اولين کسى که نام مهدى موعود بر او گذاشتند چه کسى بود وشباهتهای میان امام زمان علیه السلام و پیامبران الهی..

اولين کسى که نام مهدى موعود بر او گذاشتند چه کسى بود؟

پاسخ: گفته شد از جمله مسائلى که بيانگر اهميت (مسئله مهدويت) مى باشد اين است که در طول تاريخ، به نام کسانى برخورد مى کنيم که با گذاردن نام (مهدى موعود) برخود، ويا چسباندن اين عنوان از سوى ديگران به آنها، داعيه هاى بزرگى داشته، يا بر ايشان قائل بودند.

شايد نخستين کسى که اين نام را بر او گذاشتند – هر چند راضى به اين کار نبود – فرزند امير المؤمنين عليه السلام، (محمد حنفيه) بود، به اين بيان که فرقه (کيسانيه) اعتقاد داشتند او مهدى موعود است وپس از مرگ او، سر وصدا بلند کردند که او هرگز نمرده است، بلکه در کوه (رضوى) که در نزديکى مدينه است، در ميان دو شير قرار گرفته، که حافظ ونگهبان او هستند! در حالى که (محمد حنفيه) در سال 80 يا 81 هجرى وفات کرد ودر قبرستان بقيع به خاک سپرده شد.

چه شباهتهايى ميان پيامبران الهى وامام زمان وجود دارد؟

پاسخ در مقام پاسخ به پرسش فوق، ذکر چند روايت در اين زمينه کافى است، لذا توجه شما را به نمونه هايى از اخبار وروايات معصومين عليهم السلام جلب مى کنيم:

– امام زين العابدين (عليه السلام) فرموده است: (در قائم ما چند سنت از سنن پيغمبران است: يک سنت از آدم ويک سنت از نوح ويک سنت از ابراهيم، ويک سنت از موسى، ويک سنت از عيسى ويک سنت از ايوب وسنتى از محمد (صلى الله عليه وآله وسلم)، اما آن سنتى که از آدم ونوح دارد طول عمر است، از ابراهيم پنهان بودن ولادتش ودورى گزيدن وى از مردم است، از موسى ترس وغيبت از مردم، از عيسى اختلافى که مردم درباره او دارند، از ايوب، فرج بعد از شدت، واز محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) قيام با شمشير است).(8)

محمد بن مسلم روايت نموده که گفت: خدمت امام باقر (عليه السلام) رسيدم تا درباره قائم آل محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) از آن حضرت پرسشى کنم. پيش از آنکه من سؤالى بنمايم، فرمود: اى محمد بن مسلم، در قائم آل محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) پنج شباهت از پيغمبران است: شباهت يونس بن متى، يوسف بن يعقوب، موسى، عيسى ومحمد صلوات الله عليهم.

شباهتى که به يونس دارد، غيبت اوست که بعد از پيرى به صورت جوانى به سوى قريش بازگشت. شباهت او به به يوسف؛ غيبت وپنهانى او از خواص خود وعموم مردم وبرادرانش واشکالى بود که کار او براى پدرش يعقوب پديد آورده بود، با اينکه مسافت بين او وپدر وکسان وعلاقمندانش نزديک بود. شباهتى که به موسى دارد، ترس ممتد او از مردم وغيبت طولانى ومخفى ماجراى ولايتش، وپنهان گشتن پيروان او به واسطه آزار وخوارى که بعد از وى به آنها رسيد؛ تا جايى که خداوند متعال، فرمان را صادر کرد وبر دشمنانش پيروز داشت. شباهت او به عيسى، اختلافى است که مردم درباره او دارند. زيرا جماعتى گفتند: او متولد نشده، وعده اى گفتند: او مرده است، وگروهى نيز گفتند: او را کشتند وبه دار آويختند.

واما شباهتى که به جد خويش حضرت محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) دارد، قيام به شمشير وکشتن دشمنان خدا ورسول وجباران وگردنکشان وپيروزى وى به وسيله شمشير ورعبى است که در دلها پديد مى آورد، از جمله علامات قيام او وخروج سفيانى از جانب شام وشخص يمنى از يمن، وصدايى آسمانى در ماه مبارک رمضان، وندا کننده اى است که او را به نام ونام پدرش صدا مى زند).(9)

 

(8) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 322.
(9) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 481
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …