ازدواج حضرت محمد با خديجه كبرى سلام الله علیها – سال 25 عام الفيل / 10 ربیع الاول

ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله با خديجه كبرى سلام الله علیها – سال 25 عام الفيل / 10 ربیع الاول

حضرت خديجه، دختر خويلد بن اسد، پيش از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله، در آغاز با “عتيق بن عائذ” ازدواج كرد و از او داراى فرزندى به نام “جاريه” شد و پس از مرگ عتيق، با “ابوهالة بن منذر اسدى” ازدواج نمود و از او نيز داراى فرزندى به نام “هند بن ابى هاله” شد.

پس از مرگ ابوهاله، خديجه بنت خويلد از دارايى‏ هاى خويش و دارايى ‏هاى شوهران گذشته‏اش، اقدام به سرمايه ‏گذارى تجارى و اقتصادى كرد و در اين راه، دارايى ‏هاى خود را به مضاربه داد و ثروت زيادى بدست آورد و از توانگران و ثروتمندان معروف عرب شد. آن چنان كه نقل شد، تعداد هشتاد هزار شتر، كالاهاى بازرگانى كاروان ‏هاى او را جابجا مى ‏كردند.

بزرگان قريش و ثروتمندان عرب، تمايل زيادى به ازدواج با وى نمودند. از جمله، “عقبة بن الى معيط”، “ابوجهل” و “ابوسفيان” از وى خواستگارى نمودند، ولى وى، همه آنان را پاسخ منفى داد و دست رد به سينه شان زد و هيچ تمايلى به ازدواج ديگر از خود نشان نداد.

اما از روزى كه حضرت محمد صلی الله علیه و آله با پيشنهاد عمويش حضرت ابوطالب علیه السلام، حاضر شد كه با خديجه بنت خويلد پيمانى بسته و از مقدارى از دارايى ‏هاى وى به شرط مضاربه تجارت كند، قضايا دگرگون شد و خديجه براى ادامه زندگى خويش، راه ديگرى برگزيد.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله با دارايى خديجه و به همراه دو تن از غلامان وى، اقدام به سفر بازرگانى به سرزمين شام نمود و در اين سفر، خريد و فروش خوبى به عمل آورد و سود فراوانى بدست آورد و همه آن ‏ها را پس از بازگشت به مكه، تحويل خديجه نمود و تنها به سهم خويش قناعت كرد.

خديجه، كه از امانت دارى امين قريش و صفا و صميميت وى به وجد آمده و خوش رفتارى و خوش اخلاقى وى را از دو غلام خويش شنيده بود، مبهوت رفتار و كردار حضرت محمد صلی الله علیه و آله گرديد و عشق وى را در قلب خويش زنده كرد.

از آن سو، حضرت محمد صلی الله علیه و آله به سنينى رسيده بود كه مى ‏بايست ازدواج مى ‏كرد و عمويش “حضرت ابوطالب علیه السلام” و همسر عمويش “حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها” در پى يافتن همسرى شايسته براى او بودند.

خديجه سلام الله علیها كه از تصميم آن ها باخبر شده بود “نفيسه دختر عليه” را به نزد پيامبر صلی الله علیه و آله فرستاد و عشق و علاقه خويش نسبت به آن حضرت و آمادگى ازدواج با وى را ابراز نمود.

پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله با عمويش ابوطالب علیه السلام در اين باره مشورت كرد و همگى از آن استقبال كردند.

بدين منظور، ابوطالب علیه السلام به همراه تعدادى از بزرگان بنى هاشم به نزد “خويلد بن اسد” و به روايتى نزد “ورقة بن نوفل” عموى خديجه رفت و خديجه را براى حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواستگارى كردند.

درخواست آنان از سوى خديجه و عمويش پذيرفته شد و عقد نكاح آن دو جارى شد و مهريه خديجه، چهار صد دينار تعيين گرديد كه خود وى، آن را ضامن شد. بدين ترتيب در دهم ربيع الاول، سال 25 عام الفيل (28 سال پيش از هجرت) ازدواج آن دو بزرگوار برگزار شد.

خديجه به هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله، چهل ساله بود و پيامبر صلی الله علیه و آله، بيست و پنج ساله.

خديجه كبرى سلام الله علیها در خانه پيامبر صلی الله علیه و آله داراى شش فرزند شد كه عبارتند از: قاسم، عبدالله، رقيه، زينب، ام كلثوم و فاطمه زهرا سلام الله عليهم اجمعين كه تمام آن ها، جز فاطمه زهرا سلام الله علیها پيش از بعثت پيامبر صلی الله علیه و آله به دنيا آمده بودند و تنها فاطمه سلام الله علیها پس از بعثت به دنيا آمد و خير كثيرى براى عالميان شد.(1)

پی نوشت

(1). نك: الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 39؛ فرازهايى از تاريخ اسلام، ص 77؛ منتهى الآمال، ج 1، ص 45.

با سلام لطفا اصلاح بفرمایید که سن شریف حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج 25 سال بوده است. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 1، ص 160 ـ علامه مجلسى، بحارالانوار ج 22 ص

با سلام لطفا اصلاح بفرمایید: سن ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها 25 سال بوده است. بحار الانوار ج 22 ص ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 1، ص 160 ـ

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تقويم شيعه
تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام) 26 رجب

تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام)  26 رجب سد بطحاء حضرت ابو طالب سه سال قبل ازهجرت و درسال 10 بعثت از دنیا رفت. نام مبارک آن حضرت عمران است و پدرشان جناب عبد المطلب و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عائذ است. ابو طالب با عبد الله پدر پیامبر(صلی …

تقويم شيعه
شب های قدر چه اعمال و وظایفی دارد ؟

شب های قدر اعمال و و ظایفی دارد که در اینجا به اعمال مشترکه در این شب ها اشاره می کنیم تا کسانی که طالب خوش بختی و سعادت هستند، به انجام آنها بپردازند: 1. غسل شست و شویى كن و آنگه به خرابات خرام تا نگردد ز تو این …

تقويم شيعه
شب قدر مختص زمان پیامبر است؟

شب قدر مخصوص زمان پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست برخى از برادران اهل سنت(1) گمان كرده اند كه شب قدر در زمان حیات رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) بوده و پس از آن نیست . این قول ، ضعیف است ، زیرا …