دلایل دعا برای امام زمان (عج) (20) : فرج و گشایش

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (20) : فرج و گشایش

doa-baraye-emam

ما می گوییم، جهان بد است! تاریخ و شواهد و قرائن علمی و تجربی نیز چنین چیزی را نشان می دهد. یکی از راه هایی که می توانید بفهمید که در وضعیت بدی قرار گرفته اید، دیدن دقیق اطرافتان است. خیلی راحت، با یک جستجوی ساده در محیط اینترنت یا روشن کردن شبکه ی خبر، می توانید بفهمید که آسمان تمام مناطق جهان را ابرهای تیره ی بحران و مصیبت پوشانده است. مسئله اینجاست که فرقی نمی کند مسلمان باشید یا غیر مسلمان؛ طوفان بلاها، همه ی جهان را نشان گرفته است.

در سالهای منتهی به ظهور، اوضاع بدتری برای جهان ایجاد می شود؛ می شود گفت: بدترین روزهای جهان سخت ترین شرایط برای شیعیان است. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: «…هیچ یک از شما جاي پايي براي خودش نخواهد يافت و تا آن ‏جا که شما در نظر مردم از مردار در چشم صاحبش نيز بي‏ ارزش‏ تر خواهيد شد و همان‏طور که شما در آن حال هستيد (ناگهان ياري خداوند و آن پيروزي بيايد) و اين است فرموده خداوند – عزّوجلّ – که در کتابش مي‏فرمايد: "حَتّي إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جآءَهُمْ نَصْرُنا"» (1) (تا آن‏جا که پيغمبران مأيوس شدند و [مردم] گمان کردند که وعده ما خلاف خواهد شد، نصرت و ياري ما براي آن‏ها آمد.) (2)

امام صادق (ع) نیز پس از توضیحاتی مختصر راجع به امام دوازدهم، به ابراهیم، از یاران خویش فرمودند: «اي ابراهيم او پس از سختي بسيار و آزمايش‏ هاي طولاني و هراس و ترس، غم‏ها را از شيعيانش برطرف مي‏سازد. پس خوشا به حال آن‏ که آن زمان را درک نمايد، اي ابراهيم همين مقدار براي تو بس است. (3)

می دانید، راه نجات از این دشواری ها چیست؟ دعای فرج. حضرت صاحب الامر (ارواحنا له الفداء) می فرمایند: «براي تعجيل فرج بسیار دعا کنید، زيرا که آن فرج شماست.» (4)

پیش از آنکه برای تعجیل ظهور دعا کنید، دور و اطراف جهان را با دیده ی هوشیار، خوب ببینید تا دشواری های این زمان و سختی هایی که در آن گرفتار شده ایم، به جانتان بنشیند. آن وقت، طعم رنج را بچشید و دعا کنید. آخر دعایی به استجابت می رسد که از سر اضطرار باشد. «أمّن یجیبُ المضطرَّ اذا دعا و یکشف السوء» (کجاست آنکه وقتی مضطری دعا کند، او را اجابت کند و گرفتاری را برطرف می کند)

دعای این هفته
دعایی که معرفی می کنیم، احتمالاً در ماه رمضان، به گوشتان خورده است. دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور…»، دعایی است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، درباره اش فرمودند: «هر کس این دعا را در ماه رمضان، بعد از نمازهای واجب بخواند، گناهانش تا روز قیامت بخشیده می شود.»

اگر خوب به این دعا نگاه کنید، می بینید که تحقق کاملش، در زمان ظهور اتفاق می افتد. به همین خاطر است که این دعا، یکی از ادعیه ای است که برای تعجیل فرج در کتب روایی آمده است.

«اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَى ءٍ قَدیرٌ» (5)

(خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور، خدایا دارا کن هر ندارى را، خدایا سیر کن هر گرسنه اى را، خدایا بپوشان هر برهنه را، خدایا ادا کن قرض هر قرض دارى را، خدایا بگشا اندوه هر غمزده را، خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را، خدایا آزاد کن هر اسیرى را، خدایا اصلاح کن هر فسادى را از کار مسلمین، خدایا درمان کن هر بیمارى را، خدایا ببند رخنه فقر ما را به وسیله دارائى خود،  خدایا بدى حال ما را بخوبى حال خودت مبدل کن. خدایا ادا کن از ما قرض و بدهیمان را و بى نیازمان کن از ندارى که به راستى تو بر هر چیز توانائى.)

 

پی نوشت:
1. سوره يوسف، آيه 110
2. بحار الانوار: 76:52؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر قائم آل محمد (عج)، ج 1، ص
3. کمال الدين: 334:1؛ به نقل از همان
4. احتجاج: 284:2؛ به نقل از همان.
5. عرض نیاز به درگاه بی نیاز، نشر موعود عصر، 1388، صص 167- 168
 
پ.میعاد

 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را
 با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …