دلایل دعا برای امام زمان (عج) (12) : تجدید بنای اسلام

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (12) : تجدید بنای اسلام

doa-baraye-emam

مردم عصر جاهلیت، از سویی بدبخت و از سوی سعادتمندند؛ بدبختی شان به اعمال جاهلی بازمی گردد و فاصله گرفتن از انسانیت و شرافت حقیقی و سعادتمندی آنها  به اینکه در دورانشان برترین دین خدا رخ نمود. وقتی می گوییم مردم عصر جاهلیت، منظورمان فقط به سوسمارخورهای هزار و پانصد سال پیش نیست! منظورمان به خودمان نیز هست. مایی که با در دست داشتن کتاب الهی و در اختیار داشتن روایات، از آنها نیز جاهلانه تر عمل کردیم.
 

از حضرت باقر (علیه السلام) روایت شده است: «به تحقیق که وقتی قائم ما بپاخیزد، مردم را به امر جدیدی دعوت خواهد کرد، همان‏طور که پیغمبر اکرم‏ صلی الله علیه و آله دعوت فرمود و اسلام غریبانه آغاز شد و به حال غربت باز خواهد گشت، همان‏طور که آغاز شد. پس خوشا به حال غریبان.» (1)

و از حضرت امام صادق‏ (ع) روایت شده که فرمود: «اسلام غریبانه شروع شد و باز هم مانند اوّل کارش خواهد گشت، پس خوشا به حال غریبان. ابوبصیر پرسید: این را برای من توضیح دهید که خداوند کارتان را سامان دهد؛ فرمودند: «دعوت کننده از ما دعوت نوینی آغاز می‏کند همان‏طور که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آغاز کرد. (2)

از این روایات معلوم می شود، اسلام حقیقی دچار دگرگونی شده است و کسی که اسلام را دوباره از نو بنا می کند حضرت خاتم الاوصیاء (عجل الله تعالی فرجه) است.

در دعایی که به وسیله نایب سوم امام از آن حضرت روایت شده، آمده است: «وَجَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحی مِنْ دِینِکَ…» (3) ([پروردگارا] آنچه از دین تو محو شده، به وسیله او تجدید فرمای.)

در دعای دیگری به نقل  از امام الرضا (ع) چنین می‏خوانیم: «و آنچه از کاخ دین تو ویران گشته و یا از احکام شرع تغییر و تبدیل یافته، به وسیله او تجدید فرمای و از نو بنیاد کن تا این‏که به دست او شرع تازه و آیین جدید و شادابی به سوی مردم بازگردانی.» (4)

امام صادق‏ (ع) فرمودند: «هنگامی که قائم بپاخیزد مردم را بار دیگر به اسلام دعوت کند و آن‏ ها را به امری که از بین رفته و عموم مردم از آن جدا گشته و به گمراهی افتاده‏اند، هدایت فرماید. برای این جهت حضرت قائم‏ (ع) را مهدی نامیده‏ اند که به امری که از آن وامانده‏اند، هدایت می‏کند، و بدین سبب او را قائم نامیده‏اند که به حقّ قیام می ‏کند.» (5)

همچنان از امام باقر (ع) درباره شیوه حکومت حضرت مهدی (ع) فرمودند: «حضرت قائم با امری جدید و کتابی نوین و قضاوتی تازه که بر عرب شدید است بپا خواهد خاست.» (6)

امام صادق‏ (ع) در پاسخ به سؤال کسی که از شیوه و شگرد حضرت مهدی (عج) پرسید، فرمودند: «همان برنامه‏ ای که پیغمبر اکرم (‏ص) پیش گرفت حضرت قائم‏ (ع) انجام خواهد داد؛ بنیادهای پیشین را منهدم و ویران می ‏سازد چنان‏ که رسول گرامی‏ (ص) نظام جاهلیت را ریشه‏ کن کرد و اسلام را از نو آغاز می‏ نماید. (7)

فکر می کنید علمای دین ما به چند در صد از اسلام عمل کرده اند؟ اگر همه ی مسلمانان، به همه ی آن به صورت حقیقی اش عمل کنند چه می شود؟! حضرت مهدی (عج) کسی هستند که در سعادت را به رویمان می گشایند، دعا، کمترین شکر ماست!

دعای هفته
امامان ما که در راه سعادتمندی ما و حفظ اسلام جانشان را فدا کردند، بر گردن ما حقی دارند. امام صادق (ع) می فرمایند: «همانا از حقوق ما بر شیعیان ما این است که بعد از هر نماز واجب، دستهایشان را بر چانه گذاشته و سه مرتبه بگویند:
«یا ربَّ محمّدٍ عَجِّل فَرَجَ آلِ محمدٍ، یا ربَ محمدٍ إحفَظ غَیبَةً محمدٍ، یا ربَّ محمّدٍ إنتَقِم لابنَةِ محمدٍ (ع).» (8)

( ای پروردگار محمد، فرج و گشایش امور آل محمد را تعجیل فرما؛ ای پروردگار محمد، محافظت کن (دین را در) غیبت محمد، ای پروردگار محمد؛ انتقام دختر محمد (ص) را بگیر.)

 

پی نوشت:
1. غیبت نعمانی، ص 173؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 1، ص 102
2. همان، به نقل از همان منبع
3. موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 1، ص 101
4. جمال الاسبوع، ص 509؛ به نقل از موسوی اصفهانی، همان.
5. بحارالانوار، ج 51، ص 30؛ به نقل از همان کتاب
6. غیبت نعمانی، ص 122؛ به نقل از همان.
7. همان، ص 121؛ به نقل از همان، ص 102
8. مکیال المکارم، ج2، ص 7؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موسسه ی موعود عصر (عج)، 1388، ص 55

 

پ.میعاد

 
امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را
 با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …