القاب امام زمان (عج) / ربیع الانام

القاب امام زمان (عج) / ربیع الانام

rabi'olanam

«ربیع الانام» یکی از زیباترین القاب حضرت مهدی ( علیه السلام ) است که در زیارت آن حضرت آمده است. در یک نگاه سطحی به معنای بهار انسانهاست. اما معنای ربیع الانام گسترده تر از این ترجمه ی تحت اللفظی و سطحی است.  

یکی از معانی ربیع، بهار است و معنی دیگر آن باران بهاری. طریحی در مجمع البحرین می نویسد:

 

« المطر فی الربیع، سمی ربیعا لانّ اول المطر یکون فیه و به ینبت الربیع »
(ربیع بارانی است که در بهار می بارد و ربیع به این خاطر باران بهاری نامیده شده است که اولین باران در آن می بارد و با آن باران، بهار می شود.)

انام نیز هم به معنی مردم و بشر است و هم فراتر از آن به معنی کل موجودات و جهان هستی.

بنابراین در یک نگاه عمیق تر « ربیع الانام» یعنی بارانی که باعث رشد و شکوفایی و زنده شدن حیات در موجودات می شود. یعنی با امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه) تمام جهان هستی، حیات می یابد؛ به تعبیری جهانی که الان در آن زندگی می کنیم، هرگز رنگ بهار و زندگی را به خود ندیده است.

این صفت زیبای امام، همچنین، بیانگر آن است که هرکس بخواهد به سرچشمه ی شکوفایی و حیات دست یابد باید دست به دامن آن درّ هستی بزند و از باران رحمت و کرم روح بخش آن حضرت، بهره مند گردد.

اگر در معنای بهار دقت کنیم، درمیابیم که بهار باعث شادی انسان ها و دل های پژمرده را شاداب می سازد. حضرت مهدی ( علیه تهیة و السلام) نیز با ظهور خویش جان تازه ای به رگ های خشکیده ی جهان می بخشند و نور چشم مومنین می شوند. ان شاء الله.

 
منبع:مقاله ی در حقیقت بهار و باران بهاری، مجله ی موعود، شماره ی 1 با تصرف و تلخیص

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …