باز بودن درهای مسجد برای ابوبکر یا امیرالمؤمنین
پرسش: حدیث انسداد درهای مسجد برای همه جز امیرالمؤمنین در بعضی از منابع اهل سنت برای ابوبکر وارد شده! آیا دلیلی از کتب اهل سنت برای اثبات آن برای امیرالمؤمنین وجود دارد؟
پاسخ: برای اطلاع بیشتر به کتب زیر از کتب اهل سنت مراجعه شود:
امام احمد حنبل در ۳ مورد در مسند، ج ۱، ص ۱۷۵؛ ج ۲، ص ۲۶؛ ج ۴، ص ۳۶۹٫
نسائی در سنن ـ خصائص العلوی.
حاکم نیشابوری در مستدرک، ج ۳، ص ۱۱۷ و ۱۲۵٫
سبط بن جوزی در تذکره، ص ۲۴ و ۲۵٫
به نقل کتاب شبهای پیشاور ص ۳۰۲، در سی مدرک از معتبرترین کتب اهل سنت آمده و بالاخره یوسف گنجی شافعی در باب ۵۰ کفایه الطالب آن را «حدیث عال» خوانده (از نظر تواتر سند) و آن حدیث چنین است:
«سدّوا الأبواب کلّها إلاّ باب علیّ بن أبی طالب و أومأ بیده إلی باب علیّ(علیه السلام)…»
آنگاه اضافه می کنند، علت آن این است که پیامبر می داند علی و فاطمه و اولادش به نص قرآن تطهیر شده اند. «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ…»
دلیل جعلی بودن روایت در شأن دیگران، نفی مطلقی است که پیامبر از سایر درب ها فرموده اند و یا باید همه راویان روایت خبر فوق الذکر کاذب باشند که بسیاری از ائمه اهل سنت در بین این ها هستند. روایت دیگر از عمر بن الخطاب است که حاکم در ص۱۲۵ مستدرک و سلیمان بلخی حنفی در باب ۵۶ ص ۲۱۰ ینابیع الموده از مسند احمد بن حنبل و خطیب خوارزمی ص ۲۶۱، مناقب ابن حجر در صواعق ص ۷۶ و… نقل کرده اند.
عمر گفت: به علی سه خصلت داده شده که اگر یکی از آن ها به من داده می شود
برای من بهتر بود از حیوانات سرخ مو!
۱٫ پیامبر دخترش فاطمه(علیها السلام) را به ازدواج او در آورد.
۲٫ همه درها به مسجد بسته شده، جز در خانه علی و آرام گرفت در مسجد همان طور که برای پیامبر حلال بود.
۳٫ پرچم روز خیبر به او داده شد (او فرمانده لشکر شد).
منابع :
کتاب شهابی در شب