دلایل دعا برای امام زمان (عج) (۱4) : زیارت

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (۱4) : زیارت

doa-baraye-emam

شعر «اباصالح التماس دعا» را بلد هستید؟ همان که می گوید:
ابا صالح التماس دعا – هر کجا رفتی یاد ما هم باش
نجف رفتی کاظمین رفتی کربلا رفتی یاد ما هم باش
مدینه رفتی به پابوس مادرت زهرا یاد ما هم باش
به دیدار قبر مخفی از کوچه ها رفتی یاد ما هم باش
شب جمعه کربلا رفتی یاد ما هم کن چون زدی بوسه
کنار قبر ابالفضل با صفا رفتی یاد ما هم کن…
این شعر، غیر از آنکه خیلی سوزناک است، نشان می دهد که ما می دانیم یکی از زائران ثابت قدم مزار شریف امامان (علیهم السلام)، آقای غایب از نظر است. حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) هر سال بارها و بارها قبر ایشان را زیارت می کند و چه بسا برای ما هم دعا کنند.

در ضمن روایتی درباره ی امام آمده است: «او هر ساله حج به جا می آورد و پدرانش را در مدینه و عراق و طوس زیارت می کند.» (1)

یکی از دلایل دعا برای امام عصر (عج) نیز همین زیارت ایشان از قبور ائمه (ع) است. چرا که کسانی که ائمه (ع) را زیارت می کنند باید در دعای ما مقدم بر دیگران باشند.

از آنجایی که ما شیعه هستیم – لااقل زبانی!- و باید دنباله رو امامان (ع) باشیم، خوب است بدانیم که آنها، برای زائران ائمه (ع) علی الخصوص زائران امام حسین (علیه السلام) بسیار دعا می کردند. در حدیث طولانی و مفصلی از «معاویة بن وهب» (از یاران امام صادق (ع)) از حضرت صادق (ع) روایت شده است که امام برای زائران چنین دعا می کردند:

«مغفرتت را بر من و برادرانم و زائران قبر پدرم حسین (ع) قرار ده. آنان که اموالشان را انفاق کردند و بدنهایشان را به رنج انداختند، به خاطر رغبت در نیکی ما و به امید ثواب تو با صله [ی رحم] ما، و شادمان کردن پیغمبر  تو (صلی الله علیه و آله) و به منظور اجابت امر ما و خشمگین کردن دشمنان ما که با این کار رضای تو را خواستند. پس از این از سوی ما رضوانت را به آنان پاداش بده و شب و روز ایشان را حفاظت کن و به بهترین پاداش ها خاندان و اولادشان که پس از آن بازمی مانند را پاداش ده و با آنها باش و شرّ هر گونه عنود و هر مخلوق ناتوان و زورمند و شر شیاطین انس و جن را از آنها دور کن…» (2)

چنان که گفتیم این حدیث طولانی است و دعا همچنان ادامه دارد. در انتهای دعا، امام رو به یار خویش فرمودند:«ای معاویه! کسانی که در آسمان برای زائران آن جناب دعا می کنند، بیشترند از کسانی که در زمین برای آنان دعا می کنند.» (3)

آقای ما که هر شب جمعه کربلا می روند، بیش از هر کسی «کربلایی» شده اند! هر چه دعای خیر بدرقه ی راهشان!

 

دعای این هفته:
علاوه بر آنکه خواندن زیارت عاشورا، خیرات بسیاری دارد ، خواندن آن هر صبح و شب، از جمله وظایف منتظران است که ان شاء الله در وقت خودش به آن نیز می پردازیم. در این باره فعلاً از اینجا مطالب بیشتری بخوانید.

زیارت امام حسین (ع) در روز عاشورا، از ادعیه ای است که خواندن آن از طرف امام عصر (عج) به ما سفارش شده است. در جایی که به «سید رشتی» (از مشرف شدگان ) فرمودند: «…شما چرا عاشورا نمی خوانید؛ عاشورا، عاشورا، عاشورا…» (4)

چنانچه گفتیم، خواندن هر صبح و شب زیارت عاشورا، از وظایف منتظران حضرت مهدی (عج)، در زمان غیبت ایشان است. بیایید تنها روز عاشورا و اربعین به خواندن این زیارت پر سود بسنده نکنیم. بیایید با آقای خودمان همراه شویم و هر صبح و شام در مصیبت جدشان بگرییم…

«السلام علیک یا اباعبدالله…»

 
پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج52، ص 174؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 1، ص 146
2. کامل الزیارات، ص 116، باب 40؛ به نقل از همان، ج 2، ص 475
3. همان، به نقل از همان، ج 1، ص 147
4. قمی، عباس، کلیات مفاتیح الجنان، به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موسسه ی موعود عصر (عج)، 1388، صص 539- 544

پ.میعاد

 
 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را
 با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …