کلاه گیس؛ شوخی سینمایی با ارزشها!

کلاه گیس؛ شوخی سینمایی با ارزشها!

آنچه در بحث پوشش و حجاب حائز اهمیت است، پوشاندن موها برای زنان و پرهیز از هرگونه خودنمایی و آشکار کردن زیباییهایی است که می تواند به نوعی، عامل گناه و بروز افکار انحرافی باشد، به همین دلیل نیز شرط سادگی از ضرورتهای حجاب است.

آمیخته شدن پوشش اسلامی با شیوه هایی که به جلب توجه بیانجامد، با اصل و اساس فلسفه حجاب مغایرت دارد.

مدتی است بسیار دیده می شود علاوه بر افزایش بهره مندی بی رویه و بی‌مناسبت از آرایشهای صورت، انواع چادرها و مانتوها، روسریها و شالها با طرحها و سبکهایی مورد استفاده قرار می گیرند که نه تنها فاقد سادگی هستند بلکه بسیار فریبنده بوده و جلب توجه می کنند، این امر با مقوله و فلسفه حجاب به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

مدها، سبکها و شیوه هایی که هر روزه توسط فرد یا افرادی، به عمد یا به سهو، به اصطلاح مد شده و مورد استفاده قرار گرفته، رفته رفته طیف وسیعی را در بر می گیرند .

رسانه های دیداری اعم از تلویزیون و سینما، از ابزارهای ترویج برخی شیوه های لباس پوشیدن و داشتن پوشش هستند و به همین دلیل نیز می بایست دقت نظر و حساسیت بسیاری در ارائه طرح های نو و جدید داشته و عواقب و تبعات اقدامات خود را به درستی پیش بینی کنند.

یکی از پدیده های جدیدی که به نظر می رسد مورد توجه و علاقه سینمایی ها قرار دارد، استفاده از “موی مصنوعی” برای زنان بازیگر است .

موی مصنوعی در ابتدای امر برای سریالها و فیلمهای تاریخی مورد استفاده قرار می گرفت.

در این آثار زنان بازیگری که بنا به ضرورت و تشخیص کارگردان می بایست بخشی از موهایشان نمایش داده می شد، از موی مصنوعی استفاده می کردند، در این حالت بخشی از موی مصنوعی از زیر پوشش اصلی سر، نمایان بود، این اتفاق در سریالهایی نظیر امیرکبیر رخ داد.

اما به تازگی مشکل الزام در نمایش مو در سریالهای تاریخی نیز با ترفندهایی برطرف شده، نظیر اقدامی که در چند سریال سالهای اخیر صورت گرفت و استفاده از کلاههایی با دوختی مشخص، مسئله فرم خاص پوشش زنان قاجار را برطرف کرد.

طی سالهای اخیر و با ورود انواع موهای مصنوعی به داخل کشور، استفاده از موی مصنوعی در فیلمها و سریالها از حالت ضرورت تاریخی خارج شد و کلاه گیس این اجازه را به زنان داد که با فراغ بال، گستره بیشتری از موهای خود را(هرچند مصنوعی) نمایان کنند.

در این حالت بخش زیادی از موهای مصنوعی از زیر روسری و یا شال و یا حتی کلاه نمایان می شود، بخشی که آراستگی و جذابیت لازم و دلخواه را برای زن بازیگر و البته تماشاگر به ارمغان آورده و به اسم اینکه “مو مصنوعی است” همه چیز به اصطلاح حل بوده و مشکلی وجود ندارد.

اما موضوع به اینجا ختم نشده مدتی است دیده می شود، گاهی، در برخی آثار سینمایی، کلاه گیس به تنهایی نقش زینتی یا فانتزی را برای زنان ایفا کرده و به شوخی و یا جدی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسئله شاید حالا چندان جدی نباشد و در صحنه ای بصورت نمایشی مورد استفاده قرار گرفته باشد، اما با توجه به سیری که استفاده از موی مصنوعی از ابتدا تا حال داشته، بیم آن می رود که اینکار رفته رفته و پس از مشاهده سکوت همگانی، به یک عادت و روال عادی در کارهای نمایشی تبدیل شود .

کلاه گیس به طور حتم استفاده های مناسب و کاربریهایی دارد که شک نیست، کشف حجاب به شکلی خاص و خودنمایی در ملاء عام و یا نمایش عمومی، در میان آنها هیچ جایی ندارد.

مدتی پیش و درپی ممنوعیت حجاب در برخی مراکز آموزشی ترکیه، برخی دختران مسلمان برای حفظ پوشش اسلامی، از کلاه گیس بر روی پوشش سر خود استفاده کردند تا به این وسیله حجاب را حفظ و رعایت کنند…

 

 

منبع : مهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان