وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (26) / یاد در نوروز

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (26) /  یاد در نوروز

yaddarnowruz

پیش از این گفتیم، یکی از وظایف منتظران ظهور آن است که روزهای منسوب به حضرت مهدی (عج) را محترم شمرده و ارج بنهند. اکنون به طور خاص به ذکر روزی می پردازیم که در آن روز هرگز نباید از حضور آن حضرت غافل باشیم. (1)
نوروز که نخستین روز از از فصل بهار شمرده می شود بنا بر روایتی همزمان با آفریده شدن حضرت آدم (ع)، بر خشکی نشستن کشتی نوحٰ نجات ابراهیم خلیل الله از آتش نمرود و همچنین روز ژر برکت غدیر خم است. همزمانی بهار با این مناسبتها و همچنین شروع فصل تازه ای زندگی زمینٰ باعث اهمیت یافتن نوروز است.

از همین رو علما یاد کردن از حضرت صاحب الامر (ع) را در این روز مهم و با ارزش شمرده اند.

علی اکبر همدانی در کتاب خود آورده است:

«در روز نوروز تحويل سال، چنانكه كسى مشغول بعضى زيارات، بخصوص زيارت حضرت اميرالمؤمنين و حضرت حجت، صلى الله عليهما، باشد، بهتر است. حتی بهتر است در زمان تحويل سال شمسی حضرت مهدی (عج) را زیارت کنند و به ایشان توجه نمایند؛ و این از همه ی اعمال و زیارات بهتر است.» (1)

علامه مجلسی نیز در کتاب خود این موضوع را تایید کرده اند.

علاوه بر آن چیزی که به نظر می رسد در این روز مطلوب نظر آن بزرگوار باشد آن است که حقوق برادران دینی خود را ادا کنیم، با چنگ زدن به ولایت آن حضرت دست به احسان و نیکوکاری بزنیم و آن حضرت را با اعمال خود خوشنود کنیم.

امام کاظم (ع) فرمودند:

«و هركس حاجتى از دوستان ما برآورد انگار كه آن را براى همه ما برآورده است.»

پس امسال سینی به هفت سین سفره مان بیفزائیم: سعادت حضور

پی نوشت:

1.مکیال المکارم، صص  578 – 579
2.برگرفته از: همدانى، على اكبر، پيوند معنوى با ساحت قدس مهدوى، ص 220
3.برگرفته از موعود 13؛ تکالیف عاشقان 4

پ.میعاد

 

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت.

علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم!

امید است با رعایت این تکالیف، حقی را که از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

موعود شناسی و پاسخ به شبهات
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (27) / شاد کردن مؤمن

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (27) / شاد کردن مؤمن کی از زیباترین اعمال و یکی از وظایف منتظران واقعی در دوران سخت و رنج آور غیبت، «شاد کردن مؤمنین» است. خوشحال کردن مؤمن، می تواند با کمک مالی یا بدنی باشد و یا در برآوردن حوائج …

موعود شناسی و پاسخ به شبهات
از ديدگاه اسلام اينده درخشان چه مشخصاتى دارد؟

از ديدگاه اسلام اينده درخشان چه مشخصاتى دارد؟ از نظر اسلام اينده درخشان ويژگى هايى دارد که به انها اشاره مى کنيم: 1 – خوشبينى به اينده بشريت. 2 – گسترش عدالت. 3 – رابطه انسان با انسان. 4 – برقرارى مساوات کامل ميان انسان ها در زمينه قانون. 5 …

موعود شناسی و پاسخ به شبهات
تکامل تاريخ از نظر قران چگونه است؟

تکامل تاريخ از نظر قران چگونه است؟ با نظر وتامل در قران کريم پى مى بريم که توجيه ان بر اساس تکامل تاريخ به شيوه انسانى – فطرى است. از منظر قران کريم از اغاز جهان همواره نبردى پيگير وبى امان ميان گروه حقّ وباطل بر پا بوده است. قران …