روزهای آخرالزمان (7) / ارتداد

روزهای آخرالزمان (7) / ارتداد

apocalypse روزهای آخرالزمان (5) / فحشا روحانی مسجد، روی منبر نشسته و از شدت ناراحتی چهره اش سرخ شده و تمام تلاشش را می کند که مادران و پدران را آگاه کند که مراقب جوانهایشان باشند و به جوانها هم می گوید که حواسشان را جمع کنند تا در دام این عرفان های نوظهور و مبلغان دین های مسیحیت و زردشتی و بودایی و شیطان پرستی و … نیفتند.

در اینترنت جستجوی ساده ای می کنی و صدها ان جی او و وبلاگ و سایت پیدا می کنی که تبلیغات ضد اسلامی می کنند و دعوتت می کنند به هزار جور فرقه و عرفان و دین جدید و آنها تو را آشنا می کنند با پیروانشان.

دور و اطرافت را نگاه می کنی و پسر خاله ی تازه از فرنگ برگشته ات را می بینی که مثلاً در خانواده ای مذهبی بزرگ شده و حالا بعد از چند سال زندگی در فرنگ، با صدای بلند در مهمانی اعلام می کند که زردشتی شده و برایت می گوید از خوبی های دینش.

این اتفاقات را در این روزها می بینی و یاد سخن رسول خدا(ص) در توصیف آخرالزمان می افتی که فرمودند:
«انسان در حال ایمان صبح می کند و در حال کفر روز را به شب می رساند وانسان در حال ایمان شب می کند و در حال کافر صبح می کند، دین خود را به متاعی اندک از حطام دنیا می فروشد.»(1)

البته این موضوع در احادیث دیگری نیز از زبان امام صادق(ع) و امام جواد(ع) و سایر ائمه مورد تاکید قرار گرفته است.(2)

فتنه ی ارتداد
از دین برگشتن اتفاقی است که امام صادق(ع) از آن به عنوان فتنه در روزهای آخرالزمان یاد می کنند و می فرمایند:
«در پیشقدم ظهور، فتنه هایی چون تیرگی های شب فرو ریزد، انسان اول صبح مؤمن می باشد و آخر روز ایمانش را از دست می دهد، اول شب مؤمن است و تا پایان شب ایمانش از او گرفته می شود. اقوامی از مردم دین خود را به چیزی اندک از متاع زودگذر دنیا می فروشند.»(3)

نقشه ی فرار از فتنه
امام جواد(ع) در حدیثی خروج از دین را جزء فتنه های آخرالزمان معرفی می کنند و برای رهایی از آن راه حلی ارائه می دهند:
«پیش از آن روز موعود فتنه جانکاهی است که انسان در حال ایمان شب می کند و در حال کفر صبح می کند، یا در حال ایمان صبح کرده، در حال کفر شب می کند. هر کس چنین زمانی را درک کند گلیمی از گلیمهای خانه اش باشد.»(4)

منظور امام (ع) در این حدیث این است که در چنین زمانی در خانه های خود پابرجا باشید و وارد این فتنه ها نشوید.(5)

امام صادق(ع) نیز در این مورد می فرمایند:
«هنگامی که چنین زمانی فرا رسد، گلیم خانه خود باشید تا خداوند امام غائب، غریب و فراری را که پاکیزه و پسر پاکیزه است، ظاهر سازد. هر کس فتنه ای به پا کند، خود گرفتار همان فتنه گردد. هر وقت برای هدفی شما را مورد هجوم قرار دهند خداوند برای آنها حادثه ای پدید آورد که سرشان آنجا گرم شود و از شما بازمانند.»(6)

آنچه باید باشد
در دین اسلام، شخص حق ندارد پس از ورود به این دین از آن خارج شود و خروج از دین اسلام را ارتداد می گویند.
«ارتداد» در اصطلاح یعنی «شخص مسلمان حالت جدید اعتقادی و تحول عقیدتی پیدا کند، که با انکار یکی از اصول سه گانه دین اسلام (توحید، نبوت، معاد) و یا نفی اصلی از اصول ضروری دین که انکار آن به انکار اصول سه گانه منتهی شود،همراه باشد. ارتداد و کفر گناهی است که مرتکب آن را برای همیشه در دوزخ می اندازند و بر اساس آیات قرآن، از بدترین گناهان کبیره است.(7)

در فقه اسلامی برای مرتد مجازاتهایی از قبیل اعدام، زندان ابد، محرومیت از ارث، تقسیم اموال، عدم پذیرش توبه، از بین رفتن پیوند زناشویی و ممنوعیت ازدواج و غیره بیان شده است.(8)

آثار و نتایج ارتداد
1.    حبط (بر باد رفتن) اعمال و زیان در آخرت
2.    غضب و خشم و عذاب دردناک خداوند
3.    کمک نکردن خداوند به هدایت افراد مرتد
4.    لعنت خدا و ملائکه و همه مردم به مرتدان
5.    اعمال زشت افراد مرتد توسط شیطان برایشان زینت داده می شود و آنها توسط شیطان به آرزوهای دور و دراز  فریفته می شوند(9)

پی نوشت:
1.    نهج الفصاحه جلد 1 صفحه 216 و جلد 2 صفحه 510؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان، مترجم: علی اکبر مهدی پور.
2.    الملاحم والفتن صفحه 108 و 144؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان، مترجم: علی اکبر مهدی پور.
3.    روزگار رهایی، کامل سلیمان، مهدی پور، ص705
4.    الحاوی للفتاوی جلد 2 صفحه 159 و منتخب الاثر صفحه 437
5.    روزگار رهایی، کامل سلیمان، مهدی پور، ص706
6.    غیبت شیخ طوسی صفحه 206، بحارالانوار جلد 52 صفحه 138 و الامام المهدی صفحه 96
7.    عمید زنجانی، فقه سیاسی اسلام، 3/319 به نقل از تذکرة الفقهاء 1/457 و
جواهر 21/343 .
8.    http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/82351?SearchText=%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%AF
9.    همان

اریحا

 

این روزها، روزهایی است که می توان بر اساس روایات نام آن را روزهای آخرالزمان گذاشت. روزهای آخرالزمان سلسله مطالبی است در مقام مقایسه آنچه که باید باشد و آنچه که در این روزگار رخ داده است؛ مقایسه احکام اسلام  در اصل و تغییرات آن در این زمانه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (21) / زندگی سخت مومنان در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (21) / زندگی سخت مومنان در آخرالزمان روزی می شنویم که دختری به خاطر حجابش از دانشگاهی در یک کشور مدعی دموکراسی، اخراج می شود و روز دیگر عکسی می بینیم که جوانک یهودی مشروبش را می ریزد سمت زن مسلمان محجبه. کار از اینها هم بالاتر می …

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان نگاهم دوخته شده بود به سقف و دیوار های مسجد و گوشم مشغول شنیدن صدای خانمی بود که با افتخار عدد نجومی هزینه ی ساخت مسجد را که شوهرش یکی از بانیان آن بود، برای سایر خانم ها می گفت و تعریف …

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (19) / سیمای نماز در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (19) / سیمای نماز در آخرالزمان مدتی است که به گوش می رسد، دیگر نماز جماعت در نمازخانه ی ادارات و مراکز برگزار نمی شود، علت را جویا شدیم و فهمیدیم که امام جماعت و آن مراکز، بر سر قیمت توافقشان نشده و امام جماعت دیگر نمی آید. …