شیخ مفید، الارشاد، ص 387؛ به نقل از چهل حدیث آخرین نشانه های ظهور، ص 14
2.الساده، مجتبی، شش ماه پایانی، ص 89؛ کورانی، علی، عصر ظهور، ص 155
3.برگرفته از مقاله ی یمانی درفش هدایت، مشرق موعود شماره ی 1
4. الغیبة نعمانی، ص 171؛ به نقل از شش ماه پایانی، ص 89
5.بشارة الاسلام، ص 93 به نقل از عصر ظهور، ص 157
6. مختصر اثبات الرجعـة، ح 16؛ به نقل از مجلة تراثنا، سال 2، ش 4، صص 454ـ455.
7.برگرفته از مقاله ی یمانی نشانه ی حتمی ظهور، موعود شماره ی 108
8.به نقل از شام در گذر تاریخ، مصاحبه با حجة الاسلام مهدی پور، موعود شماره ی 98

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …