دلایل دعا برای امام زمان (عج) (24) : داوری به حق

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (24) :  داوری به حق

doa baraye emam دلایل دعا برای امام زمان (عج) (23) : مرگ ابلیس

یکی از دوستانم بعد از خواندن کارشناسی حقوق، تصمیم گرفت که رشته اش را عوض کند. وقتی از او می پرسند که  چرا بعد از خواندن چنین رشته ی دشواری، به کار وکالت مشغول نمی شود، با قاطعیت می گوید: «در شرایط امروز، سخت می شود داوری کرد.»
 

وقتی کمی بیشتر به شرایط امروز جامعه فکر می کنیم، درستی حرف او را بهتر می فهمیم. در شرایطی که هر شاهد با 50 هزار تومان، قابل خرید و فروش است، چگونه می شود حق را از باطل تشخیص داد؟

 

شاید به همین خاطر است که بهترین داوران جهان، معصومین (علیهم السلام) هستند. چرا که بدون واسطه و نیاز به دیگران، از همه چیز باخبرند. البته ائمه (ع) اغلب اوقات از شیوه های معمولی دادرسی در قضاوتهای خود استفاده می کردند امّا آقای ما، آخرین حجت الهی، بدون استفاده از این شیوه ها عمل خواهند کرد. شیوه ای که به آن «قضاوت داوودی» می گویند.

یکی از یاران ائمه، از امام حسن عسکری (علیه السلام) درباره ی نحوه ی قضاوت امام عصر (عج) پرسید، و ایشان فرمودند: « پس هرگاه بپاخيزد، به علم خودش بين مردم قضاوت مي‏کند. مانند قضاوت داوود، از بيّنه (شاهد) نمي‏پرسد.» (1)

امام باقر (ع) در توصیف چگونگی قضاوت امام، بیان می کنند که دیوار خانه ها علیه صاحبشان در آن زمان شهادت می دهند. (2)

همچنین امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه قائم‏ بپاخيزد، هيچ يک از بندگان خداوند رحمان به پيشگاهش برنخيزد مگر اين‏که او را مي‏شناسد که آيا صالح است يا ناصالح و ناشايسته…» (3)

با قضاوتی اینگونه، حق هیچ کس، در هیچ زمان، از بین نمی رود. این معنی همان حدیثی است که بیان می کند: «هر حقی به صاحب حق برمی گردد.» (4)

دعای این هفته
دعایی که در ادامه ی مطلب می آید، دعایی است که امام زمان (عج) از هجدهم تا پایان هر ماه می خوانند و خواندن آن به همه ی شیعیان توصیه شده است:

«سُبحانَ اللهِ عَدَدَ خَلقِهِ، سُبحانَ اللهِ رضی نَفسِهِ، سُبحانَ اللهِ مِدادَ کَلِماتِهِ سُبحانَ [اللهِ] زِنَةَ عَرشِهِ، و الحمدُ للهِ مِثلَ ذلکَ.» (5)

پاک و منزه است خداوند به تعداد موجوداتی که آفریده است، پاک و منزه است خداوند به مقدار رضایت خودش، پاک و منزه است خداوند به گستردگی و پهنای کلماتش، پاک و منزه است خداوند، به بزرگی عرش او. حمد و سپاس مخصوص خداوند است همانند آنچه گفته شد.

پی نوشت:
1. بحار الانوار: 320:52؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج1، ص
2. بحار الانوار: 390:52؛ به نقل از همان منبع،
3. کمال الدين: 671:2؛ به نقل از همان منبع،
4. طبرسی، الاحتجاج، ص 413؛ به نقل از صدر، محمد، تاریخ پس از ظهور، موعود عصر (عج)، ص 470
5. دعوات راوندی، ص 94؛ بحارالانوار، ج 94، ص 207؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موعود عصر، 1388، ص 188

 

پ.میعاد

 
امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را با نیکی های امام آشنا کنیم.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …