روزهای آخرالزمان (19) / سیمای نماز در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (19) / سیمای نماز در آخرالزمان

https://www.hadiskadeh.ir/wp-content/uploads/2013/09/apocalypse.jpg

مدتی است که به گوش می رسد، دیگر نماز جماعت در نمازخانه ی ادارات و مراکز برگزار نمی شود، علت را جویا شدیم و فهمیدیم که امام جماعت و آن مراکز، بر سر قیمت توافقشان نشده و امام جماعت دیگر نمی آید.

این روزها جوانانی را می بینی که تا دیر وقت به عزاداری برای امام حسین(ع) می پردازند و وقتی به خانه می آیند از شدت خستگی نماز صبحشان قضا می شود.

جالب است بدانید که برخی از خانم ها در شب عروسی خود و یا اطرافیانشان، برای اینکه هزینه ی زیادی صرف آرایششان کرده اند، دیگر نمی توانند وضو بگیرند و در آن شب از نماز خبری نیست.

رسول اکرم(ص)  در وصف اوضاع نماز و نمازگزاران آخرالزمانی می فرمایند:
«نمازها تباه می شود و مردم به دنبال شهوت ها رفته از هوای نفس پیروی می کنند.»(1)
امام علی (ع) نیز در این مورد می فرمایند:
«در مورد نماز صبح سستی می کنند.»(2)
«نماز را ضایع می کنند.»(3)

جماعت بی جماعت
هم چنین امام علی(ع) در مورد نماز جماعت در مساجد در روزهای آخرالزمان می فرمایند:
«برای نزاع و جدال، نمازها از مساجد برچیده شود.»(4)

و امام صادق(ع) در این مورد می فرمایند:
«نماز (جماعت) با اجرت خوانده می شود و اذان با اجرت گفته می شود.»(5)
نماز برای ریا
روزی مردی مشغول نماز خواندن با سوز و آه بود، همان لحظه شخصی وارد اتاق می شود و می گوید به به چه نمازی، مرد همان دم برمی گردد و می گوید: تازه روزه هم هستم؛ شاید در نگاه اول این گونه حکایات به نظر خنده دار بیاید اما شاید حکایت برخی از مردم زمانه ما باشد.

امام علی(ع) در مورد ریا در نماز می فرمایند:
«نماز را برای ریا و تظاهر می خوانند.»(6)
«نمازگزار برای مردم نماز می گزارد. (نه برای خدا).»(7)

آنچه باید باشد
نماز در اسلام به عنوان ستون دین(8) نشانه ایمان (9) نور مؤمن(10) و پرچم اسلام(11)شناخته و نخستین حکمی است که خداوند بر بندگانش واجب کرده است.(12) و به قول رسول خدا(ص) نماز سفره ی گسترده ی در زمین است که خداوند آن را روزی پنج مرتبه بر اهل رحمتش گوارا نموده است.(13)

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:هرگاه کسی به نماز بایستد، رحمت الهی از آسمان بر او نازل می شود و فرشتگان، اطراف او را احاطه می کنند؛ فرشته ای می گوید: اگر این نمازگزار ارزش نماز را می دانست، هیچ گاه از
نماز منصرف نمی شد.(14)

نماز جماعت
در روایات، نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فرادا(15) ارزش دارد و برای آن آداب و ثواب های دنیوی و اخروی بسیاری برشمرده اند.

از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل است که فرمود: هر کس نماز صبح را به جماعت به جا آورد سپس تا طلوع خورشيد به ذکر خداوند بي‌نياز و بلندمرتبه بپردازد در بهشت هفتاد درجه خواهد داشت و مابين هر درجه‌اي به اندازه‌اي است که اسب دونده عالي و خوش تربيت هفتاد سال بتازد و کسي که نماز ظهر را به جماعت بخواند در بهشت جاويد، پنجاه درجه خواهد داشت و فاصله بين درجات او به اندازه تاختن پنجاه ساله اسب عالي خواهد بود و هر کس نماز عصر را به جماعت بخواند ثواب آزادکردن هشت نفر از فرزندان اسماعيل را خواهد داشت که هر يک از آن‌ها صاحب خانه‌اي باشند و کسي که نماز مغرب را به جماعت بخواند گويا يک حج و يک عمره مقبول به جا آورده است و هر کس نماز عشاء را به جماعت بخواهد مانند اين است که شب قدر را شب زنده‌داري نموده است.‌‌(16)

ریا مبطل نماز
همان طور که می دانید ریا از رذایل اخلاقی است و این ویژگی در نماز هم می تواند وجود داشته باشد. در شرع اسلام ریا یکی از مواردی است که باعث باطل شدن نماز می گردد و نماز ریاکار مورد قبول نمی باشد.

پی نوشت:
1.       الزام الناصب ص182؛ روزگار رهایی 794
2.       همان، ص21؛ روزگار رهایی743
3.       روزگار رهایی770؛ سوره مریم آیه59
4.       بحارالانوار،ج52،ص259و 264؛ روزگار رهایی ص802
5.       بحارالانوار، ج52، ص259؛ روزگار رهایی ص809
6.       بحارالانوارج52، ص258؛ به نقل از روزگار رهایی810
7.       الملاحم و الفتن، ص64؛ به نقل از روزگار رهایی،ص922
8.       ميزان الحكمه، ج5 ص370.
9.       شهاب الاخبار، ص59.
10.   شهاب الاخبار، ص50.
11.   كنز العمال، ج7 ص279.
12.   کنز العمال، ج 7، ح 1885
13.   مستدرك الوسائل، ج1 ص170.
14.   اصول کافی، ج 3، ص 265
15.   وسائل الشیعة، ج 5، ص 374
16.   امالي، شيخ صدوق، ص 41؛ بحار، ج 85، ص 436.

اریحا

 

این روزها، روزهایی است که می توان بر اساس روایات نام آن را روزهای آخرالزمان گذاشت. روزهای آخرالزمان سلسله مطالبی است در مقام مقایسه آنچه که باید باشد وآنچه که در این روزگار رخ داده است؛ مقایسه احکام اسلام  در اصل و تغییرات آن در این زمانه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (21) / زندگی سخت مومنان در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (21) / زندگی سخت مومنان در آخرالزمان روزی می شنویم که دختری به خاطر حجابش از دانشگاهی در یک کشور مدعی دموکراسی، اخراج می شود و روز دیگر عکسی می بینیم که جوانک یهودی مشروبش را می ریزد سمت زن مسلمان محجبه. کار از اینها هم بالاتر می …

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان نگاهم دوخته شده بود به سقف و دیوار های مسجد و گوشم مشغول شنیدن صدای خانمی بود که با افتخار عدد نجومی هزینه ی ساخت مسجد را که شوهرش یکی از بانیان آن بود، برای سایر خانم ها می گفت و تعریف …

روزهای آخرالزمان
روزهای آخرالزمان (18) / اوضاع قرآن در روزهای آخرالزمان

روزهای آخرالزمان (18) / اوضاع قرآن در روزهای آخرالزمان آیا شما هم جزء آن دسته از آدم ها هستید که ترانه و آهنگی خاص، یاد و خاطره ی رویدادی را در ذهن شما زنده می کند و به اصطلاح حس نوستالژی را در درون شما برمی انگیزد؟ اگر چنین خصوصیتی …