وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (12) / ردّ پا

raddepa

بی شک اگر بدانید در دوران پیش از ظهور و نزدیک به ظهور چه اتفاقاتی در شرف وقوع است، از آنچه رخ می دهد کمتر شگفت زده می شوید و البته به ظهور نیز امیدوارتر!

اگر بدانید فلان فتنه در آخرالزمان چه خساراتی را به بار می آورد، خود را برای ندیدن خسارت آماده خواهید کرد و اگر بدانید یاران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) چه ویژگی هایی دارند، و یا حتی اینکه حضرت مهدی (ع) چه شمایلی دارد، و یا سفیانی چه خیانتهایی می کند، تشخیص حق و باطل کار آسانتری است تا اینکه در دنیای بی خبری شاهد حوادث و اتفاقات شومی باشید و هر لحظه بر ترس و اضطرابتان افزوده شود.

بنابراین، از وظایف مهم منتظران، «شناختن علامتها و نشانه های ظهور» است.

علما برای این وظیفه دو علت ذکر کرده اند:

1.دلیل عقلی:

در فقه فرمول خاصی است که بر طبق آن اگر چیزی واجب باشد مقدمه اش هم واجب می شود. مثلاً اگر نماز واجب است، عقلاً لازم و واجب است که وضو هم گرفته شود.

در یک مثال دیگر این قاعده روشنتر می شود:

فرض کنید پدرتان به شما می گوید: «گوشت بخر». فرمانی که پدرتان به شما داده و بر شما واجب کرده است، خریدن گوشت است. اما شما بدون اینکه کسی به شما بگوید بر اساس عقل خودتان پیش از خرید گوشت، پول به میزان لازم برمی دارید و تا دم گوشت فروشی هم می روید. در حالی که پدرتان به شما نگفته که پول بردارید.

این مثال توضیح این قاعده ی فقهی است: مقدمه ی واجب، واجب است.

دلیل عقلی شناخت علامتهای ظهور نیز به همین قاعده برمی گردد. چون مقدمه ی شناخت حضرت مهدی (ع) و تبدیل شدن به یک منتظر واقعی شناخت نشانه های ظهور و خود آن حضرت است، بنابراین شناخت علائم ظهور واجب است.

امام باقر (ع) پس از ذکر علائم ندای آسمانی و فرو رفتن در زمین بیداء، فرمودند:

«پس به سوی او روید هر چند که روی دست و پا باشد…» (1)

بر طبق این حدیث، اگر علائم ظهور شناخته شده نباشند، یاران واقعی چگونه می توانند به سمت حضرت بروند؟!

علاوه بر این، وقتی علائم شناخته شوند، هنگامی که اتفاق می افتند باعث افزایش ایمان منتظران می شوند.

2.دلیل نقلی:

امام صادق (ع) می فرمایند:

«علامت را بشناس! پس هرگاه آن را شناختی، پیش افتادن با تاخیر کردن این امر به تو ضرر نزند…» (2)

برای خواندن علائم ظهور (قطعی و غیر قطعی) شما را به خواندن کتاب «آخرین نشانه های ظهور» از سری کتابهای 40 حدیث موسسه ی موعود دعوت می کنیم.

همچنین مقالاتی نیز با همین مضمون در سایت موجود است.

پی نوشت:

1.الغیبة نعمانی، صص 139 و 140
2.اصول کافی، ج 1، ص 371

منبع: تکالیف بندگان نسبت به امام زمان، به نقل از مکیال المکارم، با تصرف

 

مقالاتی که  با عنوان « وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) » تقدیم می شود، سلسله مقالات کوتاهی است درباره ی وظایف منتظران در دوران غیبت. علت پرداختن به این مقالات این بوده است که از منظر احادیث و روایات هرکسی در هر دوران باید امام خود را بشناسد والّا مانند مردم زمان جاهلیت می میرد. هدف از این مقالات این است که برنامه ای پیش روی زندگیمان بگذاریم که جاهل و غافل نمیریم! امید است با رعایت این تکالیف، حقی را كه از امام بر گردن داریم بهتر ببینیم. ان شاء الله.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (25) / دوستی با صالحان بهترین ترجمه از کلمه ی صالح که از ریشه صلح است این است: نیکوکار. صالح کسی است که اعمال نیک انجام میدهد. در دین اسلام بارها و بارها تاکید شده است که افراد نباید به ایمان به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) / توبه ی نصوح!

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (24) /  توبه ی نصوح! بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به …

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر

وظایف منتظران در عصر غیبت امام زمان (عج) (23) / صبر پیامبر اکرم (ص) در خطبه ی روز غدیر فرمود: «سوره ی والعصر درباره ی علی نازل شد و تفسیرش این است که: (و) سوگند به خداوند قیامت، همانا انسان در زیان است. [منظور از این انسان] دشمنان آل محمد …