توصيه‌هاي امام رضا (علیه السلام) براي روزهاي پاياني ماه رجب

توصيه‌هاي امام رضا (علیه السلام) براي روزهاي پاياني

1031_m

 

روايات زيادي از امام رضا عليه السللام درباره اهميت و ارزش خودسازي در ماه رجب نقل شده است. امام رضا (علیه السلام) در باره اهميت ماه رجب و فرصتي كه خداوند به بندگان داده به نقل از پدران گرامي شان و به نقل از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) مي‌فرمايد: «رَجَبٌ شَهرُ اللَّهِ الأصَبُّ يَصُبُّ اللَّهُ فِيهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ.» رجب ماه بارش رحمت الهى است. خداوند در اين ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى ريزد. (۱)

اما آنچه كه بيش از همه براي اين ماه سفارش شده و مومنان را نسبت به آن مورد تشويق قرار داده روزه گرفتن در ماه رجب است. در همين امام رضا عليه السلام ضمن تأكيد بر روزه در اين ماه و ثوابهاي متعدد آن مي‌فرمايد: هر كس يك روز در آخر آن روزه بگيرد، خداوند او را از اهل بهشت قرار داده و شفاعت او را در مورد پدر، مادر، پسر، دختر، خواهر، برادر، عمّه، عمو، خاله، دائى، آشنايان و همسايگانش بپذيرد گرچه در ميان آنان كسى باشد كه سزاوار دوزخ است. (۲)

در بياني ديگر امام رضا عليه السلام ثواب روزه در ماه رجب را گشوده شدن درهاي بهشت معرفي كرده است. عبداللَّه بن صالح هروى از حضرت امام رضا عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: هر كس روز اوّل ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند از او خشنود گردد؛ روزى كه او را ديدار كند. هر كس دو روز از ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند از او راضى باشد روزى كه او را ديدار كند و هر كس سه روز از ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند از اوخشنود گردد و او را خشنود سازد و كسانى كه با او مرافعه دارند راضى سازد؛ روزى كه او را ديدار كند يعنى روز قيامت.

و هر كس هفت روز از ماه رجب را روزه بگيرد، چون بميرد درهاى هفت آسمان براى روح اوگشوده مي‌شود تا آن‏كه به ملكوت اعلى رسد. هر كس هشت روز از ماه رجب را روزه بگيرد، درهاى هشتگانه بهشت براى او گشوده گردد و هر كس ‏پانزده روز از ماه رجب را روزه بگيرد، هر حاجتى كه دارد برآورده شود مگر آنكه ‏درخواست او در گناه يا قطع رحم باشد و هر كس تمام ماه رجب را روزه بگيرد از گناهانش بيرون آيد مانند روزى كه از مادر متولّد گشته باشد و از آتش دوزخ آزاد و همراه برگزيدگان نيكوكار وارد بهشت شود. (۳)

همچنين امام رضا عليه السلام درباره اهميت روزه در روز مبعث فرموده است: روزه گرفتن در اين روز معادل (ثواب) هفتاد سال روزه دارى است و در حديثي ديگر فرمودند: من صام يوم الثامن والعشرين من رجب، كان صومه لذلك اليوم كفّارةتسعين سنة. (۴) كسى كه روز بيست و هشتم ماه رجب را روزه بگيرد روزه او در آن روز، كفّاره نود سال است.

همچنين امام رضا عليه السلام در باره روزه روز بيست و نهم رجب فرمودند: من صام يوم التاسع والعشرين من رجب، كان صومه ذلك اليوم كفّارةمائة سنة. (۵) كسى كه روز بيست و نهم ماه رجب را روزه بگيرد روزه او در آن روز، كفّاره صد سال است.

ودر باره روزه سي ام رجب فرمودند: من صام يوم الثلاثين من رجب غفر اللَّه له ما تقدّم من ذنبه وما تأخّر. (۶)

كسى كه روز سى ‏ام ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى ‏آمرزد. (۷)

از اين رو فرصتهاي باقي مانده در رجب كه يكي از سه ماه بزرگ عبادت و بندگي خداست را غنيمت بدانيم و اگر تاكنون موفق به درك اين فضايل سرشار نشده ايم با انجام اعمال اين روزها قطره اي از درياي رحمت الهي را دريافت كنيم. انشاءالله.

پانوشتها:
۱. عيون اخبار الرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۷۱.
۲. عيون اخبار الرضا عليه السلام: ۲۲۶/۱، روضة الواعظين: ۳۹۶.
۳. وسائل الشيعة: ۳۵۵/۷.
۴. إقبال الأعمال: ۱۸۸.
۵. إقبال الأعمال: ۱۸۹.
۶. إقبال الأعمال: ۱۹۰.
۷. إقبال الأعمال: ۱۸۸ – ۱۹۰.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان