حکمت متعالیه دراسفار : اگر به اعتدال خمر نوشیده شودنورانیت می آورد

حکمت متعالیه دراسفار : اگر به اعتدال خمر نوشیده شودنورانیت می آورد

 

حضرت رضا علیه السلام فرمود، هرگز خدا پیغمبرى مبعوث نفرمود مگر با حکم حرمت شراب و اقرار به بدا براى خدا.

عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِیمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ یُقِرَّ لِلَّهِ بِالْبَدَاءِ.

الکافی (ط – الإسلامیة)، ج‏۱، ص: ۱۴۹

قال الملا صدرا: قال الشیخ فی سبب شدة الفرح فی شارب الخمر …أن الخمر إذا شُربت باعتدال ولدت روحاً کثیرةً معتدلةً فی الرقة و الغلظ شدیدة النورانیة …)

شیخ درباره شدت فرح درشارب خمرگفت:…همانا اگرشراب متعادل نوشیده شود وزیاده روی نشود باعث تولدروحی که دررقت معتدل میشود وایجاد نورانیت می شود

 

khamr-asfarنورانیت درقرآن در دعای کمیل در صحیفه سجادیه دیده بودیم ولی ایجاد نورانیت در خمرهم از کشفیات حکمت متعالیه است البته به شرطی که زیاده روی نشود واعتدال رادر نوشیدن فراموش نکنید

کل متن
قال الشیخ فی سبب شده الفرح فی شارب الخمر وشده الغم فی السوداوی اما الأول فلان الخمر إذا شربت باعتدال ولدت روحا کثیرة معتدلة فی الرقة والغلظ شدیده النورانیة وذلک هو السبب الأول وسببیته للفرح ان الروح إذاکانت کثیرة معتدلة ساطعة یستعد للانفعال من أدنى سبب من المفرحات فان المستعد للشئ یکفیه أضعف أسبابه مثل الکبریت فی الاشتعال فإنه یشتعل بأدنى نار لا یشتعل الحطب بأضعافها ولهذا یکثر فرح شارب الخمر حتى یظن به انه یفرح لذاته ولیس کذلک لان حدوث اثر لا عن مؤثر محال .

  الأسفار, الملا صدرا , ج۱ ص۱۶۰.

تصویرمطلب از نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلامasfar

 

سلام 

تهمت گناه کبیره و حرام است 

این سخن شما نادرست است مثل این است که بگویید خدا گفته نماز نخوانید به دلیل لاتقربوا الصلاة  . اما ادامه اش را نگویید که لاتقربوا الصلاه و انتم السکاری.

 این عبارت :

اولا در ج4 ص 160 است نه جلد1.

دوما : نقل از دیگران است نه سخن خود ملاصدرا

ثالثا: در دو صفحه بعد پس تبین کامل قول به دلیل عقلی این سخن را رد می کند و تصریح می کند حتی اگر شرع هم نگفته بود این کار از نظر عقل مجاز نیست 

رابعا : می فرمایند شرع این را حرام می داند.

عین عبارت : مطابق نرم افزار حکمت اسلامی نور

الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة   ج‏4   161   

أقول هذه الأمور المذكورة إذا اطلع عليها ناقص العقل يصير منشأ لإقدامه على فعل الشرب و أما إذا اطلع عليها عاقل يصير بعض هذه الأسباب بل كلها باعثا لإعراضه عنه و إن لم يصل إليه حكم الشريعة الإلهية سيما و قد نص على تحريمه و تقبيحه بأبلغ تأكيد

با سلام خدمت شما

پس شما هم قبول دارید که ملاصدرا این مطلب را در اسفاربیان کرده ما هم دراین مقاله به هیچ وجه این سخن را به ملاصدرا نسبت ندادیم بلکه اقرار ملا صدرا را براینکه شیخ این را گفته است بیان کردیم که شیوخ وی معمولا ابن سینا یا ابن عربی است که در این متن منظور وی ,ابن سینا به نظر میرسد

که این تایید سخن مخالفین است که ابن سینا نوشیدن خمر را جایز می دانست

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نقد مکاتب بشری
لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است

لاریجانی در همایش بانوی مهر: اصرار به خانه‌نشین کردن زن و عدم جواز خروج زوجه بدون اذن زوج از سنت‌های غلط است   چند روز پیش آقای علی لاریجانی مطالبی رو بیان کرده که برخی از آنها جای تأمل دارد که به آن اشاره می‌شود. لاریجانی در همایش بانوی مهر: …

نقد مکاتب بشری
5
دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+

دیوان حافظ و مغ بچه ها،به همراه فایل پی دی اف 18+   یکی از نقاط بهت آور اشعار حافظ ، تأکید بر عشق به پسربچه ها و تمایل به هم آغوشی با همجنس است این نقطه عجیب، آنقدر در اشعار این شخص، تکرار شده که جای هیچ شک و …

نقد مکاتب بشری
امام صادق (ع):هرکس برغیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد

 امام صادق علیه السلام : هرکس بر غیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد   در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته …