آيا در کتب اهل سنت رواياتى پيرامون وجود وظهور وسيره امام مهدى هست؟

آيا در کتب اهل سنت رواياتى پيرامون وجود وظهور وسيره امام مهدى است؟

پاسخ: اگر چه عقيده به وجود (مهدى موعود) در بين شيعه اماميه، موج بيشترى داد، وشايد روايات وارده در اين موضوع بالغ بر يک هزار حديث باشد؛ اما بعضى از پژوهندگان مسائل اسلامى، تعداد رواياتى را که از طرق اهل تسنن در اين زمينه وارد شده، به دويست حديث تخمين زده اند.

بارى، هر چند که خفقان عمومى در دوران بنى اميه وبنى عباس ودستهاى مقتدر ومرموز سياست وقت وتعصبات شديد مذهبى اجاره نمى داد که اخبار مربوط به ولايت وامامت مورد مذاکره وثبت وضبط قرار گيرد، ولى باز هم کتابهاى اصلى اهل سنت از احاديث مربوط به حضرت مهدى (عجل الله فرجه) خالى نيست که در اينجا به چند نمونه اشاره مى کنيم:

حذيفه گويد: رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) خطبه مى خواندند که در خلال سخنان از آنچه در آينده به وقوع خواهد پيوست گفته وفرمودند: (اگر از عمر روزگار جز يک روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانى کند که مردى از فرزندانم، که هم اسم من است، برانگيخته شود. سلمان عرض کرد: اى رسول خدا از کدام فرزندتان خواهد بود؟ حضرت فرمود: از اين فرزندم وبا دست مبارک به پشت امام حسين (عليه السلام) زدند).(1)

– وعبد الله بن مسعود گويد: پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: (اگر از عمر دنيا جز يک روز باقى نمانده باشد، خداوند متعال آن روز را آنقدر طولانى مى گرداند تا مردى از امتم واهل بيتم مبعوث شود، نام او نام من است وزمين را پر از عدل وقسط مى کند، چنانکه پيش از آن پر از ظلم وجور بوده است).(2)

– ونيز از همان حضرت روايت کرده اند که فرمود: (مهدى موعود از عترت من واولاد فاطمه است).(3)

– وابو سعيد خدرى از پيغمبر (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت کرده که فرمود: (در آخر الزمان بلاى سختى از جانب سلطان، بر امت من نازل مى شود، بلايى که سخت تر از آن شنيده نشده است، به طورى که زمين فراخ بر آنها تنگ شده پر از جور وستم مى شود. مؤمنين پناهگاه ودادرسى از ظلم وستم نمى يابند. پس خدا مردى از خانواده مرا مى فرستد تا زمين را پر از عدل وقسط کند، چنانکه از ظلم وجور پر شده است. ساکنين آسمان وزمين، از او راضى خواهند بود. زمين تمام گياهان خود را برايش مى روياند، وآسمان بارانش را پى در پى فرو مى فرستد، به طورى که مردگان آرزوى زندگى دوباره مى کنند، هفت سال يا نه سال در بين مردم زندگى مى کند).(4)

– ونيز از آن حضرت روايت شده که فرمود: (مهدى ما پيشانى بلند وباريک بينى است. زمين را پر از عدل وداد مى کند، چنان که از ظلم وبيدادگرى پر شده است، مدت هفت سال حکومت مى کند).(5)

– ونيز ابن عباس از رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت کرده است که فرمود: (مهدى (عليه السلام) طاووس اهل بهشت است).(6)

(1) فوائد السمطين، محمد جوينى خراسانى، ج 2، ص 325، ينابيع الموده، قندوزى، ج 3، ص 163.
(2) فصول المهمه، ابن صباغ مالکى، ص 294.
(3) همان ماخذ.
(4) البيان فى اخبار صاحب الزمان، حافظ گنجى شافعى، ص 493.
(5) ينابيع الموده، قندوزى، ج 3، ص 163. فصول المهمه، ابن صباغ مالکى، ص 293.
(6) فصول المهمه، ابن صباغ مالکى، ص 293
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …