پرسش: ايران در هنگام ظهور چگونه خواهد بود؟

پرسش: ایران در هنگام ظهور چگونه خواهد بود؟

پرسش: ایران در هنگام ظهور چگونه خواهد بود؟

پاسخ: با توجه به روایات می ‌توان شرایط ایران را تا حدودی این گونه ترسیم کرد: دانش و معارف دین اسلام و مکتب تشیع، از ایران و قم، به جهانیان صادر می ‌شود. لذا موقعیت علمی ایران ممتاز است و اصلی ترین مرکز دین اهل بیت علیهم السلام خواهد بود.

در روایتی از وجود مقدس امام صادق علیه السلام نقل شده است: بزودی، کوفه، از مؤمنان خالی می ‌گردد و دانش مانند ماری که در سوراخش پنهان می ‌شود، از آن شهر رخت برمی ‌بندد؛ سپس علم ظاهر می ‌شود در شهری به نام قم؛ آن شهر معدن علم و فضل می ‌گردد (و از آن جا به سایر شهر‌ها پخش می ‌شود) به گونه‌ای که باقی نمی ‌ماند در زمین جاهلی نسبت به دین، حتی زنان در خانه ‌ها. این قضیه نزدیک ظهور قائم علیه السلام واقع می ‌شود…

علم، از قم به سایر شهر‌ها در شرق و غرب پخش می ‌شود و حجت بر جهانیان تمام می ‌شود به گونه‌ای که در تمام زمین، فردی پیدا نمی ‌شود که دین و علم به او نرسیده باشد. بعد از آن قائم، قیام می‌ کند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان (ظالم و معاند) می ‌شود؛ زیرا، خداوند انتقام (و عذاب) بر بندگان روانمی ‌دارد، مگر وقتی که حجت را انکار کنند. (بحارالانوار، ج ۵۷ و ۶۰، ص ۲۱۳)

خیزش و جنبشی بزرگ برای دعوت مردم به طرف دین، در ایران روی می ‌دهد. از امام کاظم علیه السلام نقل شده است: مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می ‌کند. گروهی، دور او اجتماع می ‌کنند که مانند پاره‌های آهن ‌اند و باد‌های تند (حوادث) نمی ‌تواند آن ها را از جای برکند. از جنگ خسته نمی ‌شوند و کناره‌گیری نمی ‌کنند و بر خدا توکل می ‌کنند. سرانجام، پیروزی برای متقین و پرهیزکاران است. (بحار، ج ۶۰، ص ۲۱۶، ح ۳۷)

گویا این حرکت، همان حرکتی است که از امام باقر علیه السلام نقل شده است: گویا می ‌بینم گروهی از مشرق زمین خروج می ‌کنند و طالب حق هستند، اما به آنان پاسخ داده نمی ‌شود. مجدداً بر خواسته‌ی خود تاکید می ‌کنند ولی جواب نمی ‌شنوند. پس چون چنین دیدند، شمشیر‌ها را به دوش می ‌کشند، در مقابل دشمن می ‌ایستند تا حق به آن ها داده می ‌شود، اما این بار قبول نمی ‌کنند بلکه قیام می ‌کنند و نمی ‌دهند آن را (پرچم قیام را) مگر به صاحب شما (امام زمان علیه السلام). (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۴۳، ح ۱۱۶)

خروج سید حسنی و خراسانی که در روایات به آن ها اشاره شده است را می ‌توان در این باره دانست. بنابراین، موقعیت اجتماعی آن روز ایران حرکت به سوی حق طلبی و دعوت به آمادگی برای ظهور است.

در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شکل می ‌گیرند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: قم را قم نامیدند، چون اهل او، اجتماع می ‌کنند با قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و با او قیام می ‌کنند و او را یاری می ‌کنند. (بحارالانوار، ج ۵۷ و ۶۰، ص ۲۱۶، ح ۳۸)

روایاتی که به نام یاران و شهر‌ها اشاره دارد، شهر‌های متعددی از ایران ذکر شده است. خلاصه آن که ایران، مرکز صدور دین و معارف اهل بیت است و زمینه ‌سازی برای ظهور می ‌کند. در برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدی علیه السلام اشاره شده است. البته مقصود از عجم ملت ‌های غیرعرب است، ولی به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور، ایرانیان خواهند بود به ویژه که مرکز شیعه در ایران است.

مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان می ‌دهد که این گروه، زمینه ‌سازان حکومت حضرت مهدی علیه السلام در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت آن خورشید عالم ‌تاب دارند، و در حقیقت حضرت مهدی علیه السلام به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمی ‌خیزد.

منبع: نشریه مبلغان، شماره ۴۶٫

نظر دهيد