ابن عربى وخلافت بلا فصل ابوبکر علیه اللعنه !!!
ابن عربى وخلافت بلافصل ابوبکر علیه اللعنه !!!
محى الّدین عربى در شش مورد از فتوحات حدیث «لو کنت متّخذا خلیلاً لاتخذت ابا بکر خلیلاً» را شاهد بر عظمت ابوبکر بلکه همتا یا تالى تلو پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم بودنش مىداند، بلکه از آن ضرورت خلافت بلافصل ابوبکر را ثابت مىکند.
در فتوحات مکّیّه مىگوید: «وورد فى الخبر لو کنت متخذا خلیلاً لاتخذت ابا بکر خلیلاً لکن صاحبکم خلیل اللّه. فانظر الى ما تحت هذا من المعنى اللطیف قال بعضهم.
وتخللت مسلک الروح منى
وبذا سمى الخلیل خلیلاً
وقال ما ثم الاّ أسماؤه ولیست سواه وما فیه دلائل علیه بل هى عینه، وقد تخللها المتخلق الکامل فهو الخلیل .[۱]
ونیز در فتوحات آورده است «…والمیم وجود العلم الذى بعث الیهم، والنقطه التى تلیه ابو بکر رضىاللهعنه، والنقطه التى تلى المیم الثانیه محمد صلىاللهعلیهوسلم ».
«…فانه (ابوبکر) واقف مع صدقه، ومحمد علیهالسلام واقف مع الحق ».
«و لما لم یصح اجتماع الصادقین معا لذلک لم یقم ابوبکر فى حال النبى صلىاللهعلیهوسلم وثبت مع صدقه.
فلو فقد النبىّ صلىاللهعلیهوسلم فى ذلک الموطن وحضره ابوبکر لقام فى ذلک المقام الذى أقیم فیه رسول اللّه صلىاللهعلیهوسلم… وهذا مقام ینتهى الیه…
والمقاله انّما لابى بکر رضىاللهعنه ویؤیدنا قول النبى صلىاللهعلیهوسلم لو کنت متخذا خلیلاً لاتخذت ابا بکر خلیلاً…».[۲]
لازمه این سخن اینست که اگر رسول خدا نمىبود ابوبکر پیامبر مىبود، وچون پیامبر رحلت نمود ابوبکر بجاى وى به حق قرار گرفت چه اینکه مقامش این اقتضا را داشت.
تمام متن حدیثى که ابن عربى مکرر براى مقامات ابوبکر به آن استشهاد مىکند چنین است «…فقال رسول اللّه صلىاللهعلیهوسلم : إنّ مِن أمنّ النّاس علیّ فی صحبته وماله أبا بکر، ولو کنت متّخذا خلیلاً غیر ربّی لاتخذتُ أبا بکر خلیلاً، ولکن أخوّه الإسلام ومودّته، لا یبقین فی المسجد بابٌ إلاّ سُدَّ إلاّ باب أبی بکر.».[۳]
در این حدیث شواهد جعل وساختگى فراوان است.
اول: – در این حدیث آمده است «إنّ مِن أمنّ النّاس علیّ … أبابکر»،
وحال که خدا مىفرماید: «یمنّون علیک أن أسلموا قل لا تمنّوا علیّ إسلامکم بل اللّه یمنّ علیکم أن هداکم للإیمان إنْ کنتم صادقین».[۴]
دوم: – در جمله «لو کنت متّخذا خلیلاً» اولاً: علاوه بر اینکه لو براى امتناع است. خود ابن عربى در جاى دیگرى از فتوحات در ضمن همین حدیث آورده است «المخالله لا تصحّ الاّ بین اللّه وبین عبده».[۵] ودر نقل دیگرى از ترمذی آمده که فرمود: «أبرأ إلى کلّ خلیل من خلّه، ولو کنت متخذا خلیلاً…».[۶]
وحال آنکه خدا مىفرماید: «ألأخلاء یومئذٍ بعضهم لبعضٍ عدوٌّ إلاّ المتقین*یا عباد لا خوف علیکم الیوم ولا أنتم تحزنون»،[۷] این آیات دلالت دارد که اهل تقوى خلیل یک دیگرند که مورد خطاب قرار مىگیرند: «لا خوف علیکم ولا أنتم تحزنون».
ثانیا: أحادیث زیادى در کتب صحاح اهل سنت نقل شده که جماعتى از صحابه خبر دادهاند که آنان أخلاّء رسول اللّه صلىاللهعلیهوآلهوسلمبودهاند :
۱ – ورد فی صحیح البخاری، عن أبی ذر رضىاللهعنه أنّه قال: «قال لی خلیلی.. قال: قلت: مَن خلیلُک؟ قال: النبیّ صلىاللهعلیهوآلهوسلم.»[۸]
۲ – وعنه فی صحیح مسلم أنّه قال: «إنّ خلیلی أبا القاسم صلىاللهعلیهوآلهوسلمدعانی فأجبته.»،[۹]
۳ – وفی سنن ابن ماجه عنه أیضا أنّه «قال: إنّ خلیلی أوصانی أنْ أسمع وأطیع»،[۱۰]
۴ – وفی سنن الدارمی عنه أیضا: «قال: إنّی سمعت خلیلی أبا القاسم صلىاللهعلیهوآلهوسلم یقول: ما مِن عبدٍ یسجد للّه سجده إلاّ رفعه اللّه بها درجه وحطّ عنه بها خطیئه.».[۱۱]
۵ ـ ورد فی سنن ابن ماجه، عن میمونه أمّ المؤمنین أنّها «قالت: بلى، إنّی سمعت نبیّی وخلیلی صلىاللهعلیهوآلهوسلم یقول:…».[۱۲]
۶ ـ وورد فی صحیح مسلم، عن أبی هریره أنّه قال: «سمعتُ خلیلی صلىاللهعلیهوآلهوسلم یقول: تبلغ الحلیه من المؤمن حیث مبلغ الوضوء»،[۱۳]
۷ – وفیه عنه أیضا: «قوموا قوموا، صدق خلیلی»،[۱۴]
۸ – وفیه عنه أیضا: «رأیت خلیلی صلىاللهعلیهوآلهوسلم یسجد فیها»،[۱۵]
۹ – وفیه وفی سنن الدارمی عنه أیضا: «أوصانی خلیلی صلىاللهعلیهوآلهوسلمبثلاث لست بتارکهنّ»،[۱۶]
۱۰ – وفی سنن أبی داود عنه أیضا: «سمعتُ خلیلی أبوالقاسم صلىاللهعلیهوآلهوسلم یقول: إنّ اللّه یبعث…».[۱۷]
۱۱ ـ فی سنن ابن ماجه، عن أبی الدرداء: «قال: أوصانی خلیلی صلىاللهعلیهوآلهوسلم أن لا تُشرک باللّه شیئا…».[۱۸]
۱۲ ـ وفی سنن الترمذی، عن أهبان بن صیغی الغفاری أنّه قال لعلیّ بن أبی طالب علیهالسلام: «إنّ خلیلی وابن عمّک…».[۱۹]
از متن این احادیث استفاد مىشود :
أولاً: خلّه بین پیامبر وگروهى از صحابه وجود داشته .
ثانیا: این خلّه بین پیامبر وابوبکر نبوده بله خلیل آن حضرت أبوذرّ، وأمّ المؤمنین میمونه، وأبو هریره، وأبو الدرداء، و…،بودهاند.
رابعا: خود ابن عربى در خطبه کتابش فتوحات خود را خلیل حضرت عیسى معرفى مىکند ومى گوید: «فالتفت السید الاعلى والمورد العذب الاحلى والنورالاکشف الاجلى فرآنى و راء الختم (حضرت عیسى علیهالسلام) لاشتراک بینى و بینه فىالحکم فقال له السید هذا عدیلک و ابنک و خلیلک انصب له منبر الطرفاء بین یدىّ…[۲۰]
سوم: – این حدیث مشتمل عبارت «لا یبقینّ فی المسجد بابٌ إلاّ سُدَّ إلاّ باب أبی بکر». است که مسلم است براى مقابله باحدیث متواتر «وسدَّ الأبواب إلاّ باب علیّ»، ساخته شده است .
ابن عربى با استناد به چنین روایت ساختگى فضائلى را براى ابو بکر ادعا مىکند که هیچ سنّى چنین ادعائى ندارد.
[۱]. فتوحات مکیه ج۴ ص۴۰۴٫
[۲]. فتوحات مکیه ج۱ ص۱۱۰، باب معرفه اسرار بسم اللّه الرحمان الرحیم .
[۳] ـ البخاری: ج ۳ / ص ۶۲ / کتاب فضائل أصحاب النبی صلىاللهعلیهوسلم / باب ۳۲ / قول النبی صلىاللهعلیهوسلم: سدّوا الأبواب…
[۴] ـ سوره الحجرات: ۱۷٫
[۵]. فتوحات مکیه ج۲ ص۲۲٫
[۶] ـ سنن الترمذی / ج ۵ / ص ۵۶۶ / ح ۳۶۵۵ / کتاب المناقب/ باب ۱۴ / مناقب أبی بکر.
[۷] ـ سوره الزخرف: ۶۷ و۶۸٫
[۸] ـ البخاری/ ج ۱ / ص ۵۹۷ / ح ۱۳۱۵ / کتاب الزکاه/ باب ۸۸۷٫
[۹] ـ مسلم/ ج ۲ / ص ۳۵۸ / ح ۳۴ / کتاب الزکاه / باب ۱۰ / فی الکنّازین.
[۱۰] ـ مسلم/ ج ۴ / ص ۱۱۵ / ح ۳۶ / کتاب الإعاره/ باب وجوب طاعه الأمراء. وسنن ابن ماجه/ ج ۲ / ص ۹۵۵ / ح ۲۸۲۶ / کتاب الجهاد/ باب ۳۹ / باب طاعه الإمام.
[۱۱] ـ سنن الدارمی/ ج ۱ / ص ۴۰۵ / ح ۱۴۱۶ / کتاب الصلاه/ باب ۱۵۷٫
[۱۲] ـ سنن ابن ماجه/ ج ۲ / ص ۸۰۵ / ح ۲۴۰۸ / کتاب الصدقات / باب ۱۰٫
[۱۳] ـ مسلم/ ج ۱ / ص ۲۷۸ / ح ۴۰ / کتاب الطهاره/ باب ۱۳٫
[۱۴] ـ مسلم/ ج ۱ / ص ۱۶۶ / ح ۲۱۵ / کتاب الإیمان/ باب ۶: بیان الوسوسه فی الإیمان.
[۱۵] ـ مسلم/ ج ۲ / ص ۵۱ / ح ۱۱۱ / کتاب المساجد/ باب ۲۰: سجود التلاوه.
[۱۶] ـ مسلم/ ج ۲ / ص ۱۶۳ / ح ۸۵ / کتاب صلاه المسافرین/ باب ۱۳: استحباب صلاه الضحى، وسنن الدارمی/ ج ۱ / ص ۴۰۲ / ح ۱۴۵۴ / کتاب الصلاه/ باب ۱۵: صلاه الضحى، و ج ۲ / ص ۳۱ / ح ۱۷۵۴ / کتاب الصوم/ باب ۳۸: فی صوم ثلاثه أیّام فی کل شهر.
[۱۷] ـ سنن أبی داود/ ج ۴ / ص ۱۱۴ / ح ۴۳۰۸ / کتاب الملاحم / باب فی ذکر البصره.
[۱۸] ـ سنن ابن ماجه/ ج ۲ / ص ۱۳۳۹ / ح ۴۰۳۴ / کتاب الفتن / باب ۲۳ / الصبر على البلاء.
[۱۹] ـ سنن الترمذی/ ج ۴/ ص ۴۲۵/ ح ۲۲۰۳/ کتاب الفتن/ باب ۳۳: ما جاء فی اتخاذ سیف من خشب فی الفتنه، وسنن ابن ماجه/ ج ۲: ص ۱۳۰۹/ ح ۳۹۶۰/ کتاب الفتن/ باب ۱۰٫
[۲۰]. فتوحات مکیّه ج۱ ص۲ خطبه کتاب
نوشته : سید علیرضا حسینى
واقعاً متاسفم برای مکتبی که به این سادگی بهتون اجازه میده که به مقدسات یک اقلیت دینی توهین کنید. حسابتون با خدا.