آقای جوادی آملی: فلسفه سکولار است. نه الهی است و نه الحادی

آقای جوادی آملی: فلسفه سکولار است. نه الهی است و نه الحادی

123456

آقای جوادی آملی:

فلاسفه سکولار و حمایت از اسلام!!!!

«فلسفه یک جهانبینی آزاد و در بدو پیدایش سکولار است. نه الهی است و نه الحادی». «فلسفه، الهی کردن، دینی کردن و اسلامی کردن همه علوم را برعهده دارد … ما بايد علم را اسلامی و به دنبال آن دانشمندان را مسلمان كنيم و وقتي آنها مسلمان شدند مردم جامعه هم مسلمان مي‏شوند».1

استاد محمود طاهری(محقق و پژوهشگر):

ادعای بی اساس

اين سخنان [آقای جوادی آملی] نيز عجيب است و بايد پرسيد، چگونه دانشي كه به گفته ايشان سكولار و بدون تعهد ديني است خواهد توانست حامي و مبلّغ اسلام و خداپرستي باشد؟به علاوه، آيا مكتب الهی اسلام خود نمي‏تواند مدافع خود باشد كه چنين مسئوليتي بر عهده فلاسفه گذارده شده است؟ و اين ادعايي است كه نه اساس صحيحي دارد و نه سابقه روشني. واقعيت آن است كه مردمان هيچ جامعه‏ اي در طول تاريخ اسلام، به وسيله فلاسفه و شاگردان آنها به سوي اسلام جذب نشده‏ اند و راه هاي مسلماني مردم هميشه با مسير فيلسوفان تفاوت اساسي داشته است.2

استاد یاسر فلاحی (محقق و پژوهشگر در فلسفه):

این عذر از استاد جوادی پذیرفته نیست

این عذر از محقّقان و متفلسفین معاصر چون استاد جوادی آملی که در عصر انفجار اطلاعات به سر می‏‏‏‏برند پذیرفته نیست. از ایشان و مانند ایشان مقبول نیست که با وجود صدها اثر پژوهشی در رشته‏ ها و موضوعات مختلف مثل توحید واجب الوجود، واحد در ادیان، علم باری، اراده‏ی باری، حدوث یا قدم عالم آن هم از دیدگاه محققّان معاصر در شرق و غرب، هنوز ایشان به مانند ملاصدرا فلسفه یونان را مأخوذ از مشکاة نبوت، یونانیان را موحّد و تازه از شاگردان ابراهیم خلیل‏ الرحمن بت‏شکن بدانند.3

و بعضی از معاصرین4  وی [ارسطو] را به همراه سقراط، شاگرد حضرت ابراهیم7 می‏‏‏‏دانند. باید به این مهم اشاره کرد که اگر هم بنابر یک خبط و خلط تاریخی مراد از ارسطوی الهی افلوطین بوده باشد همین اشکالاتی که مطرح شد به نحوی دیگر از انحاء بر اندیشه‏ ی تثلیث باور افلوطین وارد می‏‏‏‏باشد.

و مهم‏تر این که عذری برای معاصرین [جوادی آملی] که بر کنار از یکی انگاشتن ارسطو و افلوطین هستند و متوجه تغایر اندیشه‏ای و تاریخی این دو فیلسوف هستند، باقی نمی‏گذارد.5

—————————————-

پی نوشت ها:

1- همان، مقاله «فلاسفه ی یونان هیچ گاه موحد نبودند»

2- همان

3- نورالصادق 18و19 مقاله الهیات یونانی:منطق توحید تا منطق شرک

4- آقای جوادی آملی

5- نورالصادق/18و19 مقاله «الهیات یونانی»

 

با سلام خدمت مدیر محترم

وقتی مطالب رو مطالعه می کردم، با عناوینی برخورد کردم که باعث تعجب شد!  دیدم که جناب علامه جوادی آملی را با عنوان آقای املی و یا به نقل قول از شخص دیگری استاد جوادی یاد کرده اید ولی آقایان دیگری را که حد اقل نزد اکثر مردم جامعه مجهول الحال و یا نا شناخته اند را به عناوینی چون استاد، محقق و پژوهشگر نام برده اید. 

البته ممکن است افراد نام برده اشخاصی فاضلی باشند. اما برخورد این چنین شما حتی با اسم و عنوان حضرت آیت الله، علامه جوادی آملی نا صحیح است.  

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نقد مکاتب بشری
لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است

لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است   چند روز پیش آقای علی لاریجانی مطالبی رو بیان کرده که برخی از آنها جای تأمل دارد که به آن اشاره می‌شود. لاریجانی در همایش بانوی مهر: …

نقد مکاتب بشری
5
دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+

دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+   یکی از نقاط بهت آور اشعار حافظ ، تأکید بر عشق به پسربچه ها و تمایل به هم آغوشی با همجنس است این نقطه عجیب، آنقدر در اشعار این شخص، تکرار شده که جای هیچ شک و …

نقد مکاتب بشری
امام صادق (ع):هرکس برغیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد

 امام صادق علیه السلام : هرکس بر غیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد   در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته …