یادگاران موعود: مسجد الحرام

یادگاران موعود: مسجد الحرام

کعبه اولین خانه ای است که برای مردم و به دست حضرت آدم ساخته شد.1 در طول سالها این مسجد چند مرتبه تخریب و بازسازی شده و بر وسعت مسجدالحرام که کعبه نیز درون آن است افزوده شده است.
این مکان نسبت ویژه ای با امام زمان (ع) دارد. بنا بر روایات، ظهور حضرت در مکه و در کنار کعبه اتفاق خواهد افتاد. امام صادق (ع) در این باره به مفضل بن عمر فرمودند: «ایشان به تنهایی ظهور می کنند و به تنهایی به سوی کعبه رفته، وارد آن می شوند و به تنهایی شب را سپری می کنند، پاسی از شب که گذشت و چشمها را خواب در ربود، میکائیل و دیگر ملائکه در حالی که به صف ایستاده اند بر ایشان نازل می شوند. جبرئیل به آن حضرت عرضه می دارد:«سرور من گفته ات مقبول و امرت نافذ است» حضرت هم دست به چهره او کشیده و این آیه را تلاوت می نمایند: «حمد و سپاس از آن خداوندی است که وعده اش را در مورد ما محقق و ما را وارث زمین کرد که در هر کجای بهشت که خواستیم مسکن گزینیم، آه که چه اجر عمل کنندگان خوب و زیباست.2» 3 »

اصلاحات امام در مکه
منحرف شدن اسلام از مسیر اصلی اش بعد از پیامبر و شدت گرفتن فتنه ها در زمان غیبت تا آنجایی پیش می رود که بعضی حج را برای تجارت و تفریح و نام و نان انجام می دهند و بعضی کشورهای اسلامی از حج منع شده و به دلیل نا امنی راهها برخی حجاج غارت می شوند.4 اما با ظهور حضرت مهدی (ع) تمام این مشکلات حل شده و عدالت درباره تمام مکانها و افراد برقرار می گردد.

امام صادق در این باره می فرمایند: «نخستین چیزی که از عدالت قائم ظاهر می شود، این است که منادی اعلام می کند آنان که طواف مستحبی می کنند، محل طواف و حجرالاسود را برای کسانی که طواف واجب می کنند خالی کنند.5» سپس می فرمایند: «حضرت قائم (ع) ساختمان مسجد را ویران می کند و آن را به ساختمان نخستین و اندازه اصلی اش باز می گرداند، مسجد پیامبر را نیز پس از ویران کردن به اندازه اصلی اش بر می گرداند و کعبه را در جایگاه اصلی اش می سازد.6»

یکی دیگر از اصلاحات امام، تسویه حساب با سارقان کعبه است، تولیت این حرم الهی در گذر زمان به دست افراد نا لایقی سپرده شده است. امام صادق (ع) می فرمایند: « امام دستان طایفه بنی شیبه را که از دزدان کعبه هستند قطع می کند و بر کعبه می آویزد.7» در آخر نیز حضرت به برقراری امنیت در راههای مکه و مدینه می پردازد.

مرحوم آیت الله محمد تقی موسوی اصفهانی در کتاب خود می فرماید: «حج رفتن به نیابت از امام زمان (عج)، فرستادن نایبی که از طرف ایشان حج انجام بدهد و طواف بیت الله الحرام به نیابت از او در زمانهای قدیم رواج داشته و مرسوم بوده است. همچنین زیارت مشاهد رسول خدا (ص) و ائمه (ع) به نیابت از مولایمان امام زمان (ع) و گرفتن نایب برای این کار، علاوه بر مستحب بودن از وظایف منتظران است. 8»

پی نوشت:
1. اشاره به آیه ی 96 سوره ی آل عمران
2. سوره ی زمر، آیه ی 74
3. الزام الناصب، ج 2، ص 256؛ بشارة الاسلام، ص 268
4. روزگار رهایی، ج 2، فتنه های آخرالزمان؛ بحارالانوار، ج 52، ص 374
5. کافی، ج 4، ص 427؛ بحارالانوار، ج 52، ص 374
6. ارشاد، ص 705؛ الغیبة طوسی، ص 297
7. علل الشرایع، ج 1، ص 219؛ عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 273
8. مکیال المکارم، ج 2، نشر مقدس جمکران، 1376، صص 310-318 (با تلخیص)

سروش

مکانهایی در سر تا سر سرزمینهای اسلامی وجود دارد که عاشقان آن امام به یاد ایشان در آنها گرد آمده و با عزیز خود درد دل می کنند. در این سلسله مقالات تلاش ما بر این است تا این مکانها  را که یادگار حضرت ولی عصر(عج) و یادآور آن امام هستند را به طور مختصر معرفی کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …