نظرات اعلام و بزرگان دین نسبت به محیی الدین ابن عربی

محمد طاهر قمی: شکی در کفر محیی الدین نیست.

انه اکفر الکافرین باعتقاد اهل الدین. ( تحفة الاخیار ص۱۰۱)

فلا شبهة فی کفره و انه لا دین له. ( تحفة االاخیار ص۱۶۶)

محسن فیض کاشانی: کلمات محیی الدین کودکان را هم به خنده می اندازد.

هو – ای این العربی ـ من ائمة الصوفیتهم و من روساء اهل معرفتهم یقول فی فتوحاته: ‌‌انی لم اسال الله  ان یعرفنی امام زمانی و لو کنت سالته لعرفنی… وفی کلامه من مخالفات الشرع الفاضحة و مناقضات العقل الواضحة ما یضحک منه الصبیان و تستهزء به النسوان کما لایخفی علی من تتبع تصانیفه… و فی کتبه و تصانیفه من سوء ادبه مع ادبه مع الله فی الاقوال ما لا یرضی به مسلم بحال فی جملة کلمات مزخرفة مخبطة تشوش القلوب و تدهش العقول وتحیر الاذهان ( بشارات الشیعة ص ۱۵۰)

مقدس اردبیلی: محیی الدین از حد کفر و الحاد گذشته است.

تجاوز بعض متاخری الاتحادیة کمحیی الدین الاعرابی و الشیخ عزیز النسفی و عبدالرزاق الکاشی عن الحد فی الکفر و الالحاد و قالوا بوحدة الوجود و ان کل موجود هو الله تعالی الله عما یقولون الملحدون علواْْ کبیراْ (حدیقة الشیعة ص۵۶۶)

محقق خوانساری: محیی الدین در حقیقت ماحی الدین(=محو کننده دین) است.

من العرفاء بالباطل  و المین و المتصوفة الذین خسروا فی الدارین٬…محیی الدین العربی الاشبیلی الاندلسی الذی هو فی الحقیقة ماحی الدین و مجانب طریقة الملیین و مدعی الافضلیة علی خاتم النبیین و ختم الولایة به من بین المهدیین و ان الفضیلة للاولیا علی النبیا و انه اخذ المعارف و الاحکام من الله بمثل الایحاء ( روضات الجنات ج۸ ص۶۰)

آیت الله سید علی بهبهانی(ره): ارزش ندارد انسان عمرش را به مزخرفات ابن عربی بگذراند.

نگاه کنید به کلمات محیی الدین بن عربی که از بزرگان این طایفه است و ببینید که چگونه مزخرفاتی از او سر زده است و آیات را به میل خود تاویل می کند. از جمله می گوید: فرعون در بحر وحدت غرق شد و نه در رود نیل و ناجی بود. بنابراین لازم می آید که حضرت کلیم (ع) اشتباه کرده باشد در دعوت فرعون٬ از این گونه مزخرفات بسیار دارد و هرکه بخواهد اطلاع بر مزخرفات او پیدا کند٬ رجوع به مولفات(تالیفات) او کند٬ زیرا وقت انسان شریف تر از این است که به تفصیل مزخرفات او بیردازد. (شرح حال٬ آثار و افکار آیت الله بهبهانی٬ ص۱۶۳ و ۱۳۶۴)

آیت الله سید عز الدین حسینی زنجانی: ابن عربی ضلالتش  از عمیق ترین ضلالت هاست.

خلاصه این فخر رازی و آن محیی الدین عربی٬ آن هم غزالی و همچنین مولوی و امثال او به قدری گمراهند که ضلالتشان از عمیق ترین ضلالت هاست. (تفسیر سوره مبارکه حمد ص۱۳۹)

علامه خویی:محیی الدین و قیصری غرضی جز هدم اساس اسلام و ایمان ندارند.

لعمری انهما و من حذا حذوهما حزب الشیطان و اولیا عبدة الطلاغوت و الاوثان و لم یکن غرضهما الا تکذیب النبیا و الرسل و ماجاووا به من البیناتو البرهان و هدم اساس الاسلام والیمان وابطال جمیع الشرایع و الادیان و ترویج عبادت الاصنام و جعل کلمةالکفر العلیا و خفض کلمة الرحمن (منهاج البراعة ج ۱۳ ص۱۷۶)

استاد جوادی آملی: محیی الدین در میان عرفا بی همتاست!!!

محیی الدین در بین معاریف اهل عرفان بی همتا و در عمودین زمان خویش( گذشته تا کنون) بی نظیر می باشد.( آوای توحید ص۷۸)

بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایه گذار نامدار آن می باشد.( آوای توحید ص۷۸)

آقای قاضی طباطبایی: محیی الدین از کاملین است!!!

( آقای سید علی ) قاضی طباطبایی٬ از میان عرفا و واصلان کوی حقیقت٬ محیی الدین بن عربی را بسیار می ستودند و او را در معرفت نفس و شهود باطنی فردی بی نظیر می دانستند. (دریای عرفان٬ شرح حال سید علی قاضی طباطبایی ص۳۲)

آقای حسن زاده آملی می نویسد: تنی چند از اساتید بزرگوار ما که در نجف اشرف از شاگردان نامدار سید علی قاضی طباطبایی بودند…از وی حکایت می کردند که آن جناب می فرماید: بعد از مقام عصمت و امامت در میان رعیت احدی در معارف عرفانی و حقایق نفسانی در حد محیی الدین عربی نیست  و کسی به او نمی رسد. ( دریای عرفان٬ شرح حال سید علی قاضی طباطبایی ص ۳۲)

مرحوم سید محمدحسین طهرانی به نقل از سید هاشم حداد می گوید: مرحوم آقا ( آقای قاضی) به محی الدین عربی و کتاب فتوحات مکیه وی بسیار توجه داشته و می فرموده اند: محی الدین از کاملین است. ( روح مجرد ص۳۴۲ )

آقای حسن زاده آملی: فصوص و فتوحات از کرامات خاص به محیی الدین است!!!

فصوص و فتوحات را باید از کرامات خاص به او دانست ذلک فضل الله یوتیه من یشاء ( احیاگر عرفان٬ پژوهشی در زندگی و مذهب محیی الدین عربی ص ۱۹۸ )

علامه طباطبایی: کلمات محی الدین بی همتاست!!!

در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد. ( شرح منظومه استاد مطهری ج۱ ص۲۳۹)

منبع : سحرگاه ظهور

متاسفم برای عالمان به ظاهر عالم که در لباس گوسفند خویی گرگی دارند به کافر و ملحد ابن عربی میگویند عالم و عارف این را بچه هم اگر کتابهایش را بخواند میفهمد

دوست عزیز یعنی شما بیشر از علامه طباطبایی و سید علی قاضی می فهمید؟! کسی که مهندس راه و ساختمان است آیا نظرش در مورد پزشکی می تواند قابل قبول باشد؟ تمامی این آقایانی که محی الدین را تکفیر کره اند فقیه بوده اند آیا فقیه می تواند در مورد فلسفه و عرفان نظر بدهد؟؟؟
اگر اینگونه است پس هر فردی با هر تخصصی هم می تواند در مورد فقه نظر بدهد!

آیا یک مسلمانی که اعتقاداتش از ائمه اطهار باشد به وحدت وجود معتقد است؟؟؟

آیا هرکس عارف شد از اولیای خدا یا عالم و… است ؟؟؟ مگه کم هستن از عرفای هندو و بودا و یهودا

مهم عرفان الهی است که تنها از راه ائمه قابل دسترس است مگر کم بودن افراد متوسل به ائمه که عارف شدند

وقتی مراجع کتابهای شیعی حال از ابن عربی باشد بعید نیست  وقتی منجی ظهور کند بگوییم آن کیست که دین جدیدی آورده است و به سمتش شمشیر بکشیم

باید صبور بود و منتظر تا انشاالله همه چیز مشخص شود در تمام موارد احتیاط کنید مگر انکه کلام از اهل بیت باشد. والسلام

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نقد مکاتب بشری
لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است

لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است   چند روز پیش آقای علی لاریجانی مطالبی رو بیان کرده که برخی از آنها جای تأمل دارد که به آن اشاره می‌شود. لاریجانی در همایش بانوی مهر: …

نقد مکاتب بشری
5
دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+

دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+   یکی از نقاط بهت آور اشعار حافظ ، تأکید بر عشق به پسربچه ها و تمایل به هم آغوشی با همجنس است این نقطه عجیب، آنقدر در اشعار این شخص، تکرار شده که جای هیچ شک و …

نقد مکاتب بشری
امام صادق (ع):هرکس برغیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد

 امام صادق علیه السلام : هرکس بر غیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد   در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته …