سخني با مخالفين

سخني با مخالفين
گروهي از نويسندگاني که در مورد شيعه و تشيّع قلم زده‏اند، چنين پنداشته‏اند که تشيّع ايده و آرمان نوظهوري است که بر اثر عوامل و جرياناتي خاص، از پيکره واحد جامعه اسلامي جدا شده و در طول زمان گسترش يافته است. لذا در مورد سبب پيدايش اين مکتب اختلاف کرده‏اند؛ عدّه‏اي مي‏گويند: اين مکتب زاييده فکر عبداللَّه بن سبأ و تشکيلات سياسي اوست.
عدّه‏اي ديگر پيدايش آن را در زمان امام علي‏عليه السلام و در جنگ صفّين يا جمل مي‏دانند.
گروهي نيز اين نگرش را متأثّر از افکار فارسيان قديم دانسته‏اند که در پيکره جامعه اسلامي رسوخ کرده است.
آنچه اينان را به طرح اين خيالات واداشته، آن است که گمان کرده‏اند اقليّت شيعه مانند عضو زايدي است که از سازمان واحد بدن جدا شده و از اصل و ريشه خود بريده است. بنابراين بايد در جست‏وجوي علل اين جدايي بود. آنان مي‏پندارند که اصل اوّلي در امّت اسلامي، غير شيعي بودن است، لذا دنبال علت پديد آمدن تشيّع برآمده‏اند. ولي اين فرضيه صحيح نيست؛ زيرا:
اوّلاً: کثرت عددي را دليل بر حقّانيّت، و قلّت عددي و ضعف عِدّه و عُدّه را دليل بر عدم حقانيّت قرار دادن، درست نيست و مخالف موازين صحيح عقلي و نقلي است.
قرآن کريم در موارد زيادي رهروان حقّ را قليل و پيروان باطل را کثير شمرده است: «وَقَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّکُورُ»؛[1]  «و تعداد کمي از بندگان من شکر گزارند.» در جاي ديگر مي‏فرمايد: «وَإِنَّ کَثِيراً مِنَ النّاسِ لَفاسِقُونَ»؛[2]  «همانا کثيري از مردم فاسقند.» هم چنين مي‏فرمايد: «وَأَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ»؛[3]  «و بيشتر مردم نسبت به حق کراهت دارند.»
بنابراين قرآن مجيد چنين معياري را که اقليت هميشه غير اصيل است باطل مي‏شمارد.
ثانياً: اسلامِ بي‏تشيّع را بر اساس کثرت عددي، صفت اصلي اسلام قرار دادن و اسلام شيعي را بر اساس قلّت عددي، صفت عارضي اسلام قرار دادن نکته‏اي است که با تقسيم‏بنديِ معمول در عقايد اسلامي سازگاري ندارد.
علاوه بر اين، پيدايش عقيده و آرمان تشيّع را نمي‏توان با پيدايش اصطلاح شيعه و تشيّع هم زمان دانست؛ زيرا پيدايش محتوا و روح هر مکتب با پيدايش اسم و اصطلاح آن متفاوت است. بنابراين براي ورود به بحث شيعه و پيدايش منشأ آن، بايد سراغ روح آن مذهب رفت، نه اسم و اصطلاح آن؛ حتّي اگر در روايات و کلمات صاحب شريعت چنين واژه‏هايي نتوان يافت؛ اگرچه اين گفته نيز از باب تسامح است؛ زيرا پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله در روايات متعددي به شيعه بشارت‏هايي داده است که بدان‏ها اشاره خواهيم کرد.

منابع

[1] سوره سبا  , آیه 13

[2]سوره مائده , آیه 49

[3] سوره مومنون , آیه 70

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیدایش تشیع
دعای تربت مقدسه امام حسین (ع)

دعای تربت مقدسه امام حسین علیه السلام با صدای محسن فرهمند آزاد با لینک مستقیم از سایت شیعه ها دریافت نمایید. حجم فایل : ۱٫۳۱ مگابایت لینک دانلود : مستقیم

پیدایش تشیع
تشيع در اصطلاح

تشيّع در اصطلاح از نگرشي برخاسته است که امامت را منصبي الهي دانسته و معتقد است که انتخاب امام به وسيله نص و از جانب خداوند صورت مي‏گيرد.

پیدایش تشیع
تشيع در لغت

تشيّع عبارت است از: مشايعت، يعني پيروي نمودن، ياري نمودن، ولايت کسي را داشتن