ميلاد مسعود امام حسن عسكرى علیه السلام – سال 232 هجرى قمرى / 8 ربیع الثانی

ميلاد مسعود امام حسن عسكرى علیه السلام – سال 232 هجرى قمرى / 8 ربیع الثانی

امام حسن بن على علیه السلام، كه شيعيان وى را “امام حسن عسکری علیه السلام” مى ‏نامند، در روز جمعه، مصادف با هشتم ربيع الثانى سال 232 قمرى، در مدينه منوره ديده به جهان گشود.(1)

وى، امام يازدهم شيعيان و پدر ارجمندش امام على النقى علیه السلام است. نام مادرش، “حُديث” است و براى اين بانوى پرهيزكار و شايسته، نام ‏هاى ديگرى چون “سليل”، “سوسن” و “جده” نيز گفته شده است.

با تولد امام حسن عسكرى علیه السلام، در مدينه منوره شور و شعف ويژه اى در خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله و دوستداران اهل بيت علیهم السلام به وجود آمد و حرم اهل بيت علیهم السلام را غرق در شادى و شادمانى نمود.

درباره تاريخ روز تولدش، روزهاى ديگرى چون چهارم و دهم ربيع ‏الثانى نيز گفته شده است. وليكن قول مشهور علما و مورخان شيعه، همان است كه نقل كرديم.(2)

تولد امام حسن عسكرى علیه السلام در مدينه منوره، مقارن بود با خلافت “متوكل عباسى” (دهمين خليفه سلسله عباسيان).

متوكل، كه از خلفا و حاكمان ستمگر تاريخ و از دشمنان سرسخت خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله بود، نسبت به عموم علويان، به ويژه “امام على النقى علیه السلام” و فرزندش “امام حسن عسكرى علیه السلام”، تضييقات و فشارهاى زيادى اعمال نمود و در سال 236 قمرى، آنان را از مدينه به سامرا فراخواند و از نزديك آن بزرگواران را، تحت نظر و مراقبت خويش قرار داد.(3)

سرانجام، در سال 260 قمرى، امام حسن عسكرى علیه السلام از سوى “معتمد عباسى” (پانزدهمين خليفه سلسله عباسيان)، مسموم و پس از چند روز بيمارى ،در هشتم ربيع الاول به شهادت رسيد.

پی نوشت

(1). الارشاد، ص 650؛ منتهى الآمال، ج 2، ص 392.
(2). منتهى الآمال، ج 2، ص 392؛ مسار الشيعه (از مجموعه نفيسه)، ص 30.
(3). منتهى ‏الآمال، ج 2، ص 393.

منبع: نرم افزار دایرة المعارف چهارده معصوم علیهم السلام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تقويم شيعه
تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام) 26 رجب

تقویم شیعه /وفات حضرت ابوطالب(علیه السلام)  26 رجب سد بطحاء حضرت ابو طالب سه سال قبل ازهجرت و درسال 10 بعثت از دنیا رفت. نام مبارک آن حضرت عمران است و پدرشان جناب عبد المطلب و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عائذ است. ابو طالب با عبد الله پدر پیامبر(صلی …

تقويم شيعه
شب های قدر چه اعمال و وظایفی دارد ؟

شب های قدر اعمال و و ظایفی دارد که در اینجا به اعمال مشترکه در این شب ها اشاره می کنیم تا کسانی که طالب خوش بختی و سعادت هستند، به انجام آنها بپردازند: 1. غسل شست و شویى كن و آنگه به خرابات خرام تا نگردد ز تو این …

تقويم شيعه
شب قدر مختص زمان پیامبر است؟

شب قدر مخصوص زمان پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست برخى از برادران اهل سنت(1) گمان كرده اند كه شب قدر در زمان حیات رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) بوده و پس از آن نیست . این قول ، ضعیف است ، زیرا …