چهره های آخرالزمانی (۱3) / دجال
دجال بی شک از بحث انگیزترین چهره های آخرالزمان است. حتی برخی به چهره بودن او نیز شک دارند!
دجال معانی متفاوتی دارد اما به نظر می رسد دقیقترین ترجمه ی آن اصطلاح «دروغگوی فریبکار» باشد. (1) بیشترین روایات درباره ی دجال، در کتابهای سنی و در کتب مسیحیان است. درباره ی دجال احادیث کمی در روایات شیعه موجود است و چیزی که به قطع می توان در آن نظر داد این است که ظهور او پیش از ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) می باشد.
علاوه بر آن خروج دجال از علائم حتمی نیست بلکه از علائم غیر حتمی ظهور است. بنابراین برشمردن آن ذیل نشانه های قطعی ظلمی است به چشم انتظاران!
درباره ی دجال چند نظر وجود دارد:
1.برخی روایات بیان می کنند که دجال شخص واحدی است. انسانی است با نام دجال و ویژگی هایی دارد.
از نظر این روایات، دجال یک چشم بیشتر ندارد و آن چشم چپ است و این چشم همچون ستاره در پیشانی او می درخشد. چشم او انگار آمیخته به خون است و بر الاغی سوار می شود. احتمالاً ماجرای خر دجال از همین حدیث امیرالمؤمنین (ع) نشأت گرفته است. (2)
نام او در این دسته از روایات، «صائد بن صید» و کنیه اش «ابویوسف» است. او از مادری یهودی به نام «میمونه» متولد می شود و پس از سه دوره خشکسالی خروج می کند.
2.برخی بر این عقیده اند که دجال معرف شخص خاصی نیست بلکه معرف شخصیتهای متعدد است. یعنی وقتی حرفی از دجال می زنیم مقصودمان شخصیتهایی است که در مقاطع مختلف تاریخی خروج می کنند و گاهی ادعای خدایی می کنند و گاهی مردم را به دروغ فریب می دهند و ادعا می کنند منجی آنانند. این دجالان در هر رشته ی مو ساز و آوازی دارند (یعنی از طریق موسیقی وارد می شوند)
این تعدد در دجال تا جایی است که در حدیث می خوانیم:
«قيامت برپا نمىشود، تا وقتى كه مهدى (عليه السلام) از فرزندانم قيام كند و مهدى (عج) قيام نمىكند، تا وقتى كه شصت دروغگو خروج كنند» (پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله) (3)
در برخی روایات نیز تعداد دجالان 30 ذکر شده است. (4) همچنین در کتب مسیحیان آمده است که تعداد بسیاری دجال در آخرالزمان ظاهر می شوند. (5)
3.برخی معتقدند دجال نه تنها به افراد و اشخاص برنمی گردد بلکه معرف جریانی است که در جوامع ایجاد می شود. برخی معتقدند دجال وهابیون هستند و برخی معتقدند دجال، شیطان پرستان هستند.
نظریه ای بیان می کند که دجال همان جریان فراماسونری است. از علائم این تطبیق یکی آن است که در احادیث چشم چپ دجال در وسط پیشانی او می درخشد و این علامت بسیار مشابه است با چشم جهان بین که نشانه ی فراماسونرهاست. چشمی بالای یک هرم که دور آن انواری کشیده اند.
و یا در روایات داریم که پیروان آن یهودیان و زنازادگان هستند و در جهان امروز طرفداران فراماسونری و درجه داران آنها دقیقاً همین دو ویژگی را دارند. (6)
علاوه بر آن در احادیث آمده که از قِبل دجال مردم نان می خورند و برخی معتقدند که این نشانه به دلار و علامات فراماسونری حک شده بر آن بر می گردد. (7)
عمده ی عقاید به طور کلی درباره ی دجال چنین است. برخی در مصداق یابی و تطبیق نشانه ها، ماهواره یا اینترنت را دجال می دانند ولی اینکه کدام یک از این نظریات قطعی و درست است، نیازمند صبر و گذشت زمان بیشتری است. سوال اینجاست که اگر به فرض دجالی آمده باشد، فرد است یا افراد، جریان است یا وسیله؟ آنچه اهمیت دارد شناخت نشانه های دجال و فاصله گرفتن از آن است. مهم آن است که هشیاری خود را در زمان حفظ کنیم تا جایی که جهان قادر به غافلگیر کردن ما نباشد.
حضرت علی (ع) در حدیثی بیان می کنند که مردم بدانند که دجال ادعای خدایی را می کند که می نوشد و می خورد و راه می رود (خدایی جسمانی) و مردم باید بدانند که خدای آنها نمی خورد، نمی نوشد و راه نمی رود… (8)
پی نوشت:
1.رساله یوحنا، بابا 2، آیه 18و22 .
2.اثباة الهدا عاملی، ج 7، ص 405
3.ارشاد، ج2، ص371
4.بحارالانوار، ج52، ص300
5.موعود، ش31، دجال (آنتى كريست در كتاب مقدس).
6.ماهنامه ی موعود، ش 4، دجال دروغگوی فریبنده
7.سخنرانی آقای رائفی پور: فراماسونری، دجال آخرالزمان. (برای مطالعه ی بیشتر رجوع کنید به سلسله مقالاتی با همین عنوان در سایت موعود)
8.مجلسى ، محمدباقر، بحارالانوار، ج 13،ص 482.
پ.میعاد