مباحث مورد اختلاف بین ( فلسفه و عرفان ) با ( وحی )

مباحث مورد اختلاف بین ( فلسفه و عرفان ) با ( وحی )
1. نسبت به خدا و خلق
وحی: تباین
فلسفه: سنخیّت
عرفان: عینیّت.
2. ارادۀ خدا
وحی: اراده صفت فعل و غیر از علم است.
فلسفه و عرفان: اراده عین ذات است.
3. حدوث و قدم
وحی: مخلوقات حقیقتاً حادث و مسبوق به عدم هستند.
فلسفه و عرفان: مخلوقات قدیم حقیقی و حادث ذاتی هستند.
4. جبر و اختیار
وحی: اختیار ( امر بین الامرین)
فلسفه: جبر مبتنی بر علیت از باب استناد هر چیزی به علت العلل.
عرفان: جبر مبتنی بر عینیت از باب «سالبه به انتفاء موضوع».
5. معاد
وحی: عود روح به بدن عنصری دنیوی.
فلسفه و عرفان: بازگشت خلایق به خداوند در قوس صعود.
6. خلود (بهشت و جهنم)
وحی: بهشت و جهنم حقیقی و در حال حاضر مخلوق و موجودند.
حکمت متعالیه: بهشت قائم به نفس انسان است و در جهنم خلود نوعی است.
عرفان = عذاب از عذب است.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نقد مکاتب بشری
لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است

لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است   چند روز پیش آقای علی لاریجانی مطالبی رو بیان کرده که برخی از آنها جای تأمل دارد که به آن اشاره می‌شود. لاریجانی در همایش بانوی مهر: …

نقد مکاتب بشری
5
دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+

دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+   یکی از نقاط بهت آور اشعار حافظ ، تأکید بر عشق به پسربچه ها و تمایل به هم آغوشی با همجنس است این نقطه عجیب، آنقدر در اشعار این شخص، تکرار شده که جای هیچ شک و …

نقد مکاتب بشری
امام صادق (ع):هرکس برغیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد

 امام صادق علیه السلام : هرکس بر غیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد   در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته …