دلایل دعا برای امام زمان (عج) (21) : گوشه نشینی

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (21) : گوشه نشینی

doa-baraye-emam

نمی دانم آیا پیش آمده است که حق خودتان را در دست دیگری ببینید امّا نتوانید آن را به دلایلی پس بگیرید؟ اگر برایتان اتفاق افتاده باشد، می دانید چقدر خون خودتان را می خورید وقتی می بینید که به خاطر حقی که ظالمانه ازتان گرفته شده است، به سختی افتاده اید و دیگری در جایگاه شماست. مثلاً  همین کنکور. وقتی در آن تقلب می شود، می بینید که شمایی که استحقاق نشستن پشت بهترین کرسی های دانشگاهی را داشته اید باید به خاطر ستم برخی ها، بنشینید در دانشگاه بی نام و نشانی که کیفیت مطلوبی ندارد.

اگر حق تان را گاه و بیگاه دست دیگری می بینید، به یاد مردمی هم بیفتید که از خانه و زندگی خودشان آواره شده اند و هر روز، بمبی یا تانکی یا سرباز خدا نشناسی، آنها را از کاشانه ی خود بیرون می کنند.

اگر یاد آنها کردید، بدانید بهترین مرد عالم، هر روز، حقش را در دست دیگران می بیند ولی برای در امان ماندن جانش، از صحرایی به صحرای دیگر و از محلی به محل دیگر، می گریزد و آشیانه ی امنی ندارد.

زراره، از ياران امام صادق (علیه السلام)، روایت مي كند: شنيدم حضرت صادق‏ (ع) فرمود: «براي آن جوان پيش از قيامش غيبتي خواهد بود.» گفتم: چرا؟ فرمود: «مي‏ترسد» – و به شکمش اشاره کرد – سپس فرمود: «اي زراره! و اوست منتظر و او است که در ولادتش شک مي‏کنند. پس بعضي مي‏گويند: پدرش بدون بازمانده از دنيا رفت. و بعضي از آن‏ها مي‏گويند: در حالي که در شکم مادر بود پدرش فوت کرد، و بعضي مي‏گويند: دو سال پيش از فوت پدرش متولد شد، مگر اين‏که خداوند – عزّوجلّ – دوست دارد که شيعه را امتحان کند، پس در آن هنگام است که تشکيک و توهّم اهل باطل آغاز مي‏شود.» (1)

امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) اگر مدت زمان زیادی، جایی بمانند، شناسایی می شوند. چرا که دشمنان بسیاری دارند از جن و انس. امام صادق (ع) فرمودند: «به ناچار صاحب اين امر را غيبتي خواهد بود، در هنگام غيبت ناچار از عزلت و گوشه‏گيري است…» (2)

یکی از دوستان امام عصر (ارواحنا له الفداء)، که به دنبال دیدار ایشان بودند، ایشان را در چادری در یک بیابان دور افتاده ملاقات کردند و مدتی را با آن حضرت به سر بردند. اسم او «علی بن مهزیار» بود. وقتی از امام درباره ی دشواری های مکان زندگی اش پرسید، به او پاسخ دادند: «پدرم – صلوات اللَّه عليه – از من پيمان گرفته که جز در سرزمين‏هاي پنهان و دور منزل نگيرم، تا مخفي بمانم و جايگاهم از نيرنگ‏هاي اهل ضلالت و سرکشان امت‏هاي تازه به دوران رسيده مصون باشد…» (3)

بیایید قولی به هم بدهیم. هرگاه در خانه ی امنتان پا بر روی پا انداختید و زیر سایه ی سقف، با خیال راحت خنکای کولر را بر گونه های خود حس کردید، زیر لب زمزمه کنید: «این بقیة الله…» و به یاد بیاورید: «لیت شعری أینَ استَقرَّت یک النَّوی، بَل أی ارضِ تُقِلَّکَ او ثری، ابرضوی او غیرها ام ذی طُوی…» (4)

(ای کاش می دانستم که کجا اقامت داری، بلکه در کدام سرزمین یا منطقه اقامت گزیده ای، آیا در کوه رضوی هستی یا غیر آن یا در ذی طوی…)

دعای این هفته:
دعای فرج که عبارت آغازینش این است: الهی عظم البَلاء و برح الخفا… (5)
 

پی نوشت:
1. كليني، كافي، ج 1، ص 337؛ به نقل از موسوي اصفهاني، محمد تقي، مكيال المكارم، ج 1، ص 155
2. بحارالانوار، ج 52، ص 157؛ به نقل از همان، ص 162
3. کمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 447؛ به نقل از همان.
4. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ذیل دعای ندبه
5. بحارالانوار، ج 91، ص 191؛ به نقل از عرض نیاز به درگاه بی نیاز، موعود عصر، 1388، صص 12- 13

 
پ.میعاد

 

امام سجاد (ع) فرمودند: «حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى…» کسی را سراغ دارید که در حقتان بیشتر از امام عصر (عج) خوبی کرده باشد؟ قرار است در این مجموعه، شما را
 با نیکی های امام آشنا کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی

فضيلت و اعمال نيمه شعبان / صوتی جهت دانلود کلیک کنید

امام عصر (عج )
فضيلت و اعمال نيمه شعبان / نوشتاری

فضيلت و اعمال نيمه شعبان در حديثي كه در وسايل ‌الشيعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود …

امام عصر (عج )
دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او!

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (31) : امامی چون او! وقتی کسی همیشه دم دستمان است، خیلی راحت خوبی ها و خصلتهای منحصر به فردش را از یاد می بریم و گاهی اوقات قدرش را نمی دانیم. به بیانی دیگر، وقتی چیزی مفت در اختیار کسی قرار بگیرد، قدرش …