وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر

bimargi-sabr

پیامبر اکرم (ص) در خطبه ی روز غدیر فرمود:
«سوره ی والعصر درباره ی علی نازل شد و تفسیرش این است که: (و) سوگند به خداوند قیامت، همانا انسان در زیان است. [منظور از این انسان] دشمنان آل محمد (ص) است، مگر کسانی که ایمان بیاورند به ولایت آنها و اعمال صالح انجام دهند و در زبان غیبتشان با برادرانشان همدردی نمایند و سفارش به صبر کنند.» (1)
یکی از مهمترین و راهبردی ترین وظایف شیعه در عصر غیبت، «سفارش به صبر» است. یعنی مؤمن، خانواده، دوستان وخویشاوندانش را به ایمان و صبر تشویق کند. چرا که هرچند دوران غیبت دورانی است طولانی و تاریک و رنج آور اما طلوع ظهور، پس از آن، طلوعی درخشنده و امیدبخش است. اگر کسی از مؤمنین در طول غیبت از خود صبر و استقامت نشان ندهد، حتماً با در افتادن با فتنه ها و بلایای آخر الزمان از پا خواهد افتاد.

تنها راه کار استقامت در دوران غیبت و پایداری در راه دین، صبر است.

محمد بن فضیل از امام رضا (ع) روایت کرده است:

از آن حضرت درباره ی چیزی از فرج پرسیدم، فرمود: «آیا مگر نه اینکه انتظار فرج خود فرج است؟ خداوند – عزّ و جلّ- می فرماید: فانتظروا انّی مَعَکم مِنَ المُنتَظرین. (منتظر باشید همانا من با شما از منتظران خواهم بود.) (2)

وقتی ائمه ی معصومین (ع) می فرمایند انتظار فرج نوعی فرج است، به این معناست که در صبر و استقامت در دین است که خداوند گره از مشکلات باز می کند. هرچند انتظار در حدیثی که ذکر شد، مفهومی گسترده تر از صبر دارد، با اینحال شاید بشود با توجه به اینکه صاحب مکیال المکارم آن را در بخش صبر آورده است، بتوان گفت صبر مفهومی گسترده تر از آنچه به نظر می رسد دارد.

صبر، می تواند شامل صبر بر گناهان، صبر بر ابتلائات و مصایب و صبر در عبادت باشد. به نظر می رسد این مفاهیم همان مسیری است که هر انسان برای کمال باید طی کند. در نهایت اگر مؤمنین در طول غیبت در استقامت و صبر به یکدیگر کمک کنند و همدیگر را در این راه تشویق کنند، گذر از مرحله ی غیبت آسانتر خواهد شد. چرا که همین صبر، نشانگر امیدی است که به آینده دارد و این امید محرّک او در زندگی خواهد بود.

در پایان حدیثی به نقل از امام کاظم (ع) می آوریم:
«دویست سال است که شیعه با آرزوها تربیت می شود.» (3)

پی نوشت:
1.اصول کافی، ج2، ص 56، ح3
2.بحارالانوار، ج 52، ص 128، ح22
3.تکالیف بندگان نسبت به امام زمان، صص 353- 356

پ.میعاد

 

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت.

علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم!

امید است با رعایت این تکالیف، حقی را که از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان بهترین ترجمه از کلمه ی صالح که از ریشه صلح است این است: نیکوکار. صالح کسی است که اعمال نیک انجام میدهد. در دین اسلام بارها و بارها تاکید شده است که افراد نباید به ایمان به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) / توبه ی نصوح!

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) /  توبه ی نصوح! بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (22) / قیام به هنگام شنیدن نام حضرت

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (22) / قیام به هنگام شنیدن نام حضرت روایت شده است که روزی در مجلس حضرت امام صادق (علیه السلام) نام مبارک حضرت صاحب الامر (عج) برده شد. امام به منظور بزرگداشت و احترام نام آن حضرت از جای خود بلند شدند …