گناهان کبیره / زنا (1)

گناهان کبیره /  زنا (1)

img4c0b28ce20d84

بسیار گرسنه هستیم و در پی یافتن چیزی برای خوردن. البته بیشتر در پی برطرف کردن رفع گشنگیِ آنی خود هستیم تا سیر کردن خود. هر آنچه که بیابیم می خوریم. قطعه شکلاتی، کیکی، پفک و یا ساندویچ. تمام این ها ممکن است گرسنگی ما را برطرف کنند ولی به قولی، سیری کاذب از مغز به سایر عصب های بدن مخابره می شود.
چیزی که ما را سیر می کند، غذایی گرم و خانگی در محیطی آرام و با کسانی است که به آن ها علقه و عاطفه داریم. تمام نیاز های انسان به همین شکل است. می توان خیلی سریع و آنی بدون فکر آن ها را برطرف کرد و فقط هدف برطرف کردن نیاز باشد،بدون این که بدانیم و یا متوجه موضوع باشیم که چه خطری ما را تهدید می کند. حال چه سلامت جسم باشد و چه سلامت روح و یا هر دو. و مطمئنا می توان، نیازهایمان  را طبق اصول و چارچوبی که برایمان تعیین شده برطرف کنیم و لذت های بیشتری هم از آن ها ببریم.

نیازهای جنسی هم یکی از این نیاز ها است؛ که هم می توان به سریع ترین شکل ولی پرخطر مثل استمناء و زنا آن را برطرف کرد و هم می توان در چارچوب شرع و در قالب خانواده آن را پیاده نمود.
در ادامه با ما هم راه باشید.
 
بدترین راه دفع شهوت
عمل زشت و شنیع زنا، یک راه طبیعی و خالی از خطر برای برطرف کردن نیاز های جنسی و شهوت نیست. جامعه ای که اینگونه نیازهای خود را از طریق زنا، برطرف می کند؛ در یک جاده ای بسیار ناهموار و خطرناک قدم گذاشته که عاقبت آن خرابی و ویرانی و دوری از کلیه مقاصد انسانی و رسیدن به عمیق ترین پرتگاه ها است.

نیرو و میل جنسی و شهوت، یکی از نیاز های خدادادی است که برای بروز هیجانات روحی و عاطفی بین زن ومرد و بقای نسل انسانی است، و این نیاز و حس، ضامن تشکیل خانواده و برطرف کردن نیاز شهوت است. برطرف کردن این نوع هیجانات روحی و عاطفی و بقای نسل جدید، الفت و انسی که بین زن و مرد از طریق اینگونه روابط شکل می گیرد؛ زمانی نتیجه خود را می دهد که در چارچوب قانونی به نام شرع و خانواده باشد. در غیر این صورت نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت، بلکه همواره نسل جدید، عواطف انسانی زن ومرد و خوی انسانی دو طرف را تهدید می کند و چیزی که شکل می گیرد؛ جامعه ای بی تمدن و دور از عواطف و حالات انسانی است که فقط مانند حیوانات از پس غریزه به این عمل نگاه می کنند.

علت حرام شدن زنا
امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
"خداوند زنا را حرام فرمود برای اینکه سبب فسادهایی مانند قتل نفس( کشتن و سقط جنین)، از بین رفتن نسب ها و ترک تربیت اطفال و به هم خوردن ارث می شود.(1)
حضرات معصومین(علیهم السلام) برای کبیره گناه زنا به آیه 68 سوره فرقان اشاره می کنند که می فرماید:
"از جمله صفات بندگان خدا آن است که خدای دیگری را با خدای به حق نپرستند و نخوانند(یعنی مشرک نباشند) و آن نفسی را که خدا کشتنش را حرام فرموده نکشند، و زنا نکنند؛ و کسی که این ها را به جا آورد(شرک، قتل، زنا) برسد و جزای خود را که شکنجه اش در روز قیامت دو چندان است ببیند و همیشه به خواری در آتش است."
در سوره اسراء در آیه 34، خداوند بندگانش را از نزدیک شدن به زنا باز می دارد. و منظور از این آیه ممکن است این باشد که حتی به مقدماتی که این عمل دارد نزدیک نشوید که عاقبش زنا، گناه و سختی دنیا و آخرت است.(2)

تعریف زنا
زنا عبارت است از: دخول آلت مرد به اندازه ختنه گاهش، در فرج( آلت تناسلی زن) و یا معقد زن؛ چه به صورت عمدی و چه به صورت اختیاری.
در این تعریف و طبق این تعریف، اگر طبق قوانین فقهی و شرعی ثابت شود؛ بر فردی که زنا کرده است حد جاری می شود. حد در زنا، با توجا به اقسام آن متفاوت است.

زنای غیر محصنه
زنای غیر محصنه عبارت است از: فردی که فاقد همسر باشد، یعنی مجرد باشد(چه زن و یا چه مرد)، به اختیار زنا کند.

زنای محصنه
زنای محصنه عبارت است از: مردی با زن شوهر دار، زنا کند. به طور کلی به زنای فرد متاهل، زنای محصنه گفته می شود. حرمت و عقوبت این نوع زنا بسیار شدیدتر خواهد بود..

حضرت امام صادق(ع) می فرمایند:
"در روز قیامت سه طایفه اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید، ایشان را پاکیزه نمی فرماید و برایشان عذاب دردناکی است. از این سه طایفه زنی است که بر فِراش شوهرش زنا دهد."(3)

زنا با محارم
به زنا با کلیه محارم مثل مادر، مادر زن، مادر بزرگ، خواهر، عمه، خاله، دختر خواهر، دختر برادر و … گفته می شود.

زنای به عنف
زنای به عنف عبارت است از:  مردی که، زنی را با استفاده از زور و تهدید و … مجبور به زنا کند، در واقع در این زنا؛ زن به برقراری رابطه راضی نیست و سر اجبار و اکراه به برقراری رابطه تن می دهد. به این عمل زنای به عنف، تجاوز به عنف گفته می شود؛ که مجازات این متجاوز، اعدام است.

پی نوشت:
1. وسایل الشیعه، کتاب نکاح، باب 1، ص 39. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
2. سوره بنی اسرائیل(اسراء) آیه 34، " و نزدیک زنا نشوید و گرد آن نگردید به درستی که آن خصلتی زشت و کاری فجیع و بد راهی است."
3. وسایل الشیعه، کتاب نکاح، ج 14، باب 16، ص 247. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
4. همان، ص 246. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
5. سایت اسلام پدیا
http://islampedia.ir/fa/1390/09/%D8%B2%D9%86%D8%A7/

ماءمعین

 
 
امام صادق (علیه السلام)
"امیرالمؤمنین فرمودند: هیچ بنده ای نیست مگر اینکه چهل لطف و توفیق از ناحیه خداوند دارد تا اینکه چهل گناه کبیره مرتکب شود. زمانیکه چهل گناه کبیره کرد، پرده ها و الطاف خدا برداشته شود، خدا به ملائکه وحی فرماید: با بال و پر خود بنده مرا بپوشاند (و او را حفظ کنید). پس ملائکه او را با پرهای خود می پوشانند، پس بنده تمام گناهان را انجام می دهد تا اینکه مردم او را با اعمال قبیح او تعریف و گفتگو نمایند. ملائکه گویند: خدایا این بنده تو تمام گناهان را عمل کرد و ما از اعمال او حیا می کنیم، پس خداوند به آن ها وحی نماید؛ بالهای خود را بردارید و از او کنار روید."  
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

احکام
گناهان کبیره / شرابخواری (2)

 گناهان کبیره /  شرابخواری (2) همانطور که در مطلب قبل گفتیم، شراب هر چقدر هم که کم باشد، باز حرام است. در حرمت شرابخواری، فرقی بین کم و زیاد، خالص و ناخالص و ممزوج با چیز دیگری نیست؛ پس اگر قطره ای از شراب در ظرفی پر از مایعی ریخته …

احکام
گناهان کبیره / زنا (2)

گناهان کبیره /  زنا (2)   اگر با ما همراه بوده باشید، دیدید که در قسمت قبلی به تعریف زنا و اقسام آن پرداختیم،  در این قسمت درباره آثار زنا و حدودش و … صحبت خواهیم کرد.   آثار دنیوی و اخروی زنا امام محمد باقر(علیه السلام) می فرمایند: "زنا …

احکام
گناهان کبیره / شرابخواری (1)

 گناهان کبیره / شرابخواری (1) نمی دانم تا به حال با تجویز جالب بعضی از پزشکان برخورده اید؟ اگر مشکل معده دارید، مقداری مشروب با غذا برای شما مفید است. چیزی که خیلی ها با آن مواجه شده اند. تا به حال به علت بعضی از طلاق ها توجه کردید؟ …