ديدن افراد نامحرم بدون حجاب اسلامى

ديدن افراد نامحرم بدون حجاب اسلامى

آيا ديدن افراد نامحرم بدون حجاب اسلامي حرام است‌؟ اگر حرام است پس چرا تلويزيون فيلم‌هاي آن‌گونه نشان مي‌دهد؟

پاسخ:

نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم و زن به بدن مرد نامحرم‌، خواه با قصد لذّت باشد يا بدون آن حرام است‌، ولي نگاه زن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار كه معمولاً آن را نمي‌پوشانند (مانند سر و صورت و گردن و مقداري از پا و دست‌) و همچنين نگاه مرد به صورت و دست‌هاي زن نامحرم تا مچ اگر به قصد لذّت نباشد اشكال ندارد.(توضيح‌المسائل مراجع‌، ج 1، ص 416، مسأله 2433 رساله امام خميني‌؛، دفتر انتشارات اسلامي‌.)

قرآن مجيد درباره نگاه به نامحرم مي‌فرمايد:

1. “قل للمؤمنين يغضّوا من أبصـَرهم‌…”؛

2. “وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَت‌ِ يَغْضُضْن‌َ مِن‌ْ أَبْصَـَرِهِن‌َّ…” (نور، 30 و 31)

به مردان و زنان مؤمن بگو: چشم‌هاي خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند.

خداوند متعال آن گاه كه به مردان مؤمن اين چنين امر مي‌كند، مي‌فرمايد: اين براي آن‌ها بهتر و پاكيزه‌تر است و آن گاه كه خطاب به زنان مي‌كند، مي‌گويد: اميد آن‌كه رستگار شويد؛ پس نگاه نكردن به نامحرم مقدّمه پاكيزگي و رستگاري است‌.

3. “يَعْلَم‌ُ خَآئِنَه‌َ الاْ ئَعْيُن‌ِ وَ مَا تُخْفِي الصُّدُورُ؛ (غافر، 19) او چشم‌هايي را كه به خيانت گردش مي‌كند مي‌داند و از آن‌چه در سينه‌ها پنهان است با خبر است‌.”

غض‌ّ، در آيه 30 و 31 سوره نور به معناي كم كردن و نقصان است‌؛ يعني مردان و زنان مؤمن بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند؛ يعني چشم خود را پايين اندازند؛ گويي كه از نگاه خويش كاسته و صحنه‌اي را كه ديدن آن ممنوع است‌، از منطقه ديد خود بكلي حذف كرده‌اند. آيه عموميّت دارد و بايد از تمام آنچه نگاه به آنها حرام است‌، چشم برگيرند.(تفسير نمونه‌، آيت‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 436.)

نگاه كردن به تلويزيون حكم عكس را دارد؛ يعني در مورد زناني كه آنها را نمي‌شناسيم‌، نگاه كردن بدون شهوت حرام نيست ـ در مورد بي‌حجابي سريال‌هاي خارجي نيز چون معمولاً زنان اهل كتاب و يا كافر هستند، بدون شهوت نگاه كردن اشكال ندارد. در موارد مشكوك‌، احتياط بهتر است‌. پخش از صداو سيماي جمهوري اسلامي دليل بر اين نيست كه شنيدن و ديدن هر سرودي و فيلمي از سوي هر كسي مجاز باشد.

منبع : مركز  واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …