اميد بخش ترين آيه قرآن

اميد بخش ترين آيه قرآن

خداى متعال در آيه 53 سوره «زمر» با لحنى آكنده از نهايت لطف و محبت، آغوش رحمتش را به روى همگان باز كرده و فرمان عفو همه گنهكاران را صادر نموده، مى فرمايد: «به آنها بگو اى بندگان من كه بر خودتان اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى بخشد كه او بخشنده و مهربان است» (قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ). دقت در تعبيرات اين آيه، نشان مى دهد كه از اميدبخش ترين، آيات قرآن مجيد نسبت به همه گنهكاران است، شمول و گستردگى آن، به حدى است كه طبق روايتى، اميرمؤمنان على(عليه السلام) فرمود: «در تمام قرآن آيه اى وسيع تر از اين آيه نيست» (ما فِى القُرْآنِ آيَةٌ أَوْسَعُ مِنْ يا عِبادِىَ الَّذِيْنَ أَسْرَفُوا…). دليل آن نيز روشن است زيرا:

1 ـ تعبير به «يا عِبادِىَ» (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحيه پروردگار.

2 ـ تعبير به «اسراف» به جاى «ظلم و گناه و جنايت» نيز لطف ديگرى است.

3 ـ تعبير به «عَلى أَنْفُسِهِم» كه نشان مى دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى گردد، نشانه ديگرى از محبت پروردگار است، همان گونه كه يك پدر دلسوز، به فرزند خويش مى گويد: اين همه بر خود ستم مكن!

4 ـ تعبير به «لاتَقْنَطُوا» (مأيوس نشويد) با توجه به اين كه: «قنوط» در اصل به معنى مأيوس شدن از خير است، به تنهائى دليل بر اين است كه گنهكاران نبايد از «لطف الهى» نوميد گردند.

5 ـ تعبير «مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ» بعد از جمله «لاتَقْنَطُوا» تأكيد بيشترى بر اين خير و محبت مى باشد.

6 ـ هنگامى كه به جمله «إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ» مى رسيم كه با حرف تأكيد آغاز شده و كلمه «الذنوب» (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى گيرد، سخن اوج مى گيرد و درياى رحمت مواج مى شود.

7 ـ هنگامى كه «جَمِيْعاً» به عنوان تأكيد ديگرى بر آن افزوده مى شود اميدوارى به آخرين مرحله مى رسد.

8 و 9 ـ توصيف خداوند به «غفور» و «رحيم» كه دو وصف از اوصاف اميدبخش پروردگار است، در پايان آيه، جائى براى كمترين يأس و نوميدى باقى نمى گذارد.

آرى، به همين دليل، آيه فوق گسترده ترين آيات قرآن است، كه شمول آن هر گونه گناه را در بر مى گيرد، و نيز به همين دليل، از اميدبخش ترين آيات قرآن مجيد محسوب مى شود. و به راستى، از كسى كه درياى لطفش بيكران و شعاع فيضش نامحدود است جز اين انتظارى نمى توان داشت. از كسى كه «رحمتش بر غضبش پيشى گرفته» و بندگان را براى رحمت آفريده ، نه براى خشم و عذاب، غير از اين چشم داشتى نيست. چه خداوند رحيم و مهربانى! و چه پروردگار پر مهر و محبتى!!(1)

1. تفسير نمونه، جلد 19، صفحه 521.

اما یک شرت خیلی مهمی هم اینجاست که به قول امام رضا علیه سلام به شرتها ، ولایت ما اهل بیت شرت به بهشت رفتن است …
یا علی
لعنت به دشمنان اهل بیت به خصوص ابابکر و عمر لعنتی

آقا مرتضي چقدر خوبه كه املاء فارسي رو هم ياد بگيريد اوني كه شما ميفرماييد شرط هستش نه شرت

لعنت بر شما تنها شرط رفتن به بهشت فقط تقوا وخدا را از ته دل پرستیدن انشاالله تو اون دنیا عمر تو دهنت بزنه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مكتب اهل البيت (ع)
1
فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام

فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام  امام صادق “علیه السلام” فرمودند: پدرم از پدرش و او از جدّش از پیامبر “صلی الله علیه و آله و سلم” نقل نمود که فرمودند: « هر کس توانائی به یاری ما اهل بیت ندارد و در تنهایی خود دشمنان ما را لعن …

مكتب اهل البيت (ع)
خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام

  خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام نام : حسن شهرت : عسگری ، زکی ، هادی ، سراج ، رفیق لقب : الخاص کنیه : ابو محمد معروف به « ابن رضا» علیه السلام نام پدر :امام علی النقی علیه السلام نام مادر: سوسن یا حدیثه یا سلیل تاریخ …

مكتب اهل البيت (ع)
آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟!

آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟! در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام حدیثی وارد شده است که آن را ابویعقوب یوسف بن یزیاد و علی بن سیار روایت کرده اند، این دو بزرگوار می گویند: شبی در خدمت امام عسکری(ع) بودیم- در آن زمان حاکم آن سامان …