چرا از بردن نام خاص امام زمان (عج) نهی شده است؟

چرا از بردن نام خاص امام زمان (عج) نهی شده است؟

از امام صادق نقل شده است که فرمودند: بردن نام قائم جایز نیست. (1) از امام عسکری نیز نقل شده است که فرمودند:بردن نامش برایتان جایز نیست و او را حجت ال محمد بنامید. (2)

امام جواد فرمودند: به اسم نامیدنش حرام است. (3)

خود حضرت در جواب بعضی از نامه که از طریق نواب خاصشان به دست مردم می رسید نوشته اند که هر کس در جمعی از مردم نام مرا ببرد خداوند او را لعنت کند. (4)

البته در بعضی روایات و ادعیه نام حضرت توسط حضرات معصومین برده شده است.در روایتی امام صادق در معرفی جانشین خوی ه مفضل بن عمرمی گوید:جانشین من فرزندم موسی است و امام منتظر محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی می باشد. (5)

بسیاری از قدمای امامیه اعم از فقها و متکلمین و محدثین مانند شیخ طوسی و علامه مجلسی و همچنین محدث نوری روایات نهی را حمل بر ظاهرکرده و تا زمان ظهور بردن نام حضرت را حرام و عده دیگری نیز مکروه دانسته اند. سید نعمت الله جزایری درشرح عیون الاخبار دوازده دلیل بر حرمت ان اورده است.

محدث نوری در نجم الثاقب اورده است که در عصر شیخ بهایی اختلافی میان علما واقع گردید و قول جواز قائلینی پیدا کرد.

محقق ارجمند جنا اقای شیخ علی دوانی در پاورقی صفحه ۳۷۰ از کتاب مهدی موعود چنین می نویسند از مجموع روایات استفاده می شود که اصرار وتاکیدی کهدر خصوص مخفی بودن نام حضرت رسیده مربوط به ایام ولادت و غیبت صغری بوده است. زیرا فلسفه مخفی بودن حضرت حفظ جان ان عزیز بوده است لذا بعد از غیبت کبری که خداوند ان حضرت را از شر دشمنانش محفوظ نمود موضوع تقیه از میان رفته است و وقتی موضوع نبود حکمی نمی اید و در این زمان هیچ گونه حکمتی در منع از ذکر نام حضرت به نظر نمی رسد.

مراجع عظام تقلید نیز اشکالی در بردن نام حضرت نمی بینند و جایز دانسته اند اما با این حال باز هم بهتر است از القاب زیبای حضرت مانند مهدی ، حجت بن الحسن و… استفاده شود.

منابع و ماخذ بخش معرفي امام زمان

۱ . اثبات الهداه ج ۳ ص ۴۶۹

۲ . اثبات الهداه ج ۳ ص ۴۹۰

۳ . وسائل الشيعه ج ۱۱ ص ۴۸۹

۴ . بحار ج۵۱ ص ۳۳

۵ . وسائل الشيعه ج ۱۱ ص ۴۹۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …