یاران امام زمان(علیه السلام)

یاران امام زمان(علیه السلام)

yaran-mahdi

در آغاز یک سؤال جدی را مطرح می کنیم و به پاسخ درباره آن می پردازیم. سؤالی که ممکن است ذهن خیلی از ما را درگیر کرده باشد، این است: یک اقلیت 313 نفری که از نقاط دور دست جهان در شهر مکه گرد هم می آیند و خود در آن منطقه  غریب هستند و آگاهی وسیع از وضع جغرافیایی منطقه هم ندارند و مجهز به سلاح های مدرن هم نیستند، چگونه می توانند بر سرتاسر گیتی غلبه کنند و تمام کشورها را فتح نمایند و همه ملت ها و توده ها را تحت فرمان خود آورند؟

اگر بخواهیم پاسخی بدون فکر بدهیم، پاسخمان منفی است. منطق عقل می گوید: نه، هرگز؛ و ما چنین ادعایی نمی کنیم. اما در این مقاله، به طور خلاصه به نکاتی اشاره می کنیم که باید قبل از پاسخ سریع و بدون فکر به آن ها توجه کنیم.

الف. نبرد حضرت ولی عصر(عج) نبرد عقیده است.

ب. یاران نخستین حضرت ولی عصر(عج) افرادی هستند که این عقیده را دقیقا درک نموده، یک عمر مطابق آن  زندگی کرده اند و این عقیده در اعماق روح و دلشان جای گرفته است و با این عقیده از اقامتگاه های خود به سوی مکه شتافته اند و رنج سفر را احساس نکرده اند و با همین اراده آهنین و عقیده فولادین در راه پیروز شدن بر کفر و نفاق خواهند جنگید، تا به یکی از دو هدف(پیروزی- شهادت) نائل شوند.  این ویژگی در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) چنین آمده است:
“خوشا به سعادت کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند و پیش از قیام آن حضرت به او اقتدا کند، دوستان او را دوست بدارد و از دشمنان او بیزاری بجوید و امامان پیش از او را به امامت و پیشوایی بپذیرد. آن ها دوستان من هستند که مورد محبت و علاقه من هستند و آن ها تا روز قیامت نزد من گرامی ترین افراد امت هستند.”(1)

ج. در شهر مکه و پیش از خروج از آن، بیش از 9000 نفر با آن حضرت بیعت خواهند کرد.

د. حضرت بقیة الله(عج) برای اثبات حقانیت خود میراث های همه پیامبران را، از عهد یهود، مسیح  و اسلام همراه دارد، که این میراث های گرانبها ربطی به ابزارهای جنگی ندارد.

ه. حضرت حجت(ع) نیز مجهز به سلاح خواهد بود که این سلاح ها اگر چه در برابر سلاح ایمان ناچیز است ولی در مقایسه با سلاح های متداول روز، تازگی و برتری خواهد داشت.

انقلاب شکوهمندی که به دست توانای حضرت بقیة الله(عج) آغاز شود و امامی معصوم آن را رهبری کند و پیامبر اولوالعزمی چون حضرت عیسی(علی نبینا و علیه السلام) در پشت سر او حرکن کند، بدون تردید پیروز خواهد شد؛ زیرا این حرکت و قیام با چنان ابهتی آغاز می وشد که در نقطه آغازش جهان را به لرزه در می آورد، در همان نخستین لحظه ای که میان آسمان و زمین بانگ جبرئیل امین بلند شود که:

ای اهل عالم! بشارت، بشارت! که مهدی قائم ظهور کرد.

این فریاد، فضای بین زمین و آسمان را پر می کند و هر انسانی که در روی زمین باشد آن را می شنود و احساس می کند که بر خلاف دیگر صداها، این یک بانگ آسمانی است و در همه جا طنین انداز است و از چپ و راست، بالا و پایین، جلو و عقب؛ انسان را فرا می گیرد.(2)

در صبح روز شنبه دهم محرم، 313 تن از نخستین یاران حضرت قائم(عج) با آن حضرت بیعت می کنند.

 

******

پی نوشت
1. غیبت شیخ طوسی؛ ص 275. منتخب الاثر؛ ص 511.
2. الملاحم و الفتن، ص 21. ینابیع المودة، ج3، ص 84.

منبع: یاران امام زمان(علیه السلام)؛ مجموعه روایات مهدوی، گروه پژوهش مؤسسه فرهنگی موعود، انتشارات موعود عصر(عج)، تهران سال 1390، چاپ دوم.

ماءمعین

یاران امام زمان(عج)، مجموعه مقالاتی است که به ویژگی های یاران آن امام می پردازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج): حفظ شدگان

یاران امام زمان (عج): حفظ شدگان اگر تمام هستی و کائنات و هر آنچه که خداوند از جن و انس آفریده است، در یک طرف باشند و خدای آن ها هم در طرف دیگر، و همگی علیه قدرت و خواست خداوند تمام قد بپاخیزند و همه قدرت خود را در …

یاران امام زمان (عج)
ملیت یاران امام زمان(علیه السلام)

ملیت یاران امام زمان(علیه السلام) وقتی صحبت از یاران سیصد و سیزده نفری امام زمان(علیه السلام) می شود، نام افرادی که تاریخ ساز هستند به چشم می خورد. اصحاب کهف، يوشع بن نون، مالك اشتر، مقداد، سلمان و ابودجانه انصاری(1) در این زمره قرار دارند. اما آیا تا به حال …

یاران امام زمان (عج)
تعداد یاران امام زمان(علیه السلام)

 تعداد یاران امام زمان(علیه السلام) میلیون ها میلیون آدم بر روی این کره خاکی متولد می شوند، زندگی می کنند و در آخر به دست مرگ سپرده می شوند. در بین تمام این آدم های جورواجور چطور می توان گروهی را برای انجام کاری انتخاب و گلچین کرد؟ کار سختیست، …