گناهان کبیره / عاق والدین

گناهان کبیره / عاق والدین

parents

آيا تا به حال برايتان پيش آمده كه رفتاري را با پدر و مادر خود داشته باشيد و بعد از ته دل از رفتار خود شرمنده و پشيمان شويد و به فكر جبران بيفتيد؟
شايد تصور كنيد تنها رفتارهاي بسيار بد است كه باعث عاق والدين شدن ميشود‌‍؛اگر چنين تصوري را داريد و فكر مي كنيد نگاهي از روي خشم به پدر و مادر و تند حرف زدن با آنها جزء عاق والدين محسوب نمي شود؛مطلب زير را بخوانيد.

يكي ديگر از گناهان كبيره اي كه در قرآن و احاديث به آن و عذاب ها و ومجازات هاي آن اشاره شده است عاق والدين است.

 

 

تعريف عاق والدين:
علامه مجلسي در شرح كافي مي گويد: عقوق والدين به اين است كه فرزند حرمت آن ها را رعايت نكند وبي ادبي نمايد و آن ها را به خاطر رفتار و گفتاري برنجاند و آزار و اذيت كند و در چيزهايي كه عقلا و شرعا مانعي ندارد از آن ها نافرماني كند.
 
پيغمبر اكرم (ص) فرموده اند: «از آزردن والدين بپرهيزيد؛به درستي كه بوي بهشت از هزار سال راه استشمام مي شود ولي عاق والدين و قاطع رحم آن را نمي يابد.1»
 
«و كسي كه پدر و مادر خود را به خشم آورد؛خدا را به غضب آورده است.2»
 
 هم چنين در جاي ديگري مي فرمايند: «عاق والدين هر عملي كه مي خواهد به جا آورد؛هرگز وارد بهشت نخواهد شد.3»
 
عواقب عاق والدين:
_عاق والدين آمرزيده شدني نيست: جبرئيل بر عاق والدين نفرين فرمود كه: «هر كه پدر و مادر يا يكي از آنها را از خود خشنود نسازد آمرزيده مباد.4»
 
_نماز عاق والدين پذيرفته شده نيست: حضرت صادق(ع) مي فرمايند: «كسي كه به پدر و مادرش از روي غيظ بنگرد در حاليكه والدين بر او ستم كرده باشند؛خداوند نماز او را نمي پذيرد.5»
 
_دوري از رحمت خداوند: پيامبر اكرم مي فرمايند: «سه طايفه اند كه در روز قيامت خداوند با آن ها سخن  نمي فرمايد و نظر رحمت به آن ها نمي كند و ايشان را پاك نكرده و براي آن ها عذاب دردناكي است؛ايشان شراب خواران و تكذيب كنندگان به قدر الهي و عاق والدين اند.6»
هم چنين مي فرمايند: «سه گناه است كه خدا عقوبت آن ها را در دنيا تعجيل مي فرمايند:عقوق والدين؛ ظلم به بندگان خدا؛ بدي كردن در مقابل احسان.7»
 
عاق والدين گدايي و بدبختي مي آورد:
جواني از ثروتمندان مدينه پدر پيري داشت و احسان به پدر را ترك نموده و او را از مال خود محروم كرد پس خداوند اموالش را از او گرفت و فقر و تنگدستي و مرض در بدن او نمودار شد!
در آن حال پيامبر فرمود: «اي كساني كه پدر و مادرها را آزار مي رسانيد؛از حال اين جوان عبرت بگيريد و بدانيد چنانچه داراييش در دنيا از كفش رفت و غنا و ثروت و صحتش به فقر و مرض مبدل گشت؛ هم چنين در آخرت هر درجه اي از بهشت داشت به واسطه ي اين گناه از دست داده و در مقابلش از دركات آتش برايش مانده است.8»
 
عاقبت به خير نشدن عاق والدين:
همانطور كه نيكي به پدر و مادر موجب عاقبت به خيري است عدم نيكي و احترام به آنان عاقبت به شري  مي آورد.
حضرت صادق (ع) مي فرمايند: «كسي كه بخواهد خداوند سختي هاي جان دادن را بر او آسان كند پس صله رحم كند و به والدين نيكي نمايد؛ چون چنين كرد،  خداوند سختي هاي مرگ را بر او آسان مي نمايد و هيچ وقت مبتلا به تهيدستي نخواهد شد.9»
 
آثار و بركات نيكي به والدين:
_كفاره گناهان: مردي خدمت رسول الله آمد و عرض كرد: كار زشتي نبوده مگر اينكه من انجام داده ام؛ آيا براي من توبه اي است؟ حضرت فرمود: «برو به پدرت نيكي كن تا كفاره ي گناهات گردد.»  چون آن شخص رفت فرمود: «اگر مادرش زنده بود ؛ نيكي بر او بهتر بود.10»
 
دعاي ملائكه براي نيكي كننده به پدر و مادر: رسول خدا فرموده اند: «خداوند دو ملك دارد كه يكي از آن ها مي گويد: خدايا نيكي كننده به والدين را از هر شر و آفتي نگهدار و ديگري مي گويد:  خدايا هلاك كن عاق والدين ها را به سبب غضب كردنت به آن ها.11»
 
طول عمر: حضرت باقر(ع) مي فرمايد: «صدقه ي نهاني، آتش قهر خدا را خاموش ميكند و نيكي كردن به پدر و مادر و صله رحم عمر را زياد ميكند.12»  و در جاي ديگري مي فرمايد: «بخشش نهاني و نيكي به پدر ومادر، تهيدستي را برطرف ميكند  و عمر را دراز مي نمايد و هفتاد نوع مردن بد را دور ميكند.13»
 
زیادی مال و آبرو: پیغمبر (ص) فرموده اند: «کسی که برای من ضمانت کند صله رحم و نیکی به والدین را، من هم ضامن می شوم که مال و عمرش زیاد شود و در قبیله اش محبوبیت پیدا کند.14 »
البته بهتر است بدانید که عاق والدین پس از مرگ آنها نیز امکان پذیر است. حضرت باقر (ع) می فرماید: «بنده ای در حال حیات پدر و مادرش به آنها نیکوکار است ولی چون مردند، آنها را فراموش کرد و بدهی آنها را نپرداخت و طلب رحمت برای آنها نکرد، پس خدای تعالی او را عاق والدین ثبت خواهد فرمود و بنده دیگری در حال حیات پدر و مادرش عاق والدین است ولی چون مردند، قرض آنها را ادا می نماید و با دعا و استغفار آنها را یاد می کند پس خدای تعالی او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد فرمود.15»
 
پی نوشت:
1-وسائل الشیعه؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
2- مستدرک؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
3- مستدرک، کتاب نکاح، باب 75؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
4- بحارالانوار؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
5- اصول کافی؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
6- مستدرک، کتاب نکاح، باب 75؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
7- بحارالانوار،ج 16؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
8- سفینةالبحار، ج 2، ص 213
9-  سفینةالبحار، ج 2، ص 687
10- بحارالانوار؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
11- مستدرک الوسائل، کتاب نکاح، باب 86، ص 627
12- بحارالانوار، ج 16؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
13-   بحارالانوار، ج 16، ص 24
14- مستدرک؛  به نقل از گناهان کبیره دستغیب
15- اصول کافی، ج 2، ص 130                 
 
سروش

 
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

احکام
گناهان کبیره / شرابخواری (2)

 گناهان کبیره /  شرابخواری (2) همانطور که در مطلب قبل گفتیم، شراب هر چقدر هم که کم باشد، باز حرام است. در حرمت شرابخواری، فرقی بین کم و زیاد، خالص و ناخالص و ممزوج با چیز دیگری نیست؛ پس اگر قطره ای از شراب در ظرفی پر از مایعی ریخته …

احکام
گناهان کبیره / زنا (2)

گناهان کبیره /  زنا (2)   اگر با ما همراه بوده باشید، دیدید که در قسمت قبلی به تعریف زنا و اقسام آن پرداختیم،  در این قسمت درباره آثار زنا و حدودش و … صحبت خواهیم کرد.   آثار دنیوی و اخروی زنا امام محمد باقر(علیه السلام) می فرمایند: "زنا …

احکام
گناهان کبیره / زنا (1)

گناهان کبیره /  زنا (1) بسیار گرسنه هستیم و در پی یافتن چیزی برای خوردن. البته بیشتر در پی برطرف کردن رفع گشنگیِ آنی خود هستیم تا سیر کردن خود. هر آنچه که بیابیم می خوریم. قطعه شکلاتی، کیکی، پفک و یا ساندویچ. تمام این ها ممکن است گرسنگی ما …