بالاترین وظیفه روحانیت در بیایانات ایت الله صافی گلپایگانی

بالاترین وظیفه روحانیت در بیایانات ایت الله صافی گلپایگانی
آیت الله صافی گلپایگانی، امروز در دیدار رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم معظم له با اشاره به آيه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ … » و بیان این که تبلیغ کار انبیای الهی است، گفتند: تبليغ از مهم‌ترين رسالت‌ها و مسؤوليت‌هاي روحانيت است. 

ایشان تصريح كردند: انبيای الهي تبليغ را از مهم‌ترين برنامه‌هاي خود قرار داده بودند و امروز روحانيون نيز بايد همان رسالت را دنبال و به تبليغ معارف الهي و ديني بپردازند.

این مرجع تقليد، راهنمايي و هدايت مردم را از مهم‌ترين اهداف تبليغ احكام دين برشمرد و تاكيد نمودند: قرآن كريم نيز بر اين رسالت و هدف مهم تاكيد فراوان دارد. تبليغ رشته‌هاي مختلفي دارد كه بايد به همه آن‌ها پرداخته شود و هيچ زماني تبليغ دين نبايد تعطيل شود.

ایشان ادامه دادند: بالاترين وظيفه روحانيت تبليغ دين است و بايد احكام خدا را به مردم رساند و به دنبال برطرف كردن شبهات و مبارزه با فرقه‌هاي انحرافي باشند.

حضرت آیت الله صافی‌گلپایگانی با اشاره به تفاوت‌های قومی و مذهبی مناطق مختلف، اظهار داشتند: ما بايد در همه زمان‌ها براي تبليغ معارف ديني آماده باشيم و متناسب با مناطق و گروه‌هاي مختلف در كشور، مبلّغ تربيت كنيم؛ زيرا هر مبلّغي توانايي تبليغ در محيط‌ها و مكان‌هاي تبليغي مختلف را ندارد.

ایشان افزودند: شناخت منطقه و نيازهاي آنان و شبهات مطرح شده در آن مناطق از جمله مسائلي است كه مروّجان دین بايد به آن توجه و نسبت به اين موضوع غفلت نكنند تا تبليغ آن‌ها موثر واقع شود. به خصوص تبليغ در مناطق محروم كه اعزام در اين بخش‌ها بايد افزايش يابد.

معظم له با تأکید بر تجهیز علمی مبلّغین اظهار داشتند: تبليغ شرايط فراواني دارد كه روحانیون و مروّجان دین بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند و بدانند كه سرمايه اصلي هر مبلّغي، قرآن كريم و احاديث اهل بيت عليهم السلام است؛ بنابراين تسلط به اين منابع عظيم براي آنان امري ضروري است؛ زيرا به هر ميزاني كه مبلغان به احاديث، روايات و آيات تسلط داشته باشند، بهتر مي‌توانند معارف ديني را به مردم بازگو كنند و هدایتگر آن‌ها شوند.

ایشان افزودند: گاهي مبلّغان برخي مطالبي را بيان مي‌كنند كه اثر چنداني در تبليغ ندارد و سبب گمراهي مردم مي‌شود؛ زيرا براي مردم قابل فهم نيست؛ بنابراين مبلغان بايد آنچه كه در آيات و روايات آمده و مورد تاييد است را به نحو قابل فهم برای مردم بازگو کنند.

این مرجع تقليد خدمت در عرصه تبليغي را بسيار مهم برشمرده و خطاب به مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کردند: هر چه بتوانيد در اين مساله تلاش كنيد از ثواب معنوي بسيار والايی برخوردار خواهيد شد؛ زيرا خداوند وسيله تقرب به خود را هدايت انسان‌ها قرار داده است.

*در تبلیغ دین کوتاهی کرده‌ایم

ایشان با بيان اين كه تلاش‌هاي فراواني در عرصه تبليغ دين شده است، تصريح كردند: بايد قبول كنيم كه در تبليغ كوتاهي كرده‌ايم همچنان كه به ديگر عبادات اهميت مي‌دهيم به تبليغ معارف اسلامي نيز توجه كنيم و همان گونه كه تلاش مي‌كنيم به عمره يا حج برويم، بايد براي تبليغ دين نيز چنين تلاشي را انجام دهيم.

آیت الله صافی تاكيد كردند: بايد هر جايی كه نياز تبليغي وجود دارد به آن پاسخ داده شود و عرصه‌هاي تبليغي خالي نماند؛ زيرا انسان‌ تنها وظيفه خواب و خوراك ندارد، بلکه در برابر خداوند تبارك و تعالي مسؤل است و بايد آنچه را فرموده جامه‌ی عمل پوشاند.

ایشان ادامه دادند: امروز هر آنچه موفقيت در جامعه وجود دارد به دليل تبليغ دين است. افراد فراواني در راه تبليغ دين عمرشان را صرف كردند و به مبارزه با انحرافات پرداختند؛ اما اين تلاش‌ها همچنان اندك است؛ زيرا كار در عرصه تبليغ ديني نياز به فعاليت و همكاري همگاني دارد تا معارف اهل بيت عليهم السلام براي هميشه ماندگار شود.

این مرجع تقلید تصريح كردند: گرچه امروز برخي فِرَق باطل عرض اندام مي‌كنند؛ ولي آن‌ها قدرت چنداني ندارند و هياهوي آن‌ها تنها تبليغ رسانه‌اي است. در چنين شرايطي بايد تمام شبهات در مسائل مختلف كه از سوي بهايي‌ها،‌ مسيحي‌ها و وهابي‌ها مطرح مي‌شود، شناسايي و به خوبي پاسخ داده شود.

*در مقابل فرقه‌های ضاله ایستادگی کنیم

معظم له با توجه به فعالیت‌های گروههایی که عرفان‌های کاذب را ترویج می‌کنند، اظهار داشتند: دین ما دین عقل و منطق و استدلال است و ما باید با عقلانیت کامل و تدبیر لازم در مقابل فرقه‌های ضالّه ایستادگی کنیم تا بتوانیم اسلام ناب را به مردم دنیا عرضه نماییم.

این مرجع تقليد در سخنان پاياني خود توجه به نحوه انتشار كتاب‌هاي مختلف ديني را مورد تاكيد قرار دادند و افزودند: نبايد هر كتابي كه عنوان ديني دارد منتشر شود، بايد در توليد و انتشار كتاب‌هاي ديني دقت فراواني صورت گيرد؛ زيرا برخي آثار در ميان مردم تاثيري ندارد و تنها جنبه تكرار مطالب گذشته است.

معظم له همچنين خواستار برطرف شدن ضعف‌ كتاب‌های ديني شدند و از دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم خواستند تا در اين راه گام‌ها اساسي بردارد.

* طلاب با زبان های زنده دنیا آشنا می شوند

در ابتدای این دیدار، حجت السلام والمسلمین واعظی، با ارایه گزارشی از برنامه ها وچشم انداز دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تلاش داریم با جذب طلاب مستعد و متعهد آن‌ها را با زبان‌ها مختلف زنده دنیا آشنا کنیم و متناسب با فضای فکری و فرهنگی کشورها آنان را آموزش دهیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برنامه‌های در حال اجرای دفتر را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود : تلاش‌های بسیار خوبی از گذشته در دفتر آغاز شده، در تلاش هستیم این فعالیت‌ها را ادامه دهیم؛ اما علاوه بر آن برخی برنامه‌های ارزشمندی را نیز انجام خواهیم داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، فعالیت در عرصه تبلیغ بین المللی را بسیار مهم بیان کرد و اظهار داشت : مبلغان حوزه علمیه را در این عرصه فعال خواهیم کرد وبرای جذب و آموزش‌های لازم، آنان در این زمینه برنامه هایی.پیش بینی شده است .

وی یاد آور شد: در حال حاضر در عرصه تبلیغ داخلی، مبلغان فراوانی تربیت شده‌اند؛ اما در حوزه بین المللی نیاز به فعالیت بیشتری است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حضور در عرصه فعالیت‌های اینترنتی، چاپ و نشر را ازدیگر برنامه‌های تبلیغی دفتر تبلیغات در عرصه بین الملل بر شمرد.

منبع : مرکزخبرحوزه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان