بازداشت ؛  مسکن به جای پادزهر

از گوشه و کنار خبر می‌رسد که برخی از دست اندرکاران تهیه و توزیع “مستند ظهور نزدیک است” بازداشت شده‌اند. در رویکردی نقادانه، باید این نکته را بررسی کرد که آیا بازداشت عوامل تهیه این مستند صحیح است یا نه؟

علی اصغر سیجانی، تهیه کننده، کارگردان و یکی از مجریان مستند “ظهور بسیار نزدیک است” چندی قبل بازداشت شد. در روزهای گذشته نیز حجت الاسلام امیری فر، از دست اندرکاران سابق جامعه وعاظ تهران که چندی قبل از این جامعه جدا شده و تحت هدایت اسفندیار رحیم مشائی، جامعه وعاظ ولایی را تشکیل داد، نیز توسط دادگاه ویژه روحانیت به اتهام تامین مالی این مستند، بازداشت شد. این رویکرد پی‌گیرانه از سوی قوه قضائیه و دادگاه ویژه روحانیت برای برخورد با عوامل مستند “ظهور بسیار نزدیک است” اگر چه قابل تقدیر است، اما نیازمند کارشناسی لازم نیز هست تا مشخص شود آیا اصولا چنین برخوردهایی صحیح است؟

قوه قضائیه برخی جاها باید وارد شود. هنگامی جرمی صورت می‌گیرد، توهینی انجام می‌شود، نشر اکاذیبی صورت می‌گیرد حسب مورد با شکایت شاکی خصوصی یا تشخیص مدعی العموم، پرونده‌ای تشکیل شده و متهم یا متهمان به پیشگاه دستگاه قضایی احضار می‌شوند. در این میان باز هم بنا به نظر قاضی، یکی از قرارهای چهار گانه یعنی التزام به قول شرف، کفالت، وثیقه و بازداشت موقت برای متهم یا متهمان صادر می شود تا تضمین حضور ایشان در جلسات بعدی رسیدگی باشد. در عین حال قرار بازداشت موقت در صورتی که بیم تلاش متهم برای پاک کردن آثار جرم و رد آن برود، باز هم قابل صدور است.

مستند “ظهور بسیار نزدیک است” در یک حلقه سی دی تهیه شده است و مدتها از انتشار آن در سطح کشور و فضای مجازی می گذرد پس نمی توان ادعای تلاش برای پاک کردن آثار جرم، آن هم در صورتی که جرم تلقی شود را پذیرفت. هر چقدر هم تهیه کننده و کارگردان یا سرمایه گذار تلاش در جهت نفی وجود چنین مستندی کنند، با توجه به حضور برخی از ایشان در مستند، این تلاش مردود خواهد بود. لذا صدور قرار بازداشت موقت برای هر یک از ایشان، به نظر صحیح نمی رسد.

از سوی دیگر تهیه کنندگان این مستند، بارها در جلسات نقد و بررسی که توسط علما و فضلاء حوزه علمیه برگزار شد و حتی در جلسه ای در فیضیه شرکت کردند و پس از نقد عالمانه ای که شنیدند، به انحراف فکری خود اذعان کردند و برای اهل علم، تقریبا این یقین حاصل شد که دست اندرکاران این مستند، دست خالی بودن خود را در زمینه استدلال پذیرفته اند. این افراد خود را پنهان نکرده اند که بعد گفته شود با توجه به بیم فرار آنها از چنگال عدالتی که احتمالا باید در حقشان روا شود، نیاز به بازداشت وجود دارد.

سخن اصلی با دستگاه قضاء این است که بهتر نبود به جای تسلیم هیجان زود گذر جامعه در درخواست برخورد با عوامل “مستند ظهور نزدیک است” شدن، کمی خویشتن داری می کردید و به جای صدور سنگین ترین قرار یعنی قرار بازداشت موقت که تنها ماهی یک بار قابل تجدید نظر خواهی است و با نظر قاضی، می تواند تا ماه های بی شماری تمدید شود، اجازه می دادید تا علما و فضلا به روند نقد عالمانه خویش ادامه دهند؟

شما از بازداشت موقت به مانند مسکنی قوی برای خواباندن تب مستند “ظهور بسیار نزدیک است” استفاده کرده‌اید، اما اگر اجازه می دادید جریان نقد این مستند ادامه پیدا کند و حالا که همه علما یک دل برای نقد این گونه عقاید انحرافی بسیج شده اند، به کارشان ادامه دهند و رسانه ملی و دیگر رسانه های مکتوب و آنلاین در جریان نقد به طور جدی حرکت کنند، پادزهری قوی به جامعه تزریق می شد تا پس از این با تحریک و حمایت هیچ کسی، چنین عقاید انحرافی ای که به عقاید انجمن حجتیه بی شباهت نیست، در جامعه خریداری پیدا نمی کرد.

همیشه، نزدیکترین و راحت ترین عمل، بهترین نیست. اگر در خانه فرزندی خطا کند، اگر چه تنبیه راحت ترین کار به نظر می رسد اما در آن تربیت و عبرت کمتری برای خود آن فرزند و دیگر برادران و خواهرانش وجود دارد. تنبیه، راه حل نیست بلکه مسکن است! حتی ممکن است اثر تسکینی آن بعد از چند بار تنبیه شدید، از بین برود. اما تربیت، سخت تر و موثرتر و دیرپاتر است.

نکته دیگری نیز باید گوشزد شود که لزوم برخورد قاطع علمی و در صورت ضرورت و تشخیص سوء نیت، برخورد قضایی با عوامل این مستند است. موسسه آینده روشن و دیگر موسسات علمی مهدویت پژوهی قبل از همه نسبت به انحرافات این مستند، هشدار دادند. تطبیق نادرست و استفاده از احادیث غیر صحیح و متزلزل، از عمده انحرافات اساسی این مستند است و بی تردید، جز با نقد علمی و برخورد قاطع قضائی، راه سواستفاده مجدد، بسته نخواهد شد اما اول اجازه بدهیم نقد علمی کامل صورت گیرد و سوء نیت احراز شود!

منبع :روات حدیث

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان