نظرمراجع درمورد تشییع نمادین حضرت‌زهرا (س)

نظرمراجع درمورد تشییع نمادین حضرت‌زهرا (س)

مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) در فرهنگ شیعه از جایگاه رفیعی برخودار است و در این میان، تبیین مقام و منزلت آن بانوی بزرگوار جهان اسلام، از درک و فهم آدمی خارج است.

آنچه مسلم است، اینکه آن حضرت از بزرگترین واسطه های فیض الهی بوده و شیعیان و پیروان ولایت، مدیون جهاد و مبارزه ایشان در راه دفاع از امامت و ولایت هستند.

بزرگان ومراجع شیعه به همین دلایل، همواره برافراشته نگاه داشتن پرچم فاطمیه و الهام گرفتن از مکتب حیاتبخش فاطمه زهرا(س) تأکید داشته اند.

قدمت تشییع نمادین حضرت زهرا (س)

مراسم تشییع نمادین بانوی بزرگوار جهان اسلام، سالها پیش از شهر مقدس قم آغاز و با تأکید مرجع عظیم الشأن مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) روز به روز بر شکوهش افزوده شد.

هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور، در شام شهادت حضرت زهرا(س) شاهد برپایی این مراسم معنوی است که مراجع عظام تقلید نیز بر آن تأکید نموده اند.

استفتاء از مراجع عظام درباره تشییع نمادین

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین که نویسنده مجموعه کتابهای “مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید” است، در صفحات 203 تا 205 جلد سوم این مجموعه که چاپ اول آن در زمستان 1381 بوده، استفتائی دراین مورد از شش مرجع تقلید کرده است.

سئوال مطرح شده چنین است: چند سال است که درشام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم معنوی وتأثیرگذارتشییع نمادین برگزارمی شود که اثرات وبرکات معنوی فراوانی را به همراه دارد، نظرتان را درباره برپایی این مراسم و همچنین راه اندازی دستجات عزاداری در روز شهادت آن حضرت – مانند روز عاشورا – مرقوم فرمایید.

در پاسخ به این استفتاء، شش مرجع تقلید نوشتند:

مقام معظم رهبری:

اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا(س) هر چه باشکوهتر برگزار شود، بهتر است.

آیت الله صافی گلپایگانی:

برگزاری این مراسم باید هر چه باشکوهتر و با معنی تر انجام شود و اهتمام و مشارکت در آن، از حسنات بزرگ است؛ “وَ مَن یُعَظِّمُ شَعائِرَ الله فَإِنَّها مِن تَقوَی القُلوُب”.

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (ره):

این مراسم همانند ایام عاشورا، هر چه باشکوهتر و با شور و حرارت بیشتری برگزار شود، ارزش و ثمرات بیشتری خواهد داشت.

آیت الله جواد تبریزی:

مظلومیت حضرت زهرا (س) و صبر مولانا امیرالمؤمنین (ع) از ادلۀ قاطعه حقانیت مذهب تشیع می باشد که باید با مراسمی همچون عاشورا، اعم از روضه خوانی، سینه زنی، برپایی دستجات و نقل مصائب آن دو بزرگوار، آن را زنده نگه داشت تا جایی برای وسوسه بد اندیشان باقی نماند.

آیت الله مکارم شیرازی:

اقامه عزاداری در ایام و لیالی شهادت سیده نساء العالمین من الاوّلین و الآخرین فاطمه زهرا (س) از افضل قربات است.

مرحوم آیت الله بهجت (ره):

اشکال ندارد.

طرح شبهاتی از تشییع نمادین حضرت فاطمه (س)

متأسفانه در دو سال گذشته، برخی افراد در اثر برداشت غلط از این مراسم، آن را به عنوان بدعت یاد کرده اند، ولی طبیعی است که هر نوآوری در عزاداری، بدعت نیست و علاوه بر آن، مهمترین مرجع مشخص کننده بدعتها، علمای دین هستند.

با گسترش این اندیشه وسعی عده ای در رواج آن در جامعه، حجت الاسلام سید محسن محمودی بار دیگر، نظر جمعی از مراجع تقلید را این بار در مورد بدعت بودن یا نبودن تشییع نمادین حضرت فاطمه (س) جویا شده است.

تشییع نمادین حضرت زهرا (س) بدعت نیست

سئوال وی چنین است: در شام شهادت حضرت زهرا (س) مراسم تشییع نمادین آن حضرت با حمل تابوت و عزاداری – همانند مراسمی که در شهر مقدس قم و با تأیید مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) – برگزار می شود؛ متأسفانه اخیراً برخی، این عزاداری معنوی را بدعت معرفی می کنند، نظرتان را در مورد برپایی این مراسم مرقوم نمایید.

فتوای پنج مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء چنین است:

آیت الله صافی گلپایگانی:

عمل مذکور بدعت محسوب نمی شود.

آیت الله سیستانی:

بدعت نیست.

آیت الله سبحانی:

بدعت نیست، زیرا نوعی یادآوری خاطرات دخت گرامی پیامبر(ص) است.

آیت الله وحید خراسانی:

برپایی عزاداری برای حضرت صدیقه کبری (س) مستحب و مأجور است؛ وَ مَن یُعَظِّمُ شَعائِرَ الله فَإِنَّها مِن تَقوَی القُلوُب.

آیت الله علوی گرگانی:

برپایی این گونه مجالس، در صورتی که با رعایت شئون معنوی و دینی همراه باشد و موجب آزار عموم مردم نشود، مانعی ندارد و بدعت نیست.

اقامه باشکوه عزای اهل بیت (ع) ضرورت دارد

در روزگاری که دشمنان دین وآئین درپی تضعیف روحیات دینی در میان نسل جوان و آحاد مردم هستند، لزوم برگزاری مراسم های باشکوه معنوی وتأثیرگذاری مانند تشییع نمادین حضرت زهرا (س)احساس می شود وبه جرأت می توان گفت که ضرورت دارد.

در این میان، کسانی که بی محابا درمسائل دینی مانند اینگونه مراسمها اظهار نظر می کنند، باید نظراتشان را بر اساس موازین شرعی و عقلی بیان کنند.

این قبیل افراد نباید تضعیف مراسم عزاداری را که احیا کننده شیعه و از شعائر مذهب امامیّه است، موجب شوند.

به هرتقدیر جا دارد این گونه مراسمهای معنوی، با شکوه هرچه تمامتر برگزار شود؛ چرا که با در نظر گرفتن تأکیدات مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره)، 12 مرجع تقلید جهان تشیع، فتوای تأکیدی در بدعت نبودن تشییع نمادین حضرت زهرا(س) و لزوم برپایی باشکوه این گونه مراسم ها دارند.

منبع : مهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان