پاسخ به شبهات (پیغمبر بی معجزه)

شبهه : در سوره یونس ایه 20 امده :{مشرکین میگویند چرا معجزه ای از پروردگارش بر او نازل نمی شود؟ بگو غیب و معجزه برای خدا و به فرمان اوست.شما در انتظار باشید من هم با شما در انتظارم. ای پیغمبر به انان بگو که غیب و معجزه از ناحیه خداوند است.}.همچنان که مشاهده میشود این ایه صراحتا اوردن هرگونه معجزه به دست پیغمبر را رد میکند.پس ادعای مسلمانان مبنی بر وجود معجزاتی از سوی پیغمبرشان کاملا بی اساس است!

جواب :

قبل از جواب به مقدمه ای اشاره میکنیم :کسانی که از پیامبران الهی درخواست معجزه داشتند دو دسته اند:دسته اول :کسانی که برای اطمینان از فرد مدعی نبوت طلب معجزه میکردند تا ببینند ایا او واقعا پیغمبر است یا نه و به دنبال حقیقت بودند.  دسته دوم : کسانی که از روی هوی و هوس درخواست معجزه میکردند.این عده به دنبال حقیقت نبودند بلکه به دنبال به چالش کشیدن پیغمبران بودند و میخواستند از پیشرفت عقاید توحیدی جلوگیری کنند. به این نوع معجزه که برای هوی و هوس مردم گاهی پیامبران نشان میدادند معجزات اقتراحی گویند.

جواب شبهه : به دو دلیل می توان ثابت کرد که معجزه ای که در ایه 20 سوره یونس امده مهجزه اقتراحی است.

1_ در ایه بعد یعنی 21 خداوند میفرماید {قل لله اسرع مکرا} بگو خداوند سریع تر و کوبنده تر مکر میکند.خود همین تهدید نشان دهنده ان است که مشرکین دنبال حقیقت نبوده بلکه دنبال اهداف شوم خود بودند.

2- در چند ایه قبل امده که : این عده از مشرکین به قدری لجوج بودند که به پیغمبر پیشنهاد میکردند که کتاب اسمانی خود را به کتاب دیگری تبدیل کند و یا حد اقل ایاتی که اشاره به نفی بت پرستی دارد را تغییر دهد.پس باز هوس الود بودن خواسته های انان معلوم است.

نتیجه :اینکه با قرائنی که از ایات قبل و بعد ایه 20 سوره یونس ذکر شد معجزاتی که مشرکین از پیامبر اکرم می خواستند معجزات اقتراحی بود که وظیفه هیچ یک از پیامبران نبوده که اینچنین معجزه ای برای مردم بیاورند .پس ایه 20 سوره یونس اوردن معجزه از سوی پیامبر را نفی نمیکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شيعه پاسخ می دهد
1
شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است

شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفاي راشدين ابوبكر و عمر و عثمان -رضي الله عنهم- را عبادت مي ‌دانند و با اين كار به خدا تقرب …

شيعه پاسخ می دهد
3
بررسی ادله سب در روایات شیعه

بررسی ادله سب در روایات شیعه در اینجا به هیچ وجه قصد مقاله نویسی ندارم از همین رو فقط به ذکر ادله و بیان سند آنها اکتفا میکنم: 1- قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم: «اِذََا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا البَرَاََءَةَمِنْهُمْ وَ اَکْثِرُوا مِنْ …

شيعه پاسخ می دهد
آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم

آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم قبل از ورود به بحث توجه شما را به روایتی زیبا جلب می نماییم: اصبغ بن نباته از امیرالمومنین علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: قرآن در چهار بخش نازل شده است, یک چهارم در رابطه با ماست, یک …