دلایل دعا برای امام زمان (عج) (3) : لطف امام

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (3) : لطف امام

doa-baraye-emam

بزرگی می گفت: «امام، هیچ وقت بدهکار ما نمی شود!» و در ادامه ی حرفش بیان می کرد که حتی وقتی دلمان برای امام تنگ می شود و یا دلمان برای سر زدن به مکانهای مقدسی مثل مسجد جمکران پر می کشد، به خاطر لطفی است که امام، پیش از ما، شامل حال ما کرده است. شبیه حالتی است که به زیارت می رویم. شاید شنیده باشید و بدانید که تا از جانب امامان طلبیده نشده باشیم، زیارتی در کار نخواهد بود!
 

از الطاف امام زمان (عج) بر شیعیان، سخنان زیادی می توان گفت. بلاهایی که به حاطر دعای امام از ما دور می شود، برکت وجود ایشان در زمین، محبتی که به ایشان داریم، وجود دوستان مؤمن و متقی، همین شیعه بودن و همین بودن! همه را مدیون امامیم.

 

حضرت بقیة الله (ارواحنا له الفداء) در توقیعی می فرمایند: «به من رسیده است که گروهی از شما در دین به تردید افتاده و در دل آنها نسبت به اولیای امرشان شک و حیرت وارد شده است و این مایه ی غم ما شد. البته به خاطر خود شما نه برای ما و به خاطر شما ناراحت شدیم و نه خودمان. زیرا که خداوند با ماست پس نیازی به غیر او برای ما نیست و حق با ماست لذا به هیچ وجه کسانی که از ما دست بردارند ما را به وحشت نمی اندازد. ما صنایع و ساخته شدگان خداییم و خلق، ساخته شده ی ما هستند.» (1)

همین که امام بی آنکه به ما محتاج باشد، برای ما استغفار می کند، به ما محبت می ورزد و برای ما نگران می شود، از الطاف ایشان است. در حالی که حیات و مماتمان به دست ایشان است و غافلیم: «اگر لحظه اى حجت خدا در روى زمين نباشد زمين ساكنان خود را در كام خود فرو مى برد.» (2)

به غیر از لطفهایی که امامان در حق دنیای ما می کنند، الطافی نیز در آخرت نصیب شیعیان می گردد. امام صادق (علیه السلام)، به یکی از یاران خویش فرمودند: «ای زید! عبادتت را تجدید کن و توبه بنمای.» او گفت: «فدایت گردم آیا خبر مرگم می رسد؟» حضرت فرمود: «ای زید! آنچه نزد ماست نسبت به تو خیر است و تو از شیعیان ما هستی.» زید گفت: «مگر اگر از شیعیان شما باشم چه می شود؟» امام فرمودند: «تو از شیعیان ما هستی، صراط و میزان و حساب شیعیان ما مربوط با ماست و البته که ما به شما از خودتان مهربان تریم!» (3)

دعای این هفته
به یاد بیاورید که امام در سختی های غیبت از بلا و رنجش و مصیبت دور نیست؛ در دعای قنوت نمازهای واجبتان – لااقل در یکی از نمازها- برای ایشان دعای سلامتی بخوانید:

«اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن، صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل الساعه ولیاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً، برحمتک یا ارحم الراحمین» (4)

پی نوشت:
1. الاحتجاج طبرسی، ج 3، ص 278؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 1، ص 97
2. عيون الاءخبار: ص 212 و علل الشرايع : ص 198
3. بصائرالدرجات، ص 256؛ به نقل از موسوی اصفهانی، همان، ص 98
4. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، دعای سلامتی امام زمان (عج)
 
پ.میعاد
 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …