اربعین سیدالشهداء (ع)

 

بيستم ماه صفر روز اربعين حضرت سيدالشهداء عليه السلام است. در اين روز بنابر نقل مشهور، كاروان مصيبت زده اهل بيت عليهم السلام و خاندان شهداي والا مقام كربلا پس از چهل روز محنت و كشيدن رنج اسارت و تحمل طعنه ها و زخم زبانها و مشاهدة جسارتها و بي حرمتي ها به سر زمين كربلا باز گشتند. و قبور مطهر سيد الشهدا ء عليه السلام و اصحاب گرانقدرشان را زيارت كردند.

زيارت سيد الشهدا عليه السلام در روز اربعين يكي از آداب مهم مذهب ماست، تا آنجا كه در روايتي از امام عسكري عليه السلام يكي از نشانه هاي مؤمن زيارت اربعين ذكر شده است. (بحار الانوار، ج95، ص348)

ميليونها تن از شيعيان در اين روز مشتاقانه حرم مطهر امام حسين عليه السلام را زيارت مي كنند.

سزاوار است مؤمنين در روز اربعين به اقامه عزا و تعظيم شعائر حسيني بپردازند و زيارت اربعين را از راه دور به قصد رجا بخوانند.

همچنين در روايتي از امام صادق عليه السلام كيفيت زيارت سيد الشهداء عليه السلام از راه دور چنين بيان شده است: به بالاي بام مي روي و به راست و چپ خويش توجه مي كني سپس سر خود را به سوي آسمان بالا مي بري و به جانب قبر امام حسين عليه السلام اشاره مي كني و مي گويي : السلام عليك يا ابا عبدالله ، السلام عليك و رحمة الله و بركاته كه ثواب زيارت برايت نوشته خواهد شد. و هر زيارت ثواب يك حج و يك عمره خواهد داشت. (كامل الزيارات، ص481)

( اين روايت شريف اختصاصي به روز اربعين ندارد و در هر زمان ، به خصوص ايام زيارتي، مي توان آن حضرت را اين گونه از راه دور زيارت كرد.)

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تقويم شيعه
تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام) 26 رجب

تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام)  26 رجب سد بطحاء حضرت ابو طالب سه سال قبل ازهجرت و درسال 10 بعثت از دنیا رفت. نام مبارک آن حضرت عمران است و پدرشان جناب عبد المطلب و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عائذ است. ابو طالب با عبد الله پدر پیامبر(صلی …

تقويم شيعه
شب های قدر چه اعمال و وظایفی دارد ؟

شب های قدر اعمال و و ظایفی دارد که در اینجا به اعمال مشترکه در این شب ها اشاره می کنیم تا کسانی که طالب خوش بختی و سعادت هستند، به انجام آنها بپردازند: 1. غسل شست و شویى كن و آنگه به خرابات خرام تا نگردد ز تو این …

تقويم شيعه
شب قدر مختص زمان پیامبر است؟

شب قدر مخصوص زمان پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست برخى از برادران اهل سنت(1) گمان كرده اند كه شب قدر در زمان حیات رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) بوده و پس از آن نیست . این قول ، ضعیف است ، زیرا …