شرايط پوشش براى مردان و زنان

شرايط پوشش براى مردان و زنان

آيا پوشش فقط براي زنان است؟ شرايط پوشش براي مردان چيست؟ چگونه مي‌توان با توجه به فرهنگ مد، حجاب را حفظ كرد؟

پاسخ:

همان طوري كه زنان بايد پوشش مناسب داشته باشند، مردان نيز بايد پوشش مناسب داشته باشند. فقط به جهت اين كه خلقت مردان و زنان از حيث ظرافت و طراوت و زيبايي متفاوت است، از طرفي به جهت فطرت و خلقت، مردان براي كار كردن و چرخاندن امور زندگي خانوادگي و زندگي جمعي و امنيت اجتماعي از جثه‏اي قوي‏تر و آفريده شده‏اند و زنان براي ايجاد دلگرمي و شادابي و انس و اميد آفريده شده‏اند. از اين رو از بدني لطيف‏تر و نازك‏تر و زيباتر، در نتيجه غير مقاوم‏تر نسبت به مردان آفريده شده و از طرفي داراي روحيه و احساساتي لطيف‏تر و جذاب‏تر و مهربان‏تر هستند.

هم چنين از نظر تمايل جنسي، گرايش جنسي مرد به زن بيشتر بوده و تمايل و نياز عاطفي زن به مرد بيشتر است.

مجموعه اين حقايق اقتضا مي‏كند كه زنان بيشتر از مردان رعايت پوشش بدن خود را بنمايند، چون اگر اين كار را نكنند، ضربه‏پذير خواهند بود و آثار بد رواني وجسمي هم براي خود و هم براي خانواده، اجتماع پديد خواهند آورد.

مقدار پوشش مردان و زنان‏

زنان بايد تمامي بدن خود را به غير از گردي صورت و دست‏ها تا مچ را از نامحرم بپوشانند، خواه اين پوشش با چادر باشد يا با لباس‏هاي ديگر ،امّا بايد طوري باشند كه مردان نامحرم بدان‏ها نكنند، يعني لباس‏ها ساده و گشاد باشد، چسبنده و تنگ نباشد و برآمدگي‏هاي بدن آنان ظاهر نباشد، بهترين پوشش براي زنان چادر است زنان محجبه بيشتر از چادر استفاده مي‏كنند.

مردان نيز بايد در اجتماعي كه مردان و زنان در آن رفت و آمد دارند، غير از عورتين خود، مقداري از بدن را كه (اگر باز باشد ديگران به گناه مي‏افتند و باعث تهييج شهوت مي‏شود) بپوشانند، ولي مقداري كه عرفاً باز است مانند سر و گردن و پاها و باعث گناه ديگران نمي‏شود، نپوشاندن آن اشكالي ندارد. از طرفي بايد حيثيت اجتماعي و عفّت عمومي جامعه نيز حفظ شود، از اين رو مردان نيز بايد پوشش مناسب داشته باشند.

پيدايش و بروز مدهاي گوناگون شرقي و غربي نبايد باعث بي حجابي يا بدحجابي مسلمانان شود. استفاده از مدهاي گوناگون با حفظ مسائل شرعي و حفظ عفت عمومي اشكالي ندارد.

مركز:  واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …