ابن عربى و محدٌث بودن عمر علیه اللعنه !!!
ابن عربى و محدٌث بودن عمر علیه اللعنه !!!
محى الدین معتقد است که ملائکه با عمر سخن مىگویند – به اصطلاح وى محدٌث است – او در فتوحاتش مىگوید:
قال ان یکن فى امّتى محدٌثون فعمر منهم فقد أثبت النّبى صلىاللهعلیهوسلم ان ثمّ من یحدّث ممن لیس بنبىّ و قد یحدث بمثل هذا فانّه خارج عن تشریع الاحکام من الحلال والحرام
…واللّه یقول لمن عمل منّا بما تشرع اللّه له ان اللّه یعلمه و یتولى تعلیمه بعلوم أنتجتها أعماله قال تعالى واتقواللّه و یعلمکم اللّه واللّه بکلّ شىء علیم و قال ان تتّقوا انّه یجعل لکم فرقاناً و من اقطاب هذا المقام عمربنالخطاب و أحمدبن حنبل [۱]
ابن عربى سنى نیست.
اهل سنت به آن چه در منابع شیعه آمده است که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام وائمه اطهار علیهمالسلام محدٌث بودهاند ویا علم لدنى داشتهاند منتقدند، امّا محى الدین عربى قائل است که عمر واحمد بن حنبل هم محدٌث و هم داراى علم لدنى بودهاند که خداوند به آنها افاضه فرموده، پس باید گفت ابن عربى سنى نیست.
اگر شیعه اهل بیت پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم را پس از او محدٌث مىدانستند؛ ابن عربى عمر را در عرض پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم محدٌث مىداند، واحادیث موافقات عمر که اکثرا همراه با هتک به پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم است دلیل این مطلب مىباشد. مانند آن چه در منابع حدیثى اهل سنت آمده از امر کردن عمر «نستجر باللّه» پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم را که زنان خود را به حجاب فرمان دهد که باعث نزول آیه حجاب گردید!!!
در صحیح بخارى آمده است «فکان عمر یقول للنّبیّ صلىاللهعلیهوسلم احجب نساءک فلم یکن رسول اللّه صلىاللهعلیهوسلم یفعل، فخرجت سوده بنت زمعه زوج النّبیّ ( صلىاللهعلیهوسلم) لیلهً من اللیالی عشاءً وکانت إمرأه طویله فناداها عمر ألا قد عرفناک یا سوده، حرصا أن ینزل الحجاب فأنزل اللّه آیه الحجاب».[۲]
[۱]. فتوحات ج۱ ص۲۰۰ باب الثلاثون.
[۲]. صحیح بخارى، ج ۱، ص ۱۳۶ کتاب الوضوء، باب ۱۰۹ خروج النساء إلى البراز…
نوشته : سید علیرضا حسینى