الغدیر(سخنی پیرامون سند حدیث غدیر)

با وجود اینکه راویان بسیاری از اسناد این حدیث راویان دو کتاب صحیح مسلم و بخاری هستند جه کسی میتواند صحت این حدیث را انکار کند؟!

مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر 43 نفر از کسانی که قائل بر صحت و تواتر این حدیث هستند را برشمرده که به چندمورد از ان اکتفا می کنیم:

1-حافظ ابو عیسی ترمذی : در کتاب روایی خود بعد از ذکر حدیث غدیر گفته (( هذا حدیث حسن صحیح )) این روایت حدیثی حسن و صحیح است.

2- عبد البر قرطبی :در کتاب استیعاب بعد از ذکر حدیث مواخاة {برادری علی علیه السلام و حضرت محمد صل الله علیه واله }و دو حدیث ولایت و غدیر گفته (( هذه کلها آثار ثابته)) یعنی تمام این روایات اثاری ثابت هستند.

3- مغازلی : در کتاب مناقب بعد از نقل حدیث از استاد خود ابوالقاسم اصفهانی گفته : ابوالقاسم بر این باور است که این روایت حدیث صحیحی از رسول خداست و حدود 100 نفر از جمله عشره مبشره ان را روایت کرده اند و ان حدیثی ثابت و فضیلت ویژه علی علیه السلام است و کسی با او در ان شریک نیست.

4-ابو حامد غزالی :در کتاب سرّ العالمین گفته :همگان بر متن حدیث از خطبه رسول خدا در روز غدیر اتفاق نظر دارند ایشان در بخشی از خطبه فرمودند :من کنت مولاه فعلی مولاه .و عمر خطاب هم در ان روز به حضرت علی تبریک گفت.

5-ابن ابی الحدید : در شرح نهج البلاغه این حدیث را از روایات همگانی و معروف در فضایل امیر المومنین بر شمرده است.

خدا در قران میفرماید :اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی تو را از راه خدا گمراه میکنند زیرا انان تنها از گمان پیروی میکنند و حدس می زنند) انعام 116

منبع : کتاب گزیده الغدیر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کتاب الغدیر
2
الغدیر(اشنایی با کمیت)

کمیت 10 خصلت داشت که هیچ شاعری نداشت: سخنور بنی اسد, فقیه شیعه, حافظ قران, دارای دلی استوار و محکم, کاتبی خوش خط , نسب شناس ,  اهل مناظره و مجادله علمی , تیر اندازی ماهر , اسب سواری شجاع , بخشنده و پایبند به دین. کمیت دارای زندگی مذهبی …

کتاب الغدیر
الغدیر(کمیت بن زید)

قصیده میمیه از هاشمیات من لقب متیّم مستهام                            غیر ماصبوه ولا احلام چه کسی است برای دلی که به خاطر عشق برده و سرگردان شده است به جز عشق و ارزوها صاعد غلام کمیت میگوید :ما بر ابو جعفر محمد بن علی علیه السلام وارد شدیم و کمیت این قصیده …

کتاب الغدیر
الغدیر(شعرای قرن دوم{کمیت بن زید})

کمیت قصیده ای سروده که معروف به هاشمیات شده است.این قصیده از بهترین قصاید کمیت است.چنانچه نگارنده کتاب الحدائق الوردیه تصریح کرده که این قصیده به 587 بیت می رسد ولی دست انتشار که امین بر امانتهای علم است در چاپ ان کوتاهی کرده و بسیاری از ابیات ان را …