در بی فایدگی تطبیقات آخرالزمانی

در بی فایدگی تطبیقات آخرالزمانی

مدتی است که در اثر تغییرات گسترده و خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی منطقه، بازار تحلیل‌های آخرالزمانی مجددا گرم شده است. فارغ از بررسی محتوای آنچه به جامعه عرضه می‌شود تذکر می‌دهم که این علائم معمولا در دوره‌های متعددی به حوادث آن اعصار تطبیق داده می‌شد. اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم بی‌اعتباری این تطبیق‌ها نیست. بلکه بی‌فایدگی آن است. قرآن در مورد علائم وقوع قیامت کبری می‌فرماید:

فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِکْراهُم‏ (محمد:۱۸)

پس آیا جز چشم به راه رستخیزند که ناگهان بر آنان فرا مى‏رسد؟ و به راستى نشانه‏هاى آن در رسیده است و چون به سراغشان بیاید یادکردشان، آنان را چگونه سود خواهد داشت؟ (ترجمه گرمارودی)

بدین معنی که در زمان نزول قرآن به مشرکین هشدار می‌دهد که علائم وقوع قیامت محقق شده است (فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها)! مهم‌ترین علامت قیامت ظهور پیامبر آخرالزمان بود که تحقق یاقت. بقیه امور یک شبه اصلاح خواهد شد!

همینگونه است علائم ظهور حضرت که همیشه امکان تحقق آنهاست. چرا که این علائم به صورت کاملا ناگهانی و سریع اتفاق می‌افتند. بنابراین قول صحیح آن است که در همان اولین روز پس از غیبت حضرت، نشانه‌های ظهور حضرت محقق شده است و از قضا واقعا این چنین بود و در دوران امام کاظم و امام رضا علیهم السلام (قبل از دوران غیبت صغرا) جنبش‌های مهدی‌خواهی زیادی به راه افتادند.

حرف از قواعد ظهور نیز بی‌اهمیت است. اصلی‌ترین قاعده ظهور همان کسب صلاحیت برای به ارث بردن زمین در ذیل ولایت حضرت است. وگرنه اگر این افراد فراهم نباشند، حتی اگر همه علائم ظهور به طور قطع واقع شده باشد دست قدرت خدا سبب تاخیر انداختن آن می‌شود. چه که این کار برای خدا بسیار آسان است.

منبع : روات حدیث

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان