عشق، حق مسلم ماست! ( درگوشی با خانم ها )

عشق، حق مسلم ماست! ( درگوشی با خانم ها )

 

female-maleاین روزها بحث حقوق زنان حسابی داغ است. از حقوق آنها در عرف خانواده و دانشگاه و محیط کار گرفته، تا خطوط قانون مدنی و حمایت از خانواده و جزا و … . اگر بخواهیم جانب انصاف را نگه داریم، در طول تاریخ کم به زنان ظلم نشده است. در عصر جدید هم که تفکراتی مثل فمینیسم، هرچند یک سری سختیها و مشکلات را از آنان دور کرده، اما بدبختیهای جدیدی برایشان به بار آورده است. اصلا این حرفها ربطی به بحث ما ندارد. همه ی اینها را گفتیم، تا اکنون که می خواهیم از حقوق مردها بگوییم و کمی وظایف زن بودن زنان را یادآور شویم، انگ مردسالارانه بودن را به ما نزنید! تمام سعی ما، رعایت جانب انصاف است.


ستونهای عشق

هیچ کس منکر این نیست که ستون عاطفی هر خانه ای، زن آن خانه است. هیچ خانواده ای احساس خوشبختی نخواهد کرد، مگر در درجه ی اول، عشق در میان آنها وجود داشته باشد. «بدان که زنان چند گروهند. یک گروه از آنها گنج و غنیمت شمرده می شوند. این گروه زنانی اند که همسران خود را دوست دارند و به آنان عشق می ورزند.» (1) حتما می دانید که یک خانواده با گنج و غنیمت، چقدر با یک خانواده ی محروم از آن متفاوت است! به همسرتان عشق بدهید و نتیجه اش را ببینید.

تو بهترینی!

حتی اگر مطمئن هستید که شوهرهای بهتر از همسر شما هم در دنیا پیدا می شود، باز هم از ابراز علاقه و ستودن همسرتان دست بر ندارید. هیچ کس از ستوده شدن و مورد محبت قرار گرفتن بدش نمی آید. «بهترین زنان شما … بامحبت ترینشان نسبت به شوهرانشان و مهربانترین مادران نسبت به فرزندانشان هستند.» (2) اینکه یک زن، با تمام مشکلات زندگی مشترک، باز هم محبت کردن را فراموش نکند و حفظ خانواده برایش مهم باشد، در درجه ی اول به زندگی خودش کمک می کند. «هیچ زنی جرعه ای آب به شوهرش نمی دهد مگر آنکه این کار برای او از یک سال عبادتی که روزهایش به روزه و شبهایش به نماز شب بگذرد بهتر است و خداوند در ازای چنین کاری شهری در بهشت برای او ایجاد کند و شصت خطای او را بیامرزد.» (3) از این به بعد از «جادوی محبت» استفاده ی بیشتری کنید!

بوی پیاز داغ نده!

خیلی از مردها از وضعیت ظاهری همسرشان در خانه ناراضی اند. از نامرتب بودن، آراسته نبودن، بوی خوش ندادن و غیره. فرض کنید مردی از صبح تا شب در خیابان زنان بزک کرده ببیند و وقتی به خانه می آید با یک موجود وارفته و ژولیده روبه رو شود! شما جای او… توی ذوقتان نمی خورد؟! اصلا به فرض که زنان بزک کرده هم نبیند. بعد از یک روز سخت کاری، یک همسر زیبا خستگی را از تن بیرون می کند یا یک زن با بوی پیاز داغ؟! «زنی نزد رسول خدا (ص) رفت و پرسید: ای رسول خدا (ص) حق شوهر بر زن چیست؟ فرمود: این است که خود را به بهترین عطری که دارد خوشبو سازد و بهترین لباس خود را برای شوهرش بپوشد و به نیکوترین وجه خود را بیاراید و صبح و شام خود را بر شوهرش عرضه نماید.» (4)

از فرعون که بدتر نیست!

صبور بودن یکی از ویژگیهای پسندیده ای است که هر وقت زنی داشته باشد، می تواند با آن کارهای بزرگی انجام دهد. اگر همسرتان بداخلاق است یا هر ویژگی منفی دیگری که دوست ندارید، مطمئن باشید اولین راه جبهه گرفتن در برابر او نیست. راههای محبت آمیز و با مدارا همیشه تأثیر بیشتر و بهتری دارند. «هر زنی که کج خلقی مردش را تحمل کند، خداوند به او ثواب آسیه (همسر فرعون) را می دهد.» (5)

هر زن، یک حسابدار

نمی دانم بعضی زنها را دیده اید که تا چشم شوهرشان را دور می بینند، شروع می کنند به مهمانی دادن و تفریحات آنچنانی رفتن و خلاصه خالی کردن خزانه. حتی گاهی لازم نیست چشم همسرشان را دور ببینند؛ با خیال راحت بریز و بپاش می کنند و انگار مرد فقط وظیفه دارد کار کند و پول بیاورد و آنها خرج کنند. اما یک زن مدبر، همیشه خزانه را لبریز نگه می دارد و وقتی خیالش از آن مطمئن بود، شروع به خرج کردن (آن هم با مشورت همسر) می کند. «هیچ کس فایده ای به دست نیاورده که بهتر باشد از همسر شایسته ای که چون به او بنگرد، شاد گردد و چون از نزد او غایب شود، عفت خویش و مال او را نگهدار باشد.» (6) «جایز نیست که زن به شوهرش بیش از توانش تکلیف کند…» (7)

حرف آخر:

اگر محبت و عشق و احترام را در تمام زمینه ها، اصل قرار دهیم، انجام هیچ تکلیفی برایمان سخت نمی شود و پایه های زندگیمان قوی تر از همیشه می شود. البته تمام آنچه گفته شد، برای کسانی است که ازدواج می کنند تا خوشبخت شوند و خودشان را در ساختن این خوشبختی مهم می دانند. نه اینکه خوشبختی را بسته ای آماده ببینند که با ازدواج به آنها تقدیم شود.

«محبوب ترین بندگان نزد خدای متعال، سودمند ترین آنها برای خانواده اش است.» (8)

پی نوشت:
1.      امام رضا (ع)، فقه الرضا، ص 234؛ بحارالانوار، ج 103، ص 234.
2.      امام صادق (ع)، الکافی، ج 5، ص 326.
3.      پیامبر اکرم (ص)، وسائل الشیعه، ج 14، ص 123.
4.      الکافی، ج 5، ص 508.
5.      بحار، ج 103، ص 247.
6.      امام رضا (ع)، وسائل الشیعه، ج 14، ص 22.
7.      رسول خدا (ص)، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 242.
8.      رسول خدا (ص)، کنزالعمال، ج 16، ص 372.

پژواک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

حجاب و عفاف
خانواده ی امروز، خیمه ی بی ستون

خانواده ی امروز، خیمه ی بی ستون خانواده، نخستین و تاثیرگذارترین نهادی است که انسان آن را می شناسد و در آن رشد پیدا می کند. به خاطر اهمیت موضوع خانواده، در همه ی نقاط جهان، نهادهای تخصصی برای رسیدگی به وضعیت خانواده ها وجود دارد. در خانواده، در نگاهی …

حجاب و عفاف
پدر بودن را یاد بگیریم!

پدر بودن را یاد بگیریم! برای خواندن این مطلب، نیازی نیست که پدر چند فرزند باشید! همین که بالقوه توان پدر شدن داشته باشید کافی است. حتی لازم نیست ازدواج کرده باشید، بالاخره که روزی این مهم برایتان اتفاق می افتد! اصلا پا را از این هم فراتر می گذاریم؛ …

حجاب و عفاف
عشق، حق مسلم ماست! (درگوشی با آقایان)

عشق، حق مسلم ماست! (درگوشی با آقایان) اگر از سر کار برگردید و خانه نامرتب باشد، اخمهایتان در هم می رود و همسرتان را سرزنش می کنید؟ اگر یک روز غذا آماده نباشد و خدای نکرده کمی گرسنگی بکشید، عشق از یادتان می رود  و زمین و زمان را به …