وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (13) / فروتنی

forutani

«خدایا من به درگاه تو تقرب می جویم  با دلی خاضع، به سوی ولیت با بدنی فروتن، و به امامان هدایت کننده با قلبی متواضع…» (1)

امام صادق (علیه السلام) در دعایی چنین حالتی را برای تقرب به خدا انتخاب کرده است. دل خاضع در برابر خدا، بدن فروتن در برابر ولی او و قلب متواضع در برابر امامان هادی (علیهم السلام).در مکیال المکارم آمده است که منظور از «ولی» در این حدیث، حضرت خاتم الاوصیاء، بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) است.

یعنی علاوه بر اینکه در برابر حضرت مهدی (ع) باید متواضع باشیم باید بدنی فروتن نیز داشته باشیم.

اما بدن فروتن چه بدنی است؟

صاحب مکیال المکارم (2) خشوع و فروتنی بدن را، خدمت کردن به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می داند. علاوه بر آن وقتی مخاطبِ سخن و عمل خود را حضرت صاحب الامر (عج) قرار می دهیم، باید چنان در برابر آن حضرت فروتن باشیم، که از تک تک اعضا بدن، بنده واری و خدمتگزاری سرازیر شود و بدانیم آن که مقابل ماست، صاحب ماست. صاحب نفس، جان، مال و دیگر دارایی های ماست؛ چرا که:

«النبیُّ اولی بالمومنینَ من اَنفُسِهم» (3)

(نبی به مومنان از خودشان سزاوارتر است.)

و این مقام پس از نبی از آن ولی اوست. و در زمان ما، ولی، حضرت محمد بن حسن (ع) است.

بنابراین  یکی از مهمترین وظایف منتظران، خدمت به حضرت با اعضاء بدن است. این خدمتگزاری می تواند به شیوه های مختلفی باشد. از خادم مسجد جمکران شدن تا مطالعه و تحقیق در موضوعات مهدوی گرفته و حتی تبلیغات و بحث درباره ی مهدی موعود (عج)، در دایره ی مصادیق خدمت می گنجد.

پی نوشت:

1.جمال الاسبوع، ص 230
2.سید محمد تقی موسوی اصفهانی، معروف به فقیه احمد آبادی، صاحب کتاب گران سنگ مکیال المکارم است. او این کتاب را به سفارش خود حضرت مهدی (ع) نوشته است.
3.احزاب/ 6

منبع: تکالیف منتظران به نقل از مکیال المکارم. با تصرف

 

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت.
علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم!
امید است با رعایت این تکالیف، حقی را که از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان بهترین ترجمه از کلمه ی صالح که از ریشه صلح است این است: نیکوکار. صالح کسی است که اعمال نیک انجام میدهد. در دین اسلام بارها و بارها تاکید شده است که افراد نباید به ایمان به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) / توبه ی نصوح!

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) /  توبه ی نصوح! بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر پیامبر اکرم (ص) در خطبه ی روز غدیر فرمود: «سوره ی والعصر درباره ی علی نازل شد و تفسیرش این است که: (و) سوگند به خداوند قیامت، همانا انسان در زیان است. [منظور از این انسان] دشمنان آل محمد …